Az év...


Kezdjük a szokványos kategóriákkal.



Az év FPS-e: Far Cry 2



Sokat töprengtem ezen a kategórián. A Call of Duty World at War és a Brothers in Arms: Hell's Highway szóba sem jöhettek, lévén egy mára már alaposan körbejárt témát próbálnak meg csilli-villivel és butalitással bemutatni. A Crysis: Warhead egy kiegészítő 0,0001% újítással, így neki is ugrott a helye. a STALKER Clear Sky is ugyanez a kategória. A Left 4 Dead jó lett volna, ha normálisan tudtam volna játszani a demóval (kár, hogy mindig szétkapcsolta az internetemet, botokkal meg nem izgalmas). Miután a Portal tavaly jelent meg, ezért csak a Far Cry 2 maradt: Engem nem a grafikájával, hanem a hatalmas, szabadon bejárható területével, remek taktikai sokszínűségével és a viszonylagos realizmussal. Persze a pofonegyszerű pályaszerkesztő is tetszett.

További helyezettek:
2. Left 4 Dead
3. Crysis Warhead



Az év akciójátéka: Mirror's Edge



Ebben a kategóriában egyértelműbb volt a választás: Bár ez egy egyelőre még csak konzolon lévő cím, de január első napjaiban úgyis megjelenik PC-re is, így raktam be a sorba. A második, illetve a harmadik helyezett választása volt nehéz. Nagyon nehéz. Prince of Persiában nem vagyok érdekelt, a GTA IV-ről megvan a magam lesújtó véleménye (majd ha flame-elni támad kedvem, egyszer leírom). A Tomb Raider Underworld az újítások hiányában sajnos nem indulhat, a Dead Space nem az én stílusom, az FPS-eket kizárom, mivel ők már kaptak díjat. Egyszerűen nincs mivel megtölteni ezt a kategóriát. Még szerencse, hogy én nem csak a nagy játékokat szeretem...

További helyezettek:
2. Choke on my Groundhog, YOU BASTARD ROBOTS
3. The Wonderful End of the World



Az év versenyjátéka: Pure



Jött egy csicsás Grid, volt egy Flatout 2 újracsomagolás Ultimate Carnage címen. Idén landolt az új NFS is. Úgy tűnt, hogy vissza akar térni a Most Wantedhoz, de nem jött össze neki. Ezzel szemben a Pure az év meglepetésjátéka: nulla marketing mellett, csak szóbeszéd szintjén jutott el hozzám a játék híre: a Pure gyakorlatilag ötvözi az SSX-et (konzolos síelős játék) a quaddal, és mindezt érdekes versenymódokkal, átlátható és könnyen kezelhető trükkrendszerrel - bár tény és való, az irányítást szokni kell. Ha idén csak egy versenyjátékot veszel, a Pure legyen az. A Trackmania Nations Foreverért úgysem kell fizetni.

További helyezettek:
2. Trackmania Nations Forever
3. Flatout: Ultimate Carnage



Az év multiplayer játéka: Left 4 Dead



Voltak jelöltek szép számmal erre a kategóriára. Szerencsére az internet elterjedésével alapkövetlemény lett egy-egy játékhoz multiplayer funkciót csatolni. Van ahol szükségszerűen teszik ezt, van ahol rendesen kidolgozva, vagy akár erre alapozva készítik el ezen részét. A Crytek a Crysis Wars-zal próbálkozott (megjegyzem, nem hiába, nem lett rossz a multiplayer), a Far Cry 2 egyszerű játékmódjait a pályaszerkesztő dobja fel, úgy, mint a Trackmania Nations Forevernél is. A Mirror's Edge igazi multiplayer híján marad, az MMO-k száműzve vannak ebben a kategóriában alapból.
A multiplayer játékoknál bizony egyre nagyobb trend a co-op játékmód. Viszont hogy egy játék csak erre építkezzen, az nem túlzás? A Valve megmutatta, hogy bizony egyáltalán nem túlzás, sőt! Hangulatos játék, (elsősorban marketingcélból) alkalmazott A.I. Director, 4 fős co-op (akár túlélő, akár zombi oldalon). Mi ez, ha nem a földi kánaán?

További helyezettek:
2. Crysis Wars
3. Trackmania Nations Forever



Az év logikai játéka: Braid



Jelentkező van erre a címre is bőven. Ott van a World of Goo, amelyik a ''szarból várat''-elvre alapszik, a szó szoros értelmében. Lenyűgöző látványvilág, érdekes zene, aranyos történet várja az építeni várókat. A Crazy Machines 2 is jöhetne ide, bár szépen lerontja a hangulatot az okoskodó Einstein-utánzat. A Penumbra: Requiem meg szégyellje magát, hogy itt említettem meg. A Mirror's Edge csak másodsorban logikai játék, elsősorban akció, így lett csak harmadik helyezett. Ide sorolhatnánk még a Crayon Physics Deluxe-ot, csak kár, hogy egyelőre nem jelent meg. A konzolos (bár jövőre PC-re is megjelenő) Braid vitte azonban a pálmát. Egyszerre logikus és szemétparaszt platformer. Akinek van egy XBOX 360 a tulajdonában, annak nyugodt szívvel ajánlom, akár karácsonyra is. Akik nem rendelkeznek ilyesfajta konzollal, azoknak meg marad a pár hónapnyi várakozás.

További helyezettek:
2. World of Goo
3. Mirror's Edge



Az év játékzenéje: Still Alive (Mirror's Edge)



Maradandó játékzene kevés van. Tavaly igazából csak a Portal-féle Still Alive-ot tudnám megemlíteni, de idén kapásból kettő is eszembe jutott: Az első a World of Goo, amelynek zenéjét a játék egyik fejlesztője szerezte. Képes megadni az alaphangulatot a játékhoz. A második ilyen zene a Mirror's Edge-féle Still Alive volt, amelyiknek egyszerűen nincs párja idén. Harmadik helyezettként több jó játékzene híján az Audiosurf Radio-t tudnám megemlíteni, mivel ott heti váltásban kapunk különböző stílusokban zenét, így valamilyen szinten kötődik is ehhez a kategóriához - bár jobban szerettem volna ide harmadik játékból egy zeneszámot beilleszteni... Mindegy, majd jövőre.

További helyezettek:
2. World of Goo
3. Audiosurf (Radio)



Az év meglepetésjátéka: World of Warcraft: The Molten Core



A WoW: TMC egy áprilisi tréfának indult a Blizzard által, miszerint az első játékkonzol, amelyen megjelenik a WoW, egy Atari lesz. Egy zseniális trailert is összeütöttek hozzá, mi jót nevettünk rajta, majd elfelejtettük. Egészen novemberig, amikor egy rajongó hivatalosan publikálta művét: A screenshotokból és a trailerből összerakta a játékot, amely, mint kiderült, egy délutánra tökéletes. Ennél nagyobb meglepetés idén nem érhetett minket. A FIFA 09 újításaira is csak húznám a számat, ugyanis nem érdekel a játék (csak azért írtam ide, hogy meglegyen a harmadik helyezett), illetve a Pure sikere is borítékolható volt - itt a marketing hiánya volt az igazi meglepetés.

További helyezettek:
2. Pure
3. FIFA 09



Az év csalódása: Need for Speed: Undercover



Az új Need for Speed kecsegtetően hangzott: Most Wanted hangulat, még nagyobb sebességérzet, stb... Szépen rádobáltak a játékra mindenféle hangzatos kifejezést, kár, hogy a végeredmény kiábrándító volt: Az irányítás undorító, a hangulat nincsen meg, az üldözéses jelenetek pedig alulmúlják az Underground 2-ben tapasztaltakat (pedig ott még nem is volt rendőr...). Az Assassin's Creed repetitív volt, de legalább a kalandozás volt érdekes. A GTA IV-et már meg sem említeném, mivel már a San Andreas is hatalmas csalódás volt számomra, így tudtam mit kell várnom (ráadásul már így is sok embert haragítottam magamra). Eléggé kiábrándító lett még a Bully PC-s portja, de közel sem akkora csalódás, mint az NFS...

További helyezettek:
2. Assassin's Creed
3. Bully PC



Az év stílusa: The Wonderful End of the World



A legjobb látványvilágot mindenképpen az indie fejlesztőktől láttunk idén. Ott van a World of Goo a maga trutyigolyóival és szennyvízelvezetőivel, ott van a Braid a legkülönfélébb pályáival, ott van az American McGee's Grimm a kétszínű mesevilágával és ott van a Prince of Persia is, a maga módján. Azonban a legidiótább és a legkülönfélébb pályákat mégiscsak a Dejobaan Games Katamari-klónja adta. Egyszer mesevilág, aztán édességország, majd egy világvége-hangulatú város... Zseniális.

További helyezettek:
2. American McGee's Grimm
3. World of Goo



Az év magyar terjesztője: CD Projekt

Nem választok Év fejlesztőstúdióját és Év kiadóját, mert szerintem nincs értelme. A hazai terjesztőket viszont szerintem meg kell dícsérni, tényleg belehúztak. Idén a legjobb a CD Projekt volt. Remek árstratégia, a Legjobb Választás/Topseller/Gyémánt Kiadás sorozatok megteremtése, magyarítások minden mennyiségben. Igazán megérdemlik az első helyet. Második és harmadik hely nincs.




Az év online szolgáltatása: Team Fortress 2



Szeretek úgy játékot választani, hogy tudom, a fejlesztők nem hagynak cserben. A Team Fortress 2 esetében már három kaszthoz jött ki update (Medic, Pyro, Heavy), bejelentették a negyedik kaszt feltupírozását is (Scout) és valószínűsíthető, hogy végigmennek a kasztlistán (ráadásul a Left 4 Deadben található gabonapelyhes dobozban egy tizedik kasztról is szó van), ezért úgy gondolom, ideális játékválasztás volt. A Day of Defeat is hatalmas renováláson esett át: Kapott achievementeket, átírták az új Source motorra és kapott sok-sok apró-cseprő újítást. Az Audiosurf Radiot is meg tudnám említeni, hiszen hetente szolgáltatnak hozzá zenét, ami egy 2000 Ft-os játéknál igazán szép teljesítmény. A CD Projekt RED fejlesztőcsapata meg kap tőlem egy virtuális vállveregetés, hiszen a bővített kiadással bevezetett újításokat más stúdió már külön kiegészítőben, pénzért adta volna.

További helyezettek:
2. Witcher Enhanced Edition
3. Audiosurf Radio



Az év botránya: 1 dollár = 1 euró - a Valve szerint

Botrányokból nem volt hiány idén. Ott van a Limbo of the Lost-féle Oblivion-lopás, az Aurora Blade fejlesztői több MMO-ból loptak elemeket, az EVE Online közösségét a forráskód kiszivárgás és a hibásan kódolt patch (a játékosok gépei a bootolásnál meghaltak) borzolta. A Spore Lénylaborából egyes nemi szerveket ábrázoló lények kerültek ki (Sporn-botrány), illetve a játékosok több helyen is a DRM ellen lázadtak. A legocsmányabb lépést azonban egy-két hete követte el a Valve: Európai játékosok dollár helyett euróval fizethetnek. Igen ám, de az átváltást nem számolgatás előzte meg, hanem egy egyszerű karakterátírás: ami eddig 9,99 dollárba került, az mostantól ugyanennyi euróba fáj majd. Egy durván 400 Ft többletköltséget jelent. Egy ilyen összegnél ez nem akkora probléma, de gondoljunk bele, hogy nem egy játék ára 50 dollár... Ezeket már sajnos érdemesebb megvenni dobozos verzióban. Remélhetőleg a Valve megoldja a konfliktust, amelyre amúgy már egyre több Steam Group is épül, és a Steamen keresztüli vásárlást bojkottálták. A Steampowered.com oldalon is elindult egy nagyobb flame-hullám, amelyet már a Valve moderátorai keményen cenzúráznak (ez már csak olaj volt a tűzre).

További helyezettek:
2. DRM-botrányok
3. Limbo of the Lost-féle Oblivion lopás



Az év indie játéka: Braid



Jonathan Blow játéka mindent vitt: Aki egy kicsit is érdekelt a témában őt ajnározta: A Kloonigames-féle Petri Purho saját bevallása szerint csak ezért a játékért vett egy XBOX 360-at. ÉS tényleg zseniális lett: Nincsen két egyforma fejtörő, a háttérzenék fülbemászóak és a játékból árad a nagybetűs hangulat. A World of Goo sikere szintén borítékolható volt, miután egy népszerű ingyenes játék továbbgondolása. Az Audiosurf meg a Steam segítségével lett sikeres elsősorban, de még így is beleillik a sorba. A Crayon Physics Deluxe meg majd kap jövőre díjat, ha egyszer végre megjelenik.

További helyezettek:
2. World of Goo
3. Audiosurf



Az év játékreklámja: Wario Land: Shake It!

Idén végre láthattunk néhány érdekes reklámot. Ott van a Far Cry 2 interaktív mozija, melyben a játék adott nekünk pár választási lehetőséget, majd gameplay jeleneteket mutatott. Így ment ez egészen a történet végéig, ahol a választásainktól függően megtudhattuk, hogy mennyire vagyunk Rambo-beállítottságúak, esetleg taktikusabbak. Itt voltak idén a zseniális World of Warcraft reklámok, melyekben mindenféle híres embereket és karaktereiket mutatták be (el is nyerhette volna az Év Játékreklámja díjat, ha nem lett volna már ilyen tavaly is). A Left 4 Dead TV-reklámjai is megérnek egy misét, ha eddig lemaradtatok volna valamelyikről, feltétlenül nézzétek meg. Ebben a kategóriában viszont simán nyert a Wii-s Wario Land reklámja, amely tulajdonképpen egy dologra épült: a Youtube-videó szétzúzza a teljes kezelőfelületet. Nézzétek meg!

További helyezettek:
2. Far Cry 2
3. World of Warcraft



Az év szemétparaszt játéka: Karoshi 2.0

A parasztkodós játékok készítőit valószínűleg a pokol köpi fel világunkra, ráadásul elég gyakran. A szívatós játékok az internet elterjedésével válnak pár hónapra világsztárrá, így egyre többen próbálkoznak meg a készítésével. Tavaly a Syobon Action simán vitte volna a kategóriát, idén azonban az öngyilkosságszimulátor platformjáték, a Karoshi második része győzött. A játékban minden esetben az volt a cél, hogy meghaljunk és bizony itt eléggé nehéz volt ezt elérni: Hol csak forgott velünk a világ, de néha láthatatlan platformok óvtak meg attól, hogy a vérnyomásom nagyon alacsony legyen. A legszemetebb pálya mégiscsak a játék befejezése után játszható, a Shadow of the Bossus című rettenet. Másodikként a nemrég kijött Achievement Unlocked cmíű flashjáték, amelyben célunk, hogy teljesítsük mind a 100 achievement feltételeit - amiknek amúgy csak a címét láthatjuk. Eléggé szemét ez a játék ahhoz, hogy mindenki egyszer végigjátssza. A harmadik helyet a Portal: Prelude kapja, egyes eléggé szemét húzásai miatt.

További helyezettek:
2. Achievement Unlocked
3. Portal: Prelude



Az év modifikációja: Portal: Prelude

A modifikációkban azt szeretem a legjobban, hogy nem kötik magukat egy-egy játékstílushoz: Kihozzák az adott játékmotorból a legtöbbet, akár egy történetalapú singleplayer moddal, akár egy multiplayer játékkal. Az utóbbi kategóriába tartozik például a D.I.P.R.I.P., amely egy Source motorra írt Mad Max-stílusú játék rombolható környezettel, izgalmas multi csatározásokkal és hatalmas harckocsikkal. Második helyezettként a Smashball című HL2 modifikációt emelném ki: Bár még csak a béta verzió jelent meg belőle, máris a szívem csücske lett: Pörgős játékmenet, nagy tűzerő, és high-tech kütyük: A célod, hogy ezek segítségével juttasd el a labdát az ellenfél kapujába. Az idei győztes azonban csak és kizárólag a Portal 9 hónapig készülő történetalapú kiegészítője, a Prelude, amely GLaDOS bekapcsolásának előtti idejét mutatja be. Kíválóan illeszkedik az Aperture Science történetébe és érájába, néhol még az alapjátékra is tesz utalásokat. Aki eddig még nem próbálta ki, feltétlenül tegye meg!

További helyezettek:
2. Smashball
3. D.I.P.R.I.P.




Az év XBOX 360 játéka: Gears of War 2

Igza idén nem játszottam sok XBOX 360 játékkal, de amelyekkel játszottam, szinte mindegyik bejött. A Battlefield: Bad Company igazán felüdülés volt a sok csak multiplayerre koncentráló BF után (azért a 2142 a király), DICE-éktól nem is vártam mást. A Braid lett idén a nagybetűs Platformjáték, így megérdemelten szerezte meg a második helyet. A Gears of War 2 viszont az első látásra szerelem volt: Amikor májusban, egy hatalmas mozivásznon láttam, miközben Mike Capps Epic-fejes játszott vele, már látszott, hogy ez is kötelező vétel lesz. Jövőre, amikor lesz XBOX-om.

További helyezettek:
2. Braid
3. Battlefield: Bad Company

 

Az év PlayStation 3 játéka: LittleBigPlanet

Be kell valljam, hogy a három nagy konzol közül a PlayStation 3 az, amelyiket egyáltalán nem követem. Néha hallok egy-két dícsérő szót a Metal Gear Solid legújabb részéről, vagy arról, hogy milyen húdeszuper lesz a PS Home (mintha a napokban már kijött volna,remélem jól emlékszem) közösségi szolgáltatás. Egy-két elejtett megjegyzés a Resistance 2-ről is elég volt, hogy a harmadik helyre tegyem, viszont a LittleBigPlanet elsőségét a Metal Gear Solid 4 nem tudta elvenni.

További helyezettek:
2. Metal Gear Solid 4
3. Resistance 2



Az év Wii játéka: Wii Fit

Idén sajnos Wii-hez sem tudtam annyiszor jutni, mint amennyiszer szerettem volna, de abból a néhány alkalomból, amikor sikerült egy kicsit játszanom vele, a Wii Fit nyűgözött le a legjobban: A nyomásérzékelős zsámoly legjobban az egyensúlyozós játékoknál jött be (például amikor a kötélen kellett átmenni), de a síugrást is élveztem. Másodikként a Wario Land: Shake It-et választanám, ugyanis eléggé szokatlannak és újszerűnek találtam a platformerek ilyesfajta interaktivizálását. Miután nem játszottam harmadik játékkal, ezért találomra a World of Goo-t jelölném, mivel a PC mellett WiiWare-en keresztül is meg lehet vásárolni.

További helyezettek:
2. Wario Land: Shake It!
3. World of Goo



Az év konzolja: XBOX 360

Miután a fenti három listát elolvastátok, nagyjából ki is találhatátok, hogy idén nagyon XBOX-párti lettem. A jobbnál jobb játékok mellett meg kell még említenem a nemrégiben kiadott Dashboard-frissítést, a New XBOX Experience-et. PS3-ügyben eléggé lesújtó a véleményem a konzolról, így nem is nagyon írnám le. A Wii-vel jól el lehet szórakozni, de a konzolnak sajnos igen nagyok a korlátai.

További helyezettek:
2. Wii
3. PlayStation 3



Az év játéka, amelyik lecsúszott minden díjról: World of Goo

Szegény World of Goo, akárhány kategóriában megemlítettem, sehol sem vitte el a pálmát. Mindig, mindenhol volt egy nála jobb játék, így sajnos csak itt lehet az első. Ilyen szerencsétlen sorsa lett az Audiosurf-nek is, amelyik elsősorban a Radio funkciójával vívta ki az elismerésekre való jelölést. A kategória bronzérmese a Crysis Warhead lett, bár őt csak két kategóriában jelöltem, de egyikben sem lehetett első szegény. Itt sem az.

További helyezettek:
2. Audiosurf
3. Crysis Warhead



Az év játéka, amivel senki sem játszott: Tiberium

Bizonyám, az EA idén úgy döntött, hogy a C&C univerzumot újra megpróbálja az FPS-rajongók számára is eladni. Ígértek mindent: CryEngine, történet, multiplayer bot-alakulatokkal, sok tibérium, stb., de aztán törölték a projektet. Az ezüstérmes a Ghostbusters című játék, amelyiket 97-98%-os készültség mellett dobott ki az Activision Blizzard. Szerencsére a projekt megmenekült, miután egy másik kiadó átvette a játékot, így jövő év elején meg is jelenhet. A Mirror's Edge PC-s verziójával is jól kiszúrt a DICE: Hogyan lehet ilyen szerencsétlen időpontot választani a késésre? Január 16-án jelenik meg elméletileg a játék PC-re. Miután már több kategóriában is jelöltem, mint kész játék, ezért itt csak a harmadik helyet szerezte meg.

További helyezettek:
2. Ghostbusters
3. Mirror's Edge PC



AZ ÉV JÁTÉKA TOP 10!


10.The Wonderful End of the World

Bár ez a játék ''csak'' egy Katamari-klón, megérdemli, hogy benne legyen az első 10-ben. Beteg humor, nagyszerű zene, érdekes és változatos pályák jellemzik.

9.Pure

Quad + SSX? Nagyszerű párosítás! A végletekig optimalizált játék csak az irányításon hasal el. Mondjuk a trükkök is unalmasak lesznek, ha túl sokat használjuk őket... De még így is megéri.

8.Trackmania Nations: Forever

Ugyanis ingyenesen kapunk rengeteg új pályát, szolgáltatást, autót és még a grafikán is csinosítottak egyet. Miután pénzt sem kell rá költeni, ezáltal értékeit becsülni kell, hiszen némely játékfejlesztő a fizetős játékaiba sem fektet ennyi munkát...

7.Crysis Warhead + Crysis Wars

Magyar fejlesztésű kiegészítő, amely méltán megérdemli a dícséretet: Az alapjáték történetéhez maximálisan odasimul, a multiplayer verzió pedig már önmagában is megérné a pénzét. Ja, és állítólag még a grafikája is jó.

6.World of Goo

Újszerű játék, amelyet egy előzetesen ingyenesen kiadott prototípusból raktak össze. Nagyszerű zene, nagyot szóló hangulatbomba mind az 5 fejezete a játéknak. Le a kalappal a 2D Boy előtt!

5.Audiosurf

Bár első ránézésre egy jobbfajta Winamp pluginnak néz ki, de másodikra csak kiderül, hogy érdemesebb ezen keresztül meghallgatni az új zeneszámokat. Az Audiosurf Radio pedig a legjobb része a játéknak. Ha nyitott vagy zenei téren, ez a Te játékod!

4. Far Cry 2

''Párduc, oroszlán, gorilla, makákó! Bambusznád, majomkenyérfa, kókuszdió! Szabadság, fekete nők, ó-ó-ó Afrika!''

3. Braid

A Super Mario mellett a legeslegnagyobb platformjáték Jonathan Blow vadiúj játéka, a Braid! Nagyszerű játék, igencsak szemét, de logikus fejtörőkkel.

2.Left 4 Dead

Négyen hentelni a zombikat? Esetleg négyen kinyírni a túlélőket? A legnagyobb!

1. Mirror's Edge

Stílusa is kimagasló, a játékmenet is újszerű, a hangulat is magával ragadó és a zene... arra nincs is szó. Ez lett az év játéka, egyértelműen!