Nem lehet azt mondani, hogy a Dakar több, mint 40 éves történelme bővelkedne videójátékos adaptációkban. Az első komoly feldolgozás 2000-ben készült el, ez volt a Paris-Dakar Rally, ami olyan rossz értékeléseket kapott, hogy három évig nem is érkezett új próbálkozás. Ekkor jelent meg a Dakar 2: The World’s Ultimate Rally, ami után másfél évtizeddel elkészült a Dakar 18, amit mi is teszteltünk, Gebbbe pedig a következő összegzést adta a Bigmoon alkotásáról: „Minden túlzást mellőzve, a Dakar 18 nem egy teljes áron eladható termék, egy csiszolatlan koncepció, amelyet túlságosan hamar öltöttek eladni kívánt termék formájába.” Egyszóval nem lett jó játék, ami után újabb évekre pihenőre ment a széria. A most megjelent Dakar Desert Rally fejlesztését már a Saber Porto vezényelte le, minden idők legjobb és legautentikusabb Dakar-élményét ígérve a rajongóknak. A Dakar a világ legkeményebb tereprali versenye, emiatt nehéz feladatra vállalkozott a csapat. Hogy sikerült-e a hiteles Dakar-élményt visszaadni, arra lentebb válaszolunk!

Homokdűnék között

Nos, elsőre úgy tűnik, hogy igen, ugyanis egy kifejezetten jó intró hív arra, hogy felfedezzük a homokdűnék közötti világot. Ugyanakkor a menübe belépve meglehetősen szegényes opciók állnak rendelkezésre. Egy karrier és egy online mód, ami egyéni vagy gyors játékot kínál, azonban utóbbi sajnos nem indul el, hibát ír ki, így a karrierbe beleugorva rögtön kiderül, hogy háromféle vezetési élmény közül is választani lehet: a sport mód arcade megközelítést kínál, rengeteg segítséget ad meg versenytársakat a dűnék között. Ezzel szemben a professzionális és a szimulátor mód már jóval nehezebb kihívással kecsegtet. Nincsenek látható ellenőrzőpontok, csak a száguldás a semmiben, egy útikönyv alapján, amit még indulás előtt érdemes véginézni. Tehát a Dakar 18 egyik legjobb eleme itt is visszaköszön, aminél eleinte borzasztó nehéz az olvasás, ezzel együtt a tájékozódás, hogy merre van a cél. Ebben a játékmódban tényleg el lehet veszni, akár egy motorral, akár egy kamionnal vágunk neki az arábiai sivatag meghódításának.

Ez történhet egyyébként autóval, quaddal, vagy akár egy SXS járgánnyal is. Minden egyes etap környezete teljesen hihető, tényleg Szaúd-Arábiában érezhetjük magunkat a Vörös-tengeri szakasz homokos partjaival, vízátfolyásaival, kisebb-nagyobb buckáival. A környezet szakaszról szakaszra változik, vezethetünk csillagfényes éjszakában, hegyek között, de akár viharban, cikázó villámok közepette is. A visszaszámlálás után elindul a verseny, követjük az ellenőrzőpontokat, az útikönyv irányjelzéseit, és még így is bajba kerülhetünk. Ugyanis a fizika ezúttal sem túl jó, ha véletlenül beleütközünk egy sziklába, akkor arról a jármű egyszerűen visszapattan, ha felborul, önmagától négy kerékre áll, ha pedig egy motoros elesik, rongybaba módra fordul-borul a homokdűnéken, melyekbe esetleg bele is süllyed.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Persze, ha sérül a járgány, akkor szervizelni is kell, de a sérülésekből nem lehet semmit sem érezni, azok nincsenek hatással a vezetési élményre, csak azt vesszük észre, hogy a kamion elejéről leszakadt a hűtőrács, vagy az ajtó nem záródik be. Ha célt érünk, így vagy úgy, de tapasztalati és Dakar pontokat kapunk: előbbi a szimulátor mód feloldásához kell, utóbbi pedig a szervizeléshez és az új járművek megvásárlásához. Sport módban néhány tíz Dakar pontért 100%-osra lehet hozni bármilyen járművet, de még így sem biztos, hogy a következő szakaszon el tudunk indulni. Ez egy újabb hiba... a start után a kamera megállt a teherautó teteje felett, és csak a játékból való kilépés segített, de innentől fogva ezt a járművet el kellett felejteni…

Sebesség mindenek felett?

A Dakar Desert Rally játékélménye tehát nem a legjobb, és ezen a tényen az sem segít, hogy a sebességérzet páratlan (különösen motoron, belső nézetből), a helikopteres kamera nézőpont nagyon jó, a környezet tényleg szép (a viharos versenyek lélegzetellálítóak), de a rendkívül limitált játéklehetőségek miatt a Dakar Desert Rally ár-érték aránya kifejezetten rossz, új járműkategóriába ülve pedig ugyanazokon a szakaszokon kell vezetni, ugyanolyan körülmények között, ráadásul az itt-ott előforduló hibák, összeomlások sem emelik magasba az értékelést. A véleményeket látva biztosak lehetünk abban, hogy ismét hosszabb pihenőre megy a Dakar-széria, amire egy ekkora bukta után szüksége is van a játéknak. Meg egy alapos újragondolásra, hogy végre készüljön egy minőségi Dakar-program.