- Nem is örülsz? Ez a vonat visz haza.
- És akkor mi lesz?
- Akkor otthon leszünk.
- Mi az, hogy otthon? - kérdezte a gyerek.
- Ahol azelőtt laktunk.
- És ott mi van?
- Emlékszel még a mackódra? Talán a babáid is megvannak még.
- Anyu - kérdezte a gyerek. - Otthon is vannak őrök?
- Ott nincsenek.
- Akkor – kérdezte a kislány – onnan meg lehet majd szökni?”
A fenti Örkény-sorok jelentik számomra a háború borzalmát, az igazi tragédiát, mely a lelkeket, sokszor az ártatlan és tiszta lelkeket támadta meg, mely egyik percről a másikra tett tönkre életeket, családokat. Ez az egyperces jutott eszembe erről a játékról, melynek hőse ugyanezt éli át. A Saboteur az ő története.
„Nincs gépfegyverem, kövem vagy nyilam, ölni szeretnék, mint mindannyian.”
A negyvenes évek elején járunk. Sean Devlin, a Morini istálló új sztárja, a szerelőből lett toppilóta nagykanállal habzsolja az életet a Fény Városában, Párizsban. Legkedvesebb időtöltése (persze a száguldozáson kívül), ha elmehet egy kocsmába, magába dönthet némi piát, beverheti néhány ellenszenves alak orrát, majd hazavihet egy csinos mademoiselle-t. És e szenvedélyének bizony igen gyakran hódol is. Imádja a balhékat, igazi adrenalinfüggő, aki a háború kitörésekor is csak legyint: ez nem az ő harca, köszöni szépen, ő jól elvan. Ám a sors másképp dönt – talán büntetésül addigi léha, felelőtlen élete miatt: egy Dierker nevű náci tiszt embereivel kivégzi barátait és családtagjait. Sean egy percig sem habozik: fegyvert ragad és meghirdeti személyes háborúját. Nem érdekli a „magasabb cél”, nem áll be a seregbe, hogy bemasírozhasson Berlinbe vagy a frontvonalon irtsa az ellenséget, hiszen ez az egész világégés továbbra sem az ő ügye: őt csak a saját, lehet hogy kicsinyes, de nagyon is érthető és átérezhető bosszúja érdekli, cselekedeteit ez motiválja, ez hajtja előre, és mindent elkövet, hogy a bűnöst (no és vele együtt Hitler katonái közül minél többet) pokolra küldje, szemet szemért, fogat fogért alapon. Nem véletlen, hogy a készítők leginkább John McClainhez, a Die Hard hőséhez hasonlítják őt: egy átlagember, akiből a szituáció farag „pillanathőst”.Természetesen emberünk ügyködésével hamar felhívja magára mindkét oldal figyelmét, így azon már nem kell meglepődnünk, ha mind a francia ellenállás, a Maquis, mind „Churchill titkos hadserege”, a külhoni kémkedéssel és szabotázsakciókkal foglalkozó SOE beszervezi őt; ebből az üzletből pedig a felek egyaránt profitálnak: Sean további erőforrásokhoz, több lehetőséghez jut céljai eléréséhez, a szervezetek pedig az ő kemény ökle, vakmerősége, határozottsága mellett kiváló műszaki és autóvezetési ismereteit is hasznosíthatják. Mindezek haszonélvezői végül mi magunk leszünk, akik terelgethetjük a srácot és eldönthetjük, egy adott szituációban mely képességét használjuk ki.
„A háborúban azé a győzelem, aki meg tudja lepni az ellenségét.”
Az igazi Sean Devlin
Bármilyen meglepő is, a játék múzsája (és egyben főhőse) élő személy volt: az 1903-ban francia anyától és angol apától született, francia nemzetiségű William Charles Frederick Grover-Williams. Az autók-motorok megszállottjaként fiatal éveiben sofőrként dolgozott, majd 1926-ban W Williams néven a Bugatti versenyzője lett, egyik győzelmet aratva a másik után, fényűző életet élve. Amikor a nácik megszállták Franciaországot, Angliába menekült, ahol belépett a hadseregbe, ám hamarosan beszervezte őt a SOE, illetve e szervezeten keresztül a francia ellenállás. Barátja, egy másik versenypilóta, Robert Benois társaságában Párizsban igen sikeres sejteket hozott létre; önkénteseket toboroztak, kémeket irányítottak, szabotázsakciókat szerveztek. 1943 augusztusában tartóztatta le őt a német hírszerzés; alapos kínzások, hosszas kihallgatások után a sachsenhauseni koncentrációs táborba deportálták, ahol 1945 tavaszán kivégezték. A játékban hősünk napjaink egyik legfoglalkoztatottabb szinkronszínésze, az angol Robin Atkin Downes hangján fog életre kelni.
A két metódus között, ahogy a már emlegetett Sam Fisher-szériában is, a magas szintű mesterséges intelligencia tesz különbséget, hiszen a lövések és robbanások hatására a szemben álló fél azonnal riadót fúj, és adott esetben kisebb hadseregnyi német katona árasztja el a játékteret. Hasonlóan a GTA-hoz, itt is lesz egy „körözési szint”, azaz minél jobban felhívjuk magunkra a figyelmet, annál nagyobb ellenállásra számíthatunk; a negyedik szinten például egy zeppelin úszik be a színre, hogy a gyomrából kiokádjon némi túlerőt. Ezen eszkaláció (ez is a neve a játékban, ami magyarul kb. fokozott katonai jelenlétet jelent) egy adott területre terjed ki, és értelemszerűen úgy tudjuk kivonni magunkat hatása alól, ha megpattanunk, azaz magunk mögött hagyjuk a radarunkon vörös színben virító területet. A meneküléshez számos eszköz áll rendelkezésünkre, a személy- és teherautókon kívül bicikli, motorkerékpár, sőt különféle vízi járművek is, de ha minden igaz, még tankot is vezethetünk majd.
Új generációs akciójátékról lévén szó, Sean regenerációs képességgel bír: ha sebesülés éri, meg kell húzódnia valahol, aztán erejét visszanyerve folytathatja a harcot. A fejlesztők ígérete szerint minden, ami fedezéknek néz ki, az használható is lesz erre a célra, mindezt pedig dinamikus irányítással teszik még könnyebbé, tehát elég lesz nekivetni hátad egy oszlopnak és máris védve vagy, majd ellépve onnan folytathatod utadat. És bár e srácok nevéhez fűződik a Mercenaries is, az eddig látottak alapján a harc sokkal inkább hasonlít a CoD-beli csatákra, mint a zsoldosszimulátor esztelen vérbáljára. Összesen két tucatnyi korhű gyilokszerszámot vehetünk majd kézbe, a késtől a különféle robbanószereken (kézigránát, dinamit) és a lángszórón át a németeknél rendszeresített MP40 géppisztolyig és Luger kézifegyverig.
Miután pedig, mint említettem, a Pandemic a mi kezünkbe helyezi a döntést az egyes küldetések során, a fegyveres konfliktusfeloldáshoz hasonló „élvezeteket” nyújt a puszta kezes csöndes metódus is: a külvárosi utcákon felnőtt, kocsmai bunyókban edzett Sean jó pár ütésfaját és kombót ismer (nemcsak ökölharc, de könyöklés, lefejelés és ágyékon rúgás is része a repertoárjának – mindezek ráadásul egyre fejlődnek is, ha sokat használja őket), amelyekkel gyorsan és hatékonyan leamortizálhatja ellenfeleit, ha pedig hátulról cserkészi be őket, a fojtogatós, nyaktörős, torokátmetszős vagy épp balkonról ledobós mutatványok épp ily keményen és hatásosan segítik őt céljai elérésében. A körítésnek és hősünk jellemének megfelelően a „láthatatlanná válás” nem feltétlenül jelenti az árnyékból árnyékba lopakodást, adott esetben egy mademoiselle derékon kapása és lesmárolása épp ilyen hatásosan faraghat szabotőrünkből ártatlannak és ártalmatlannak tűnő civilt (ami azért is fontos, mert a náci őrjáratok figyelmét már az is felkelti, ha sokat lébecolunk egy adott helyen), de álruhát is ölthetünk magunkra, afféle „farkasbőrbe bújt bárányként”. Utóbbi rendszer úgyszintén alaposan ki lesz dolgozva, hiszen golyó szaggatta, vér áztatta uniformisban nem jutunk messzire, és lesznek területek, ahová csak tisztként masírozhatunk be, közkatonaként nem.
„Van fogalmad róla, mennyire rettegnek a zsarnokok az elnyomottaktól? Mind tisztában vannak vele, hogy előbb-utóbb lesz egy az áldozataik között, aki feláll és visszavág.”
Nyilvánvaló, hogy mindehhez a szabadsághoz és a kellő atmoszféra megteremtéséhez különlegesen és gondosan megtervezett, berendezett játéktérre van szükség. A Pandemic ebben egészen fantasztikus munkát végzett – ez az, mely leginkább kiemeli Sean történetét a hasonló címek közül.Az alapvetés meglepő, de igencsak ütős: a játék elején még ragyogó, élénk és idilli Párizs az okkupáció hatására elveszti színeit, fekete-fehér ruhát ölt (múzsaként megemlíthetjük a Sin Cityt), visszatükrözve a félelmet, lakói gyászos hangulatát, az őket ért tragédiát, azt, hogy sorsukat reménytelennek, kilátástalannak ítélik, és csak bizonyos kiemelt elemek kapnak némi színt – főleg a vöröst, legyen szó a sötét felhők alól kicsapó villámról, a holttestekből kiömlő vérről, vagy a nácik horogkeresztes zászlóiról és karszalagjáról, de a torkolattűz vagy a detonáció is életszerűen jelenik meg. Ezek az elemek nemcsak emóciókat közvetítenek, de segítenek is abban, hogy a játék szempontjából lényeges dolgokat könnyebben felismerjük, észrevegyük. Amikor azonban sikerül egy-egy környéken csapást mérni az ellenségre, meggyengíteni őket, zavart kelteni soraikban, és ezzel reményt csempészünk az ott élők életébe, hírt viszünk arról, hogy nincs még minden veszve, visszatérnek a színek, és egyben számíthatunk a tetteink nyomán új erőre kapott lakosok segítségére is, sőt, az ott élők akár maguk is beszállnak a küzdelembe, és a területen életre kel az addig inaktív ellenállási mozgalom is. Természetesen a „színes” részekről sem tűnnek el a nácik egy csapásra, csak visszahúzódnak a stratégiai pontokra, barakkokba, rendfenntartó bázisokba, ezáltal nagyobb mozgástérhez juttatva minket. E mechanizmust a srácok Will to Fight névre keresztelték, és mindenképp a játék legegyedibb jellemvonását jelenti; hozzáteszem, ez nemcsak képi-, de hanghatásokat is jelent, hiszen míg a „szürkeségben” varjúk kárognak, a rádiókban pedig német indulók zengenek, addig a fellélegzett környéken mindezt felváltja a madárcsicsergés és a dzsessz, szving, bebop.
A másik játékmechanikai elem már a pályatervezésről szól, arról a „díszletről”, amelyről már a fedezékharc ismertetése során szót ejtettem, mindazon megoldásokról, melyek egyrészt biztosítják, hogy mind az akciózó, mind a lopakodó játékosok megkapják a megfelelő segítséget, másrészt lehetővé teszik a küldetések többféle módon való teljesítését. Ebben a tekintetben a Saboteur leginkább az Assassin's Creedre hajaz: a harmadik dimenzió teljes kihasználásával bármit megmászhatunk, mely arra alkalmasnak tűnik (itt jön be az előbb említett „színkódolás” is: a megragadható peremek sárga színben tűnnek ki környezetükből, á la Mirror's Edge), és mivel a háztetőkön nyilván kevésbé számíthatunk ellenségre, ez a lehetőség alkalmat teremt mind a viszonylag zökkenőmentes előrejutáshoz, mind a lesből akciózáshoz, legyen szó géppisztolyos-gránátos csapásmérésről vagy épp mesterlövészkedésről. És bár nem lesz minden épület bejárható, bizonyos helyekre bejuthatunk, sőt adott esetben a csatornák mélyére is leereszkedhetünk, ha a szituáció ezt megkívánja.
Mindehhez persze kiváló terepet biztosít a francia főváros, melyet értelemszerűen kissé lekicsinyítettek a készítők, de azért a legfontosabb épületek helyet kaptak a térképen, legyen szó az Eiffel-toronyról (amelyre szintén felhághatunk), a Diadalívről vagy épp a Moulin Rouge-ról, melynek közelében található Sean búvóhelye (vagy ha úgy tetszik, főhadiszállása), egy bordély, ahol új erőre kaphatunk az adakozó lányok forró ölében. Mint már említettem, kissé anakronisztikusan, avagy a történelmi hűséget a praktikusság és a játékmenet oltárán feláldozva helyet kap természetesen egy radar, urambocsá GPS is a kezelőfelületen, hogy ne tévedjünk el Párizs sikátoraiban, de ha mégis elkeverednénk, akkor is elég lesz felkapaszkodni egy háztetőre és megkeresni a felhők felé nyújtózó híres vasépítményt, amely 1889 óta biztos tájékozódási pontként szolgál bárkinek, legyen az szájtáti turista vagy a nácik ellen harcoló szabotőr...
A játékra térve, ígéretesnek tűnik. He nem rontják el év játéka is lehetne. Amolyan modern kori Assassin's Creed-nek tűnik, egy kis SC-vel megvadítva.
Az Assassin's Creedre hajazó momentumok nem tudom, mennyire illenek egy ilyen témájú játékba...
A város színeváltozása szintén bejövős
Remélem, sokkal jobb lesz majd, mint a hasonló című Sabotage.
Az idézetek :Őrkény István,József Attila,Paulo Coelho, J.K. Rowling és Sir Winston Churchill-től vannak!
Amúgy szerintem ez nagyon klassz játék lett!
Ha még kicsit szórakoztató is lesz pár órára már megérte a világ elé tárni.
Igen, ezzel én is pontosan így voltam. Ez a bemutató pedig fantasztikusra sikerült. talán az eddigi legjobb amit olvastam, de a top 3-ba tuti benne van. Én személy szerint nagyon várom ezt a játékot, sok jót olvastam róla. Maga a történet ábrázolása is megfogott, illetve az is, hogy nem egy újabb sablon sztori
Remélem még idén a boltokba kerül!
(mégegyszer grat ]{redenc az írásért )
A játék egyébként már két éve is felkeltette a figyelmemet, mondhatni várólistára került, bár akkor még nem gondoltam volna, hogy ennyire elhúzódik a fejlesztés... Bízom benne, hogy az adatlapon feltüntetett megjelenési időpontot már nem fogják megváltoztatni és karácsonykor (vagy egy kicsit előtte) a polcomra kerülhet ez a régen várt darab...
A teszt egyébként nagyon jó lett,igazán színvonalas:felár már benne volt valamelyik Guruban is
A játékot meg várjuk szeretettel.