Az év legnagyobb gépigénye
GTA IV – a lopásnak ára van
Igen a virtuális bűnözés sem kifizetődő, no, most nem a sokat hallott warezről beszélek, hanem a GTA New York-jában másodjára játszódó „IV” kódnevet használó játékról. Balkánról szabadult haverunk Amerikában nem elég, hogy komoly megpróbáltatások útján válik csak igazán erőssé, hanem még a külső erőforrásokat sem veti meg, Crysis-t alázó gépigénye sok ember arcát jól megfacsarta és köpte ki játékidő gyümölcsöző perceitől mentesen. Akinek meg volt minden, annak pedig nagy valószínűséggel különböző monoton hangok felcsendülése kísérete mellett hibák jelentek meg indításkor, esetleg játék közben. Igaz a legtöbb ilyes hibára már volt orvosság, de a különböző textúra-kezelési hibák és egyéb hasonló meglehetősen zavaró dolgok miatt nagyon lecsökkent a játékot szinte teljes kompatibilitásban toló gamer-ek száma. Az óriás gépigény nem elég, hogy minden eddiginél jobban eltér legalábbis VGA tekintetében a dobozán feltüntetettől, de még bizonyos annak megfelelő kártyákon is beadja a kulcsot. Igen a Quad processzor, mint elvárás érthető, de, hogy azért 1 GB videokártya memória kelljen az optimális sebességhez az már nonszensz, itt természetesen már nem a minimumokról beszélek (itt kirajzolódik az 512 MB minimum követelményes VGA, hisz 256-on imádkozni kell, hogy szóra bírjuk a Rockstar Games amúgy minden színben zseniális produktumát.).
Az év legkiegebb kiegje
„Csókolom a csápjaid, hogy vállnál”…
Ennél már csak kellemesebb beszólások jönnek, de ebbe ne is
menjünk bele. A lényeg az, hogy fontosnak tartom kiemelni a Crytek
magyarországi, konkrétan budapesti stúdiójában elkészített önálló kiegészítőt.
Egyik fontos érv az, hogy nagy részben magyar készítők munkásságának köszönhető
a játék létrejötte, másfelől viszont, az is köztudott róla, hogy, abban az
esetben, ha a párhuzamos sztori-vonalra épülő játék rosszul teljesít mi PC-sek
biztosan, konzolosok csak lehetségesen búcsúzhatnak el 2020 kibontakozóban lévő
nagy sci-fi háborújától. 2007 novemberében landolt hozzánk, és optikai
csalódást okozva hihetetlen környezet mellett még viszonylag színes
játékmenettel körítve érkezett, sajnálatos módon nem hozta a várt
profitot (az első hónapokban), míg nem úgy döntött a Crytek, hogy az újdonsült
budapesti stúdióban összeraknak egy jobb, szebb, élvezetesebb Crysis-t, ütősebb
történet-vezetéssel, s miegyébbel. Mindent összevetve összejött, hisz nem elég,
hogy hazánkban teljes lokalizációval került kiadásba, az amúgy szerepbe
rohadtul nem illő Vass Gábor főszereplő alá mondott szövegelésével. Mindenestre
a mester igyekezett a legtöbbet kihozni a körülmények által kölcsönzött
szerepből, de sajnos, nem lehet minden olyan tökéletes (szövegírók
meglincselése opcionális feladat hozzáadva). Szinkron mellett észrevehettük,
hogy a játék ebben az esetben nagy munkamorál mellett készülhetett, hisz jól
összeillet a mű egységes egésszé, így simán tekinthető az év kiegjének (csak a
Litch király le ne fagyasszon: para:).
Az év PC-támadása
Egyértelműen a LucasArts volt idén az, aki keményen odavágta, ha kellett negyvenszer is a frankót, játékát illetően, mely konzol-exkluzív volt, mindenestre, minden szír-szarra megjelent, csupán PC-re nem. A kedves producer úrék nagyon úgy néz ki a sötét oldalt nem csak játékuk nagy részére terjesztették ki, hanem reánk is old-school gamerekre. Jó, na, tényleg nagy gesztus lett volna (anyagiakat nézve), ha minket is megszánnak a Force Unleashed 3\4.-ik epizóddal. A legfontosabb érv, ami a PC ellen szól – Hardver-univerzum, ami köztudottan személyi számítógépeken komplikáltabb, mint egy konzol esetében. A GTA IV bebizonyította mi van, ha az Euphoria már nem is motor, inkább Chopper egy maga beszáll a játékba. Konzolon robbanásoknál okozott érdekes mátrixos lassításokat, nál(am) pedig lassítást, átlagban kevés FPS-t, és nagy realizmust. No, most, mi lenne, ha 3 engine szállna be a játékba és már nem csak a proci lenne leterhelve, hanem a GPU is, sőt minden egyéb. Igaz a nagy PC-védelmi front és pár magazin is rácáfolt az „irreális gépigény” nem lesz PC-re nyilatkozatra, miszerint, rengeteg megoldás létezik optimalizálásra, sőt minden számítógépes modernebb hardverekben való rejtett erőforrások kihasználására. (nos, mond valamit). Mindenestre a játékkal kapcsolatban sírva elkönyvelhetek idei évre fél óra játék időt.
Üdv!