A The Witcher 2-t egyaránt szerette a szakma és a játékosok társadalma, mégis az eddig csak PC-re elérhető játékot nagyon sokan töltötték le illegálisan. A kiadásért és fejlesztésért egyaránt felelős CD Projekt igazgatója, Marcin Iwinski a PC Gamernek árulta el, hogy számításai szerint legalább 4,5 milliószor töltötték le a játék kalózverzióját.
"Rendszeresen nézem a nagyobb torrentoldalak statisztikáit, és csak az elmúlt hat-nyolc hétben 20-30 ezer ember töltötte le egyszerre. Vegyük a 20 ezret átlagnak, és számoljunk hat héttel. A játék 14 GB-ot nyom, szóval számoljunk egy hatórás letöltéssel. Hat hét 56 nap, ami 1344 óra; ehhez hozzávéve a hatórás átlag letöltést 224-et kapunk, amit szorozzunk meg 20 ezerrel. Az eredmény durván 4,5 millió illegális letöltés. Ez csak vad becslés, mondjuk úgy, az optimista oldalról. Eddig összesen egymillió jogtiszta példányt adtunk el, és ehhez hozzávetve a 4,5 milliót, igen rossz arányt kapunk. A valóság pedig minden bizonnyal ennél is elkeserítőbb."
Marcin az interjú egy későbbi részében arra is kitért, hogy miért nem használtak semmilyen DRM-et a The Witcher 2 kiadásakor. Állítása szerint teljesen mindegy, mivel próbálkoznak, a kalózok egy-két nap után feltörik. Így hát inkább az igényes, gyűjtői cuccokkal teletömött kiadások mellett döntöttek, ami szerinte bevált.
"Ráadásul a DRM önmagában csak megnehezíti a legális játékosok életét. Azon őszinte emberekét, akik 50 dollárt vagy eurót fizettek a játék jogtiszta változatáért. Miért akarnánk kitolni velük?"
Bízzunk benne, hogy a konzolos változat eladásai javítanak majd a statisztikákon.
"Rendszeresen nézem a nagyobb torrentoldalak statisztikáit, és csak az elmúlt hat-nyolc hétben 20-30 ezer ember töltötte le egyszerre. Vegyük a 20 ezret átlagnak, és számoljunk hat héttel. A játék 14 GB-ot nyom, szóval számoljunk egy hatórás letöltéssel. Hat hét 56 nap, ami 1344 óra; ehhez hozzávéve a hatórás átlag letöltést 224-et kapunk, amit szorozzunk meg 20 ezerrel. Az eredmény durván 4,5 millió illegális letöltés. Ez csak vad becslés, mondjuk úgy, az optimista oldalról. Eddig összesen egymillió jogtiszta példányt adtunk el, és ehhez hozzávetve a 4,5 milliót, igen rossz arányt kapunk. A valóság pedig minden bizonnyal ennél is elkeserítőbb."
Marcin az interjú egy későbbi részében arra is kitért, hogy miért nem használtak semmilyen DRM-et a The Witcher 2 kiadásakor. Állítása szerint teljesen mindegy, mivel próbálkoznak, a kalózok egy-két nap után feltörik. Így hát inkább az igényes, gyűjtői cuccokkal teletömött kiadások mellett döntöttek, ami szerinte bevált.
"Ráadásul a DRM önmagában csak megnehezíti a legális játékosok életét. Azon őszinte emberekét, akik 50 dollárt vagy eurót fizettek a játék jogtiszta változatáért. Miért akarnánk kitolni velük?"
Bízzunk benne, hogy a konzolos változat eladásai javítanak majd a statisztikákon.
Erre csak azt tudom mondani, hogy azért van a gépigény megadva, hogy tudjuk menni fog-e a gépünkön.Nem kell ezen besértődni, nagyon gyerekes hozzáállás. Én tudom, hogy nekem nem fog menni, úgyhogy addig meg se veszem és le se töltöm míg a gépemet nem cserélem.
"a DRM önmagában csak megnehezíti a legális játékosok életét" Legalább valaki belátta
Egyébként valóban így van, az emberek nagy része nem fog 8-12 (konzol esetén 12-16) ezer jó magyar forintért zsákbamacskát venni. Régen szinte mindenhez volt Demo, manapság miért halt ki ez a müfaj? Aztán meg csodálkoznak, hogy mindenki lewarezolja. Most komolyan, az emberek nagy részének évente 1-3 játékra van pénze, azt nem fogja bármire elkölteni.
Illetve helló, euróválság van! Az árfolyamok egyre csak romlanak és minden műszaki és tartós fogyasztási cikk árai rakétamód szöknek felfelé. Amikor már az újabb játékokat 15000ft-os áron dobják a piacra (és nyilván máshol is történt áremelkedés nem csak nálunk), miközben az embereknek egyre kevesebb pénzük lesz, akkor nagyon meggondolja az egyszeri gamer, hogy milyen új játékot vegyen magának. És ha nem tud elég információhoz jutni a sajtó vagy trailerek alapján, akkor nagy esélye van rá, hogy rossz döntést hozhat és egy játék nem fogja azt nyújtani neki teljes áron, mint amit elképzelt. Ennek persze egyenes következménye lesz az, hogy következőre nem fog már teljes játékot venni, mert benne marad a sérelem, hogy átverték. Inkább biztosra megy és lewarezolja előtte, hogy megnézze milyen...és itt visszaértünk a hsz-em elejére.
fél évvel (kb.) a megjelenése után 6 alkalommal leöltöttem a Gears of Wart... Majd megrendeltem CD galaxistól, mer egyik letöltött változat sem volt hajlandó elindulni
na azóta vagyok én hülyegyerek mert inkább megveszem eredetiben, mint szívjak a szarul tört, jelszavazott vackokkal.
Witcher 2 gyűjtői változat megjelenés napján a polcomon figyelt...
Egyébként szégyen, gyalázat hogy nem sikerült több példányt eladni belőle
Igen, iszonyatosan hülyén hangzik. Ha esetleg arra célzol, hogy az illető egy zárt torrentoldalon szeretne arányt javítani, minden bizonnyal inkább felnőtt tartalmat tölt majd, mert arra még a játéknál is többen ugranak.
"... továbbá honnan lehet azt tudni hogy aki letöltötte később nem vette meg a játékot?"
Egymillió eladott példány < 4,5 millió warezolt példány. Problem?