Üsd-vágd!
A másik Beowulf
Az óangol eposz nem csak a filmeseket, és a mozira alapozó játékokban mostanában erősen nyomuló Ubisoftot ihlette meg, de a német 4Head Studiost is, akik 2006 márciusában jelentették be, hogy játékba öntik a szörnyvadász hős kalandjait. A munka egész jól haladt, míg ki nem derült, hogy lesz film, és filmfeldolgozás is, ami eléggé összekuszálta a dolgokat. A legkézenfekvőbb megoldás (a kiadó megveszi a németek játékát, és kinevezi hivatalos Beowulf-játéknak) nem működött, mert a játék sztorija és szereplői marhára nem hasonlítottak a filmre, így maradt az, hogy a Ubi házon belül összecsapott egy játékfeldolgozást, a Universal filmstúdió pedig megvette a játék jogait a 4Headtől, és örökre egy íróasztalfiók mélyére süllyesztette, nehogy a két játék a két reklámkampánnyal összezavarja a vásárlókat.
Még azt az ezer éve alapnak számító trükköt is kihagyták a fejlesztők, hogy ahogy haladunk előre, egyre újabb képességeket kapunk – ehelyett csak a már alapban meglevő támadásaink lesznek erősebbek. Magyarán semmi visszajelzés, jutalmazás nincs a játék részéről, valami kis virtuális kockacukor, hogy jól van öcsi, ügyes voltál, most kapsz egy csukottszemmel-balkézzel-fejletépés kombót. A kihívás jellege sem változik, már a tutorial pályán megtapasztaljuk nagyjából a játék bő 80 százalékában ránk váró viszontagságokat. Kapunk viszont néha lovagokat, akik elvileg nekünk dolgoznak (korlátozottan irányíthatjuk is őket), gyakorlatilag pedig tökéletesen megtestesítik egy Tokio Hotel koncert átlag-tinilányát a kora középkorba helyezve: bármit csinálunk, lelkesen ordítják, hogy Beowulf, te vagy a legnagyobb harcos a világon, és néha próbálnak utánozni is minket, de általában csak simán ostobák és idegesítőek. Elvileg ott van a választás, hogy a lovagokkal közösen, őket erősítve (hősi mód), vagy a dühünket szabadjára engedve, bespeedezett Rambóként (ezt én Jack Bauer módnak neveztem el) küzdünk, de nem hiszem, hogy lenne, aki az előbbit választaná (a főellenségeket úgyis csak vérengző módban tudjuk megsebezni).
A monotonitást az ilyen jellegű játékokban minijátékokkal és logikai feladványokkal szokás oldani (már ha az ellenfelek és pályák szimpla változatossága nem elég), és itt is ezzel próbálkoztak a fejlesztők. Bár ne tették volna... A „logikai feladványok" megoldása az esetek zömében az, hogy bekapcsoljuk a már említett berzerker módot, és erre történik valami teljesen logikátlan dolog (például tüzek gyulladnak), és továbbmehetünk. Minijátékra meg remek példa az, amikor egy hatalmas szikla állja el az utunkat. Mit csinál egy bazi nagy sziklával az egyszeri marcona viking harcos? Mind a száznegyven kiló izmát megfeszítve elgördíti az útból? Apró darabokra veri? Fohászkodik az istenekhez, hogy villámokkal és mennydörgéssel pusztítsák el? Nem, nem: rögtönzött Megasztár-selejtező alakul, ahol Beowulf egy „nyomd meg jó időben a jó gombot" ritmusjáték keretében énekkel és tánccal buzdítja népi zenekarát, hogy tolják odébb az akadályt.
Mindehhez erős közepes látványvilág párosul, jellegtelen, három-négy animációt ismételgető főhőssel, és tökéletesen érthetetlen belassulásokkal olyan gépen is, amin vidáman ment a Crysis meg az Unreal Tournament 3. Viszont van egy csomó lassított felvételben mutatott kivégző mozdulat, egyenként egy közepes vámpíros film leforgatására elegendő vérrel.
Gitár és hegedű
A mai játékipar leginkább arról szól, hogy minden játékot hozzunk ki a lehető legtöbb platformra – ennek ellenére vannak műfajok és gépek, amik egyszerűen összetartoznak. Stratégiát és online RPG-t például kizárólag pécén lehet értelmesen játszani (és a szigorúan szubjektív magánvéleményem szerint FPS-t is, bár Sasa és Grath, mint a Kárpát-medence legnagyobb Halo-rajongói, nyilván nem értenek egyet velem). Az ilyen Beowulf-féle megyek-és-kaszabolok játékokat meg pont jó nagy tévére, kontrollerre, és a kanapén fetrengő játékosra találták ki. Persze, meg lehet csinálni számítógépre is, ahogy a We Will Rock You-ból is el lehet játszani a szólót hegedűn, csak minek, ha azt gitárra írták. A fő gond pedig az, hogy – folytatva a nagy ívű metaforát – a Beowulf fejlesztői se hegedülni, se gitározni nem tudnak túl jól: a konzolos verzió is elég gyengécske lett, a pécés meg kész gyötrelem.