„Micsoda?! Elrontani?!” — döbbenthettek meg sokan, hiszen a WoW 2004 végi megjelenése óta tarol a PC-s játékpiacon. Elképesztő sikerét azt hiszem, nem kell ecsetelnünk, ugyanakkor Jeff Kaplan, a WoW lead designere az idei GDC-én mégis arról beszélt, hogy miket rontottak el a játékban.
Kaplan leginkább a küldetésekre vonatkozó problémákat hozta fel. Szerinte például az egyik kirívó hiba, hogy a játék olyan mennyiségben zúdítja szerencsétlen játékos nyakába a questeket, hogy igazi „karácsonyfává” alakul át a quest logja. Ilyenkor elveszettnek érzi magát, és ez nem volt igazán célja a Blizzardnak.
A másik nagyobb hiba Kaplan szerint: olyan hosszúak a küldetésleírások, hogy a játékosok életkedve is elmegy a hosszú szövegektől. „Meg kellene már tanulnunk, hogy ne írogassunk ki***ott könyveket a játékainkba, mert van pár jobb könyv a mi sztorijainknál is!” — nyilatkozta az öniróniától és szabadszájúságtól sem mentes főtervező.
Kaplan ezeken kívül az önismétlő, unalmas „ölj meg x szörnyet!” típusú küldetések túlzott gyakoriságát is rossznak tartotta, megemlítette a homályos questek hibáit („menj az erdőbe, mert ott valami baj van!”), és az olyan feladatokat, amelyek nem illeszkednek jól a WoW motorjához, és bár talán a fejlesztők meg voltak róla győződve, hogy „hú de marhára viccesek” lesznek, valójában csak frusztrálták vele a játékosokat. 11,5 millió játékost pedig nem okos dolog frusztrálni...
Szerintetek mit rontottak el a WoW-ban? (WoW játékosok, vagy a játékra objektívan tekintők véleményére vagyok kíváncsi és nem az utálkozók köpködésére, köszi!)
Kaplan leginkább a küldetésekre vonatkozó problémákat hozta fel. Szerinte például az egyik kirívó hiba, hogy a játék olyan mennyiségben zúdítja szerencsétlen játékos nyakába a questeket, hogy igazi „karácsonyfává” alakul át a quest logja. Ilyenkor elveszettnek érzi magát, és ez nem volt igazán célja a Blizzardnak.
A másik nagyobb hiba Kaplan szerint: olyan hosszúak a küldetésleírások, hogy a játékosok életkedve is elmegy a hosszú szövegektől. „Meg kellene már tanulnunk, hogy ne írogassunk ki***ott könyveket a játékainkba, mert van pár jobb könyv a mi sztorijainknál is!” — nyilatkozta az öniróniától és szabadszájúságtól sem mentes főtervező.
Kaplan ezeken kívül az önismétlő, unalmas „ölj meg x szörnyet!” típusú küldetések túlzott gyakoriságát is rossznak tartotta, megemlítette a homályos questek hibáit („menj az erdőbe, mert ott valami baj van!”), és az olyan feladatokat, amelyek nem illeszkednek jól a WoW motorjához, és bár talán a fejlesztők meg voltak róla győződve, hogy „hú de marhára viccesek” lesznek, valójában csak frusztrálták vele a játékosokat. 11,5 millió játékost pedig nem okos dolog frusztrálni...
Szerintetek mit rontottak el a WoW-ban? (WoW játékosok, vagy a játékra objektívan tekintők véleményére vagyok kíváncsi és nem az utálkozók köpködésére, köszi!)
Rohadtul idegesítő volt, hogy vagy 8-9 "görgetésbe" tellett, mire végigértem a küldetésleírással. Nem is az a baj, hogy hosszú, hanem az, hogy úgy hosszú, hogy unalmasak is. Tudom, hogy ilyen egyszerű szarokhoz nem kell Pulitzer-díjas sztorit írni, de azért kicsit jobban megerőltethették volna magukat. Vagy: nem kellett volna beleerőltetni litániákat, csak alap dolgokat. Volt, hogy el se olvastam a questet, annyira untam már .
A szörnyes dolog annyira nem idegelt, de bizonyára hosszabb játék és több karakter után (nekem 2-3 próbakarim volt) ez rohadt unalmas lehet szintén. Mondjuk powerlevelinghez ugyan milyen küldetést tudnának kitalálni? Szóval annyira nem rossz ez, de lehet, tényleg valami izgalmasabbat is ki lehetne találni.
S persze ez baromság lehet egy MMO-nál, de mondjuk mi van akkor, ha én nem akarok klántag lenni, de szeretnék elmélyülni a WoW-ban? Bevallom, utálom az idegen arcokat, haverok meg nem WoW-oznak, így elég suxxx, hogy egy idő után mindenképp partyzni kell. Persze én csak 22-es szintig jutottam, utána már így is úgy is lejárt a trialom (s akkor éppen volt társam is) .
Pár vélemény:
A grafika szerintem a célnak tökéletes, megvan a saját stílusa (ami nekem nem jön be), ettől jobb nem igazán lehetne, max ha mondjuk UT3 motor futna alatta, de akkor a 10-en sok millió előfizetőnek csak a töredéke lenne.
A küldetések: nos az egyértelmű, hogy szinte lehetetlen több ezer, egyedi, és változatos küldit összehozni, amivel 80-as szintig tápolhatjuk magunkat, tehát ezt szerintem nem lehet negatívumként említeni.
Nem tudom van-e sztori a játékban, gondolom annyi, hogy az Alliance és a Horda háborúban áll egymással, nos ennek keretében lehetett volna városok, vagy erődök ostroma, ami mondjuk egy jó nagy pvp lenne, előre kihirdetett időpontban. Talán lehetett volna egy olyan fő küldetésszál, hogy karakterünk ammnéziás vagy hasonló, és 10-20 küldin keresztül ki kell nyomozni a múltunkat, és ezzel mondjuk 10-20-as szintre gyúrhatjuk magunkat. Na kb. ennyi, fikázás és fölösleges gyalázkodás nélkül, egyszerűen, nem tetszik és kész.
Nekem az volt a bajom egyedül az egészben, hogy nem játszottam vele olyan sokat. Nem vettem annyira komolyan a játékot, én amolyan kikapcsólódásként fogtam fel az egészet. Szóval nem voltam olyan fejlett, meg nem voltak olyan jó cuccaim, illetve az adott kasztot sem tudtam olyan hatékonyan használni, mint mások. És emiatt nagyon sok instába még csak be se tudtam jutni, hiába akartam nagyon meglátogatni. Az emberek nagy része csak a lootért ment el mindenféle instába, de engem nagyon érdekeltek a párbeszédek, illetve a különböző történetek, melyek valamilyen féle módon kapcsólódtak a Warcraft világához.
Egyedül ez nem tetszett a WoW-ban, hogy aki nem vette elég komolyan a játékot, az tulajdonképpen semmilyen komolyabb instába nem fog bejutni igazából, ha nincsenek meg a megfelelő kapcsolatai.
Persze most mondhatnám azt is, hogy a profi játékosoknak milyen szar érzés lehet, hogy a kezdő játékosok már rögvest bejuthatnak a legerősebb instákba, de akkor is...
Ettől függetlenül imádtam a WoW-ot, szerettem a küldetéseket is. Igaz, néha unalmassá vált az ölj le X-et ebből, meg hozz 20 darabot ebből, meg abból, de engem annyira nem zavartak ezek, főleg hogy az összes ilyen küldetés köré volt egy kis rövid történet, mely feldobta az egészet.
Nem bántam meg azt, hogy ennyi időt beleöltem a WoW-ba. Nem mintha olyan sokat játszottam volna vele. =P
Pár ónapos játékidő számít?
Nekem nagyon nem jött be a wow, mármint alapból a feelingje se. Tom, ez az én hibám, de egyben az én véleményem is
A kocka wowos ismerőseim viszont mostanában sorra hagyják abba a játékot általában mind azzal az indokkal, hogy a wotlk nem hozott elvárt mennyiségű érdemi újítást. Hozott egy nagy adag hangulatot, de tartalmi újítás a töredékét se adta akár a BC-snek, kvázi minden maradt ugyan az kivéve a környezetet és ez ennyi idő után (van olyan, amelyik már vagy 4 éve nyüstöli) ez már kevésnek bizonyult. Nem tudom, hogy ezt más is így látja-e, a wowos ismerőseim nagy része így.
Persze azt is tudom, hogy a többségük vissza fog menni ha jön az új insta, új kieg vagy akármi, csak az indokot keresik, mert függői a rendszernek és hiába próbálkoznak, nem bírnak elszakadni tőle. Olyan is van köztük, aki már sokadszor próbálkozik abbahagyni és két egyetemet is otthagyott wowfüggőség miatt. Ilyen szempontból zseniálisat alkottak a Blizzardnál és kitermeltek egy olyan elvakult fanréteget maguk köré, hogy szerintem gyakorlatilag akármit kiadhatnának lenne bőven ember, aki megvenné. Ezt lehet kritizálni és valahol jogos is, mert aki nem elvakult az látja, hogy a Blizzard tett és tesz is azért, hogy ez a megszállottság kialakuljon az emberekben és most már rendszeresen ünnepeltetik magukat a "híveikkel". De tagadhatatlan, hogy ez az egész zseniális. Az manapság már senkit nem érdekel, hogy hogyan termeled a pénzt, ha sok van felnéznek rád, ha nincs, semmibe vesznek.