2019 egyértelműen a Respawn Entertainment éve volt: a Vince Zampella nevével fémjelezett stúdió februárban az Apex Legends elkészítésével feje tetejére állította a battle royale zsánerét, év végén pedig a Star Wars Jedi: Fallen Orderrel bebizonyította, hogy a mai napig milyen nagy igény van történetközpontú Star Wars-játékokra.
Nem mindig futott azonban ilyen jól a stúdió szekere, az Apex Legends előtti utolsó játékuk, a Titanfall 2 például hiába volt 2016 egyik legjobb FPS-e, szerencsétlen megjelenési dátuma miatt a kasszáknál végül elbukott. De vajon hogyan történt mindez? Hogyan született meg az óriásrobotokat a sci-fi lövöldékkel vegyítő IP, és mi lett a sorsa a második rész bukása után? Jelen cikkünkben ennek járunk utána.
A Respawn Entertainment megszületése
Noha a Respawn Entertainment idén lesz tíz éves, alapítói valójában már sokkal régebben jelentik szerves részét a játékiparnak. Vince Zampella és Jason West már a Medal of Honor: Alliead Assaultot is jegyző 2015 Games stúdiónál is együtt dolgoztak, innen kilépve pedig 2002-ben megalapították napjaink egyik legismertebb és legsikeresebb stúdióját, az Infinity Wardot. Hozzájuk köthető a legendás és mai napig évente megjelenő Call of Duty megalkotása is, és természetesen a sorozat legendás negyedik részét is ők hozták tető alá.
Mindez azonban megváltozott, mikor a stúdió karrierjének csúcspontján, nem sokkal a Call of Duty: Modern Warfare 2 megjelenése után, Vince Zampella és Jason West összeveszett az Activisionnel. Hogy pontosan mi volt a vita tárgya, azt nem tudni a mai napig sem, mindenesetre Zampella és West rövid úton hátra hagyták az Infinity Wardot, hogy megalapítsák a Respawn Entertainment csapatát, és korántsem mentek egyedül: a stúdió 46 alkalmazottjából 38-at vittek magukkal, hogy 2010. július 10-én már a független Respawn embereként kezdhessék el a munkát.
Az első Titanfall
A frissen megalakult stúdió nem is vesztegette sokáig az idejét: a 2011-es E3-on az EA már arról számolt be, hogy ők adják ki az EA Partners Programhoz is csatlakozó Respawn első játékát. Erről a rejtélyes projektről akkoriban csak annyit árultak el, hogy egy sci-fi lövölde lesz, ami a Halot és a Gears of Wart is megszorongatja majd, magát a játékot pedig a 2013-as E3-on leplezték le.
A Titanfall végül 2014. március 11-én debütált, és le sem tagadhatta volna, hogy a Call of Duty egykori fejlesztői készítették. A távoli jövőben játszódó programban úgynevezett pilótákat irányíthattunk, akik villámgyors, akrobatikus mozgásuknak hála a futurisztikus harctér csúcsragadozóinak számítottak, ha pedig ennyi nem lett volna elég, egy idő után óriásrobotokat (avagy titánokat) is lehívhattak a pályára, akik bár lomhábban mozogtak, félelmetes tűzerővel kárpótoltak minket az elveszett gyorsaságért.
A játékból a kampány teljesen kimaradt (mondhatni, ezzel alaposan megelőzte a Black Ops 4-et), cserébe viszont a multi valami hihetetlenül pörgős és egyedi élmény volt. A fejlesztők tökéletesen lőtték be az erőegyensúlyt a gyors, akrobatikus, de sérülékeny pilóták és a hatalmas, brutális pusztításra képes, de lomha titánok között, ráadásul játékmódtól függően a játékosok mellett NPC-k is részt vettek az egyes csatákban, így minden meccs meglehetősen grandiózusnak érződött.
Ez az élmény pedig végül a kritikusokat is meggyőzte: a Titanfall 2013-as leleplezésekor több mint 60 díjat zsebelt be az E3-on, és a szaksajtó a megjelenése után is kedvezően cikkezett róla. Dicsérték például a meccsek tempóját és a pilóta-titán játékmechanikák közti dinamikát, ugyanakkor sokan nem mentek el szó nélkül a játék hiányosságai mellett sem, amik közül egyértelműen a kampány teljes hiánya vitte a pálmát, de többen szidták a meccsek során felbukkanó NPC-k mesterséges intelligenciáját is.
A játék pedig nemcsak a kritikusoknak, hanem a játékosoknak is bejött. Az EA szerint a megjelenés utáni hónapban csak az USA-ban 925 ezer példányt adtak el belőle, és bár a későbbi fogyási adatok sajnos már nem publikusak, a legfrissebb szivárgások szerint a játék végül 10 millió példányban kelt el. Ezek után az EA természetesen zöld utat adott egy folytatásnak is, a Respawn pedig tanulva az előd hibájából egy tökéletesített folytatást rakott le az asztalra. Ami aztán csúnyán elhasalt a pénztáraknál, mert a Battlefield 1 és a Call of Duty: Infinite Warfare között senkit sem érdekelt.
A Titanfall 2
A Titanfall megjelenése után még három DLC-t kapott, mindegyikben három új pályával, a Respawn csapata azonban a háttérben már nagyban dolgozott a folytatáson. A Titanfall 2 fejlesztése az első rész debütálása után pár hónappal, 2014 közepén kezdődött, maga a játék pedig végül 2016. október 28-án jelent meg, az év egyik FPS-ekkel leginkább telezsúfolt időszakában.
A Titanfall 2 alapvetően az elődje finomhangolt, tökéletesített verziójának érződött, melyen első pillantásra lehetett látni, hogy a Respawn komolyan megfogadta a Titanfallra kapott kritikákat. A játékban ezúttal például helyet kapott már egy egyjátékos kampány, benne néhány igen emlékezetes karakterrel és kegyetlenül pörgős akciójelenetekkel, a multi pedig pont olyan remekül sikerült, mint az első részben is.
A kritikusok, ha lehet, még jobban szerették a Titanfall 2-t, mint elődjét, és bár a kampány története többek szerint is túlságosan átlagosra sikeredett, abban mindenki egyetértett, hogy a Respawn csapata ismét egy nagyszerű lövöldét rakott le az asztalra. Csakhogy a jelek szerint a rossz pillanatban, a játékosok ugyanis egyáltalán nem kapkodták úgy a Titanfall 2-t, mint az első részt Utólagos hírek alapján az EA a megjelenése utáni első évben nagyjából 10 milliós eladást várt a játéktól, de ehhez képest a Titanfall 2 végül „csak” 4 millió példányban fogyott.
Ugyanis a játék sajnos nagyon szerencsétlen időpontban, a Battlefield 1 és a Call of Duty: Infinite Warfare között jelent meg, és el is kallódott a két sokkal nagyobb nevű sorozat árnyékában. Tekintve, hogy a Battlefield szintén az EA játéka, sokan nem értették, hogy a kiadó miért időzítette ennyire egymásra a két megjelenést, néhányan még azt is kijelentették, hogy a cég direkt akarta megbuktatni a Respawn programját, hogy aztán olcsóbban és könnyebben tudja felvásárolni őket, körülbelül egy évvel a Titanfall 2 megjelenése után.
De lesz-e Titanfall 3?
Bár a Titanfall 2 az eladások terén végül nem tudott felnőni ez EA elvárásaihoz, azért sikerült egy kicsi, de elhivatott rajongói réteget kiépítenie maga köré (arról nem is beszélve, hogy a Respawn 2019-es sikerei után is rengetegen fedezték fel a játékot), így adja magát a kérdés, hogy vajon számíthatunk-e folytatásra?
Nos, az EA és a Respawn egyaránt azt nyilatkozták, hogy nem felejtik el a sorozatot, sőt 2017-ben is lehetett olyan pletykákat hallani, hogy már készül a számozott folytatás, azonban ez a projekt végül az Apex Legends lett. Az ingyenesen játszható battle royale játék a Titanfall-univerzumában játszódik (lényegében egy spinoffként is felfogható), azonban az óriás robotok és a párfős, kegyetlenül pörgő multi meccsek értelemszerűen kimaradtak belőle, így aligha lehet az első két Titanfall teljesértékű folytatásaként kezelni.
Új számozott rész egyelőre viszont nincs a láthatáron. A Respawn még az Apex Legends megjelenésekor azt nyilatkozta, hogy már dolgoznak a Titanfall 3-on is, azonban a battle royale játék mindent elsöprő sikere miatt végül parkolópályára kellett küldeniük a projektet, hogy friss tartalmakkal tudják támogatni a spinoffot. Reméljük azonban, hogy ez az állapot csak átmeneti, hiszen Apex Legends ide, Fallen Order oda, azért mégiscsak jó lenne egy olyan Respawn-játékot is kapni, amiben újra felhangozhat, hogy „Standby for Titanfall!”.