DirectX10 vagy nem DirectX10 ez itt a kérdés.

Hamar kiderült a szörnyű nagy igazság ami egy bizonyos DX10-el inkludált játék után
látott nap világot; miszerint napjaink egyik legszebb látványnak örvendő játék ugyanazt
a látványvilágot képes nyújtani xp alatt (DX9), mint utódja. A játék cím eléggé értelemszerűen következik, ami nem más mint a Crysis.
A Crytek persze ezt a futtatást megcáfolta, későbbi kiadott nyilatkozatában ez a dolog csak úgy törtnéhetett, hogy amikor még egy directX 10-es grafikus kártya se volt akkor a "directX10-es" effekteket emulálták a 9-es számot viselő verziónál.
Ilyenkor felteszi az ember magának a kérdést; - Most akkor érdemes-e Vistára váltani, hisz értetődik, hogy a DirectX 10 API-ját 100%-osan Vistára építették. Erre a kérdésre annyi a válasz, hogy a Vista a Microsoft oprendszer fektebáránya az amúgy sem színes XP mellett. (viszont gyorsabb)

Van-e jövője a DirectX-nek?

A kérdés viszonylag szintén egyértelmű, elvégre a DirectX 9 sem két nap alatt fejlődött ki erre a szintre ahhol most tart. Jópár év kellett míg a fejlesztők rátaláltak programozásának igazi erejére. Kezdhetjük a példákat
Far Cry-al és a mostani Crysissal habár a Far Cry is kora műremeke volt.
Manapság a DirectX 10 erejét számomra csak a World In Conflictban mutatta meg néhány igen jónak mondható fícsörével, ezek közül kettőt megemlítek az árnyékok szépen simultak és a felhő-füsteffektek is megjelentek.
Ez azért adott hangsúlyt a technológiának, de azóta semmi új...
Vajon mely játék lesz az amely elindítja a valódi DirectX10-es korszakot, esetleg ez a modul elveszik a süllyesztőben és a Windows újabb oprendszerében valami jobb jelenik meg? Nemhinném, hisz akkor minek ez a + dolog ami félévvel a stuff megjelenése után látott napvilágot, a DX10.1
ami shaderszámításokat, antialiasingot meg egy két érdemlésre nem igen méltó +-t jelent.

DirectX 10 Xp alatt???

Már láttunk példát arról, hogy valaki próbálta ezt a Microsoftos programrezidenst futtathatóvá tenni XP alatt, de ez kudarc volt (Alky's Project)
mondjuk azért példaértékű, hogy egy egyetemista azért mégis betudta indítani ezeket a "DX10-es" effekteket XP alatt. Habár most jön a hidegzuhany, ami lehet, sőt valószínű, hogy csak marketing fogás;
Az Alan Wake-t fejlesztő cég még karácsonyi késéskor kijelentette, hogy megtörténhet az a csoda, hogy a játék DIRECTX10-es effektjei megjelenjenek Xp alatt, hát kíváncsian várom ezen ügy kimenetelét, reméljük nem egy újabb hypolási hazugságról van szó.

DirectX 10-es kártyák

Itt sokféle kártyáról beszélhetünk, legyen szó ATI vagy NVIDIA.ról, mind2-nek vannak már DX10.1-el rendelkező kártyái, megy a balhé körülöttük, de ez már mást téma. Vannak gyenge kártyák, erős kártyák, a mai piacon már csak szinte DX10es kártyák találhatóak, habár néha a kisebb gyártók előálnak valami tweak-elt régi verzióval.
A legújabb generációs kártyák, már DX10.1-el rendelkeznek melyre mindig behype-olnak valamit, ami lehet, igaz lehet nem, az idő majd eldönti.
A lényeg, hogy az új féle szabványra (DX10 API) épülő kártyákon már
egyesített shaderek mozognak melyeknek ugyanúgy Mhz-ben adjuk meg a sebességüket. Ez az egyesítés csak jót tesz egy vga-nak, a bonyolult felépítés miatt ezt inkább nem fírtatom.

Végszó

Naggyából ennyiből áll a DirectX 10 vs 9 harc, a kimenetelének útja még korántsem ér véget, így ez a cikk is folytatódhatna, habár alighanem egy újabb 2.részes nevet fog a későbbiekben viselni.