Megoszlanak a vélemények, hogy mit nevezhetünk a legelső MMO címnek, de talán a többség egyetért azzal, hogy az Ultima Online volt az első igazán nagy dobás a témában. Ez rántott be először olyan embereket akár az én környezetemből is, akik lényegében egeret sem fogtak a kezükben annak idején. Aztán persze pontosan tudjuk, mik jöttek ezután és tarolták le a műfajt, a World of Warcraft: Wrath of the Lich King kiegészítőjével bezárólag. Persze utána is voltak nagy durranások (akár még a WoW-on belül is), de azt a csúcspontot semmi nem tudta igazán überelni, hiába szólt arról a fáma nem is olyan régen, hogy a Final Fantasy 14 lassan az új király. 20 év után is a WoW ül a trónon és sanszos, hogy a koronát már soha, semmi nem veheti el tőle.

Úgy vettem észre, az emberek alábecsülik, hogy mennyire népszerű még mindig akár a Warcraft univerzuma, akár úgy általában az MMO címek, még ha csak töredéke is a játékosszáma az egykorinak - főleg ha más jelenleg menő tematikákhoz hasonlítjuk. Jelenleg például a World of Warcraft: The War Within az egyik legjátszottabb videójáték a világon, ami megjelenés után egy hónappal nem akkora meglepetés, az viszont annál inkább, hogy ennyi év után is tudja hozni ezeket a számokat. Szóval még ha nem is rúg labdába a nagyok ligájában egyik-másik MMO, a relevanciájuk és keresettségük önmagában validálja a létezését annak a 4-5 nagyobb címnek, amik az MMO játékosok döntő százalékát adják. Sokak szerint a Pokemon GO! egy halott és relevanciáját vesztett játék, ami már a kutyát nem érdekli. Ha valami nem forog a köztudatban és nem erről cikkeznek mindenfelé orrba-szájba, az nem jelenti, hogy az adott téma ne lenne brutálisan népszerű. A Pokemon GO! átlagos havi játékosszáma 90 millióra rúg a mai napig, amiből 25 millió minden egyes nap eltölt időt a játékban. Ez megdöbbentő és tökéletesen rávilágít arra, hogy mennyire deformálja az átlagember információszerzési módját az ilyen-olyan sajtóorgánum vagy annak trendekről trendekre való libbenése. Pedig ez csak egy játék.

Az MMORPG számomra mindig is a World of Warcraft volt, nem tudom se tagadni, se azt mondani, hogy az Aion, vagy a Guild Wars, vagy bármi más valójában tetszett volna fél órán túl is. Ennek elsődleges oka a lore, a karakterek, a felépített világ, ami nem biztos, hogy az MMO játékosok többségében az első 5 helyen szerepel, mint érv a kedvence mellett. 20 év után minden kis kődarab ismerős, minden karakter neve mond valamit, és eszedbe jut valami a történetével kapcsolatban, ha meglátod, de még ha nem is, akkor valami saját történet vele kapcsolatosan. Mikor a random figura ad egy küldit, amit a haveroddal nem tudtok megcsinálni és sikongattok 17 évesen MSN hívásban, hogy mi ez a szemét? Az MMO elsődlegesen ezt adja: élményt, mindegy mit keresel egy alkotásban. Mikor meló után örömmel ülsz le, hogy virágokat szedj két órán keresztül egy hülye játékban, akkor tudod hogy ez a szerelem nem olyasmi, ami véget tud csak úgy érni. Nagyon el kell hozzá valamit cseszni. Márpedig a Blizzard nem aprózta el, ott volt a Shadowlands, amiben teljesen szétbarmolták a teljes lore-t, amit nagyon nehezen bocsátott meg a fandom.

Lehet, hogy ma már baltával faragott és fura egy ilyen cím, főleg a szűz szemnek, de az értékei vitathatatlanok. Nem volt cikk a Gurun a legújabb WoW kiegészítőről, de a Dragonflight után ismét sikerült egy elég masszív és érdekes anyagot prezentálni. Biztos vannak sokan, akiknek van problémája a tartalommal, sztorival, bármivel, de 20 év után sokunk számára ismét sikerült újat mutatni, ami szinte lehetetlennek tűnt egy Dragonflight után, ami nekem ilyen WOTLK meg Legion szintű csúcspontja volt a nagy egésznek. Az MMO relevanciája abban is kimutatható, hogy az elsődlegesen Gen Z-t célzó mai MENŐ játékok nagyon sok szempontból (főleg a játékon belüli szocializáció) valahonnan innen eredeztethetőek. A régi szöveges alapú MUD címeknél már elindult, az MMO-kban tökéletesedett és ma már minden online játszható címben ott vigyorog ránk a chat, a klánokba verődés, a közös dungeon szétverés, és a többi. Az MMO műfaj valóban ki van öregedve, hiányzik egy valódi erős induló a témában, aki utat tör és rámutat, hogy mi is a jövőbeli terv a zsáner hosszútávú életbentartására. Ez egy univerzális műfaj, és az elbukott próbálkozások ellenére (lásd: New World) igenis van keresnivalója a piacon. A Throne and Liberty október 1-jén startol el és megvan rá az esélye, hogy hozzon egy kis vérfrisstést az MMORPG műfajba.

A játékról bővebb infót ITT találtok!