Bár a hír, amely kikerült szerkesztőségünk két oszlopos tagjától, mindannyiunkat megrázott egy picit, nem szabad elfelejteni, hogy a show-nak folytatódnia kell -- hiszen az élet nem állt meg, sőt, bizonyos értelemben véve az év legérdekesebb szakaszában vagyunk. A tokiói játékkiállítás PC-s szemmel nézve nem volt valami nagy durranás -- azonban szinte egy időben vele a Blizzard is elindította saját kis többnapos hepaját, amelyen készülő játékaikból (vagyis a PC-s ipar legjobban várt termékeiből!) mutattak nekünk újabb és újabb infókat. Ezek nyomába indultunk el egy picit.
Az ismeretlen projekt és a World of Warcraft
Az már rögtön az elején kiderült, hogy a Blizzard nem csak két, meglehetősen vaskos lábon, illetve projekten áll. Jó pár belsős ember megkérdezése után immáron 100%-osan biztos az, amit eddig csak sejtettünk: új MMOG szoftver készül a fiúknál, méghozzá -- és ez már meglepő -- egy teljesen ismeretlen világban játszódó. A programról sokat még nem lehet tudni, annyi azonban bizonyos, hogy a megjelenése csak és kizárólag a World of Warcraft kifutása után lehetséges -- a megkérdezett szakemberek szerint tehát minimum 2010, vagy 2011 lehet az az időpont, amikor egyáltalán látunk valamit a projektből. És ha már WoW...
Az első, és igen komoly kritikát kapott információ az aranylemezre mászó expanzióról az volt, hogy a "Dance Studio", amellyel a játékosok egyedi, saját táncokat kreálhattak volna, mégsem kerül bele a kiegészítő DVD-jébe. Az okok egyszerűek: baromi bonyolult egy-egy mozdulatsort belevarázsolni a szoftverbe, de nem kell pánikba esni -- Jeff Kaplan azt mondja, ez nem azt jelenti, hogy nem lesz ilyesmi, pusztán csak azt, hogy csúsznak az elképzeléssel. Ezek után az egyik újságíró beszúrta a kérdést, hogy mi történt, amiért a Blizzard olyan ígéreteket tesz, amelyeket aztán később nem tart be -- a beszélő erre nem tért ki, de szinte azonnal szóba hozta az Activision és a Vivendi egyesülését, amely elég egyértelmű célzásnak vehető. Ezek után kitértek a jövőre, egy félre nem érthető gesztussal, miszerint mi az, amit majd a következő "nagyobb frissítésbe" szeretnének belepakolni -- félig tehát már is hivatalos a harmadik expanzió. Annyi biztos, hogy a sokat emlegetett kasztspecifikus kezelőfelület (vagyis a minden karakternek saját, a foglalkozáshoz tökéletesen illő UI) egyelőre még tervezési fázisban sincsen -- a fejlesztők szerint a WoW-nak az egységessége a vonzereje, kár volna ezt elszúrni ezzel. (Magyarul nincs rá se idő, se szükség, a játékosok megoldják add-onokkal, amelyeket az új kiegészítőlemez megjelenésével még lecserélni sem kell, hiszen a szoftver lelkébe nem nagyon nyúltak bele, a legsikeresebb modok egy patch-csel WotLK kompatibilissá tehetők.)
Szintén tervbe van véve egy úgynevezett "kétirányú szakosodás", ez valószínűleg nem sokkal a kiegészítő után érkezik, egy méretes folttal. Ennek segítségével -- természetesen magas szinten -- két, teljesen különböző irányba szakosodhatunk a karakterünkkel (szép magyarosan "kéccer oszthattyuk el a talenteket vaze!"), és ezek között egy gombnyomásra válthatunk majd -- így lehet egy leosztásunk útvesztőkre ("instákra"), egy pedig játékos játékos elleni küzdelmekre ("pévépé"). Szinte az összes kaszt megújul valamilyen szinten: tovább egyszerűsítik a vadászok kedvenc-rendszerét, variálnak a harcoson, a druidán, a tolvajon és a többieken is. Végül szóba került a Legendary Pictures (300, Sin City...) által készített WoW-film is: a helyzet az, hogy jövőre még tuti nem kerül a mozikba a dolog -- egyszerűen annyi konkurenciája lenne anyagilag, hogy nem érné meg piacra dobni, elég csak arra gondolni, hogy a Warner Bros által abszurd módon több tíz millió dollárral megtámogatott Harry Potter 6 is jövőre debütál. A forgatókönyv már készen van, de még változni fog -- elvégre a Blizzard is központi szerepet játszik a filmben...
Diablo 3
És igen, elérkeztünk a Diablo harmadik részéhez. Mint arról már beszámoltunk nektek, kiderült a nagy titok, vagyis a harmadik kaszt a barbár és a nekrópótlék boszorkánydoktor mellé: ő a varázsló. Az eredetileg "semelyik kaszt nem hasonlít majd az előző részekben látott szereplőkhöz" hozzáállást kifordító elementalista mágus tökéletes ötvözete az első rész néger férfi sorcererének, és a második rész törékeny varázslólányának: használhat mindent, amit azok (előkerültek olyan klasszikus varázslatok, mint a nova, a különböző "boltok", sőt a teleport is), de cserébe kap pár protoss egyedi mágiát is, mint például az időlassítást. Akár csak a barbár, ő is képes ugrani, ez már kiderült a videóból, így szinte biztos, hogy a 3D-s területek kihasználása minimális szinten ügyességi feladat is lesz.
Végre fellibbent a fátyol a "képességrúnákról" is. Ezeknek a mágikus tárgyaknak a segítségével teljesen egyedivé varázsolhatjuk a speciális képességeinket, valószínűleg nem hogy két hasonló, de két, egymásra picit is hajazó karakterrel sem találkozhatunk majd. A kiállításon a teleportot és a tűzbombát mutatták be: a rúnákkal dúsított változatoknak hála még a szimpla helyváltoztató varázslatból is területre sebző, brutális támadást lehet kovácsolni, de egy-egy kombináció elég volt hozzá, hogy a beharangozóból már ismert boszorkánydoktor tűzbombája pattogjon párat az ellenfelek között, sebezve azokat, és csak utána robbanjon fel -- még nagyobbat sebezve.
Kiderült a legkényesebb téma is, amely miatt valószínűleg nagyobb pofonokat kapnak majd a fejlesztők: megszűnik az egyszerű statisztikák (erő, ügyesség, stb.) kézzel való kiosztása -- minden szintlépésnél automatikusan történik majd ez. Jay "hate me" Wilson azonnal leszögezte, hogy ez nem azt jelenti, hogy a játékosnak nem lesz dolga, pusztán azt, hogy megpróbálják elkerülni a 10. szinten 50-es erővel és kaszával rohangáló varázslók, és egyéb mókás, összeférhetetlen karakterkoncepciók tömegét. Természetesen az egyszerű statisztikák megmaradnak, és a legtöbb tárgynak előfeltétele is lesz, csak az automata elosztásnak köszönhetően egy varázsló mondjuk csak 30. szinten érheti el azt az egyszerű páncélt, amit egy barbár már a tizediken is hordhat. Megszűnnek az erőre, ügyességre, és ilyesmikre bónuszt adó tárgyak is -- csak a szint, és más semmi.
Három nehézségi szint várható, valamint most már biztos, hogy visszatér a HC-mód is, amelynek hála, ha a karakterünk meghal, végleg húz a pokolba. És még egy sokkoló hír: nyolc helyett úgy néz ki, csak négyen játszhatunk majd vállt vállnak vetve a Battle.net-en, ráadásul, ha csatlakozunk egy játékhoz, azonnal benne leszünk a csapatban -- kérdés, hogy lesz-e így egyáltalán PvP beépítve. (Gondolom sokaknak hiányozna.) A képességek mind és mind nagyon fontosak és használhatóak lesznek, eltűnnek az ún. "töltelék skillek", amelyeket csak azért voltak rajta a fán, hogy utána elérhessünk egy másikat: minden pontot alaposan meg kell fontolnunk, hiszen ellentétben a WoW-val, valószínűleg még mindig nem lesz "újra elosztható" játék közben hősünk képességfája -- bár ez még nincs eldöntve... Egy konzolos változaton gondolkodnak, de csak akkor lehet róla szó, ha semmit nem kell kivenni a programból hozzá -- itt a Diablo 1-re is tettek egy célzást, lévén, az megjelent PS1-re, és még szebb is volt, több lett, nem kevesebb.
StarCraft 2
Nos, ezzel kapcsolatban a legnagyobb hírt -- hála Obo kollégának -- már tudjátok, vagyis "trilógiává" válik a StarCraft 2. A már-már epizodikusnak megfelelő tartalomra, ahogyan arról már tudattunk titeket, hivatalos magyarázatként az szolgál, hogy szeretnék tartani a szintet, azonban menet közben jó pár dolog kiderült, amelyek mellett nem lehet elsétálni. Valószínű -- még ha nem is lehet 100%-ig biztosra menni --, hogy elsősorban kiadói nyomás miatt kellett meghozni ezt a drasztikus döntést. A Blizzard által mindig betartott minőség ugyanis a jelen kor követelményei között (több év egy-egy kampányra, komplett újrakezdés egy projekt közepén, stb...) szintelehetetlen feladat bármelyik cégnek, aki pénzből él. Ezzel a módszerrel a fiúk egy fenékkel próbálnak megülni két lovat: egyrészt olyan igényes programot alkotnak, amellyel senkinek sem lehet baja, másrészt így a teljes kampány végigjátszásáig nem kell újabb két-három évet "csúsztatni" a terméket -- a kiadás után ráérnek foglalkozni vele, sőt, azt se felejtsük el, hogy ezek a "csomagok" pénzért lesznek majd beszerezhetőek, így még az Activision is elégedett lesz. Remélhetőleg mi is...
Az új információk tükrében valószínűleg legalább egy év (pénzügyi, minden bizonnyal...) fog eltelni egy-egy fejezet között, az ár még mindig ismeretlen (bár ugye céloztak rá, hogy minden új "epizód" annyira új lesz, mintha egy különböző játékot kapnánk -- ez akár azt is jelentheti, hogy teljes áron kell majd bevásárolnunk belőlük...), viszont az már most is biztos, hogy az egyes epizódok kihatnak majd a multiplayerre is -- tehát azok, akik csak a battle.net-et szeretnék nyüstölni éjjel-nappal, ugyanúgy le lesznek húzva jól járnak az új fejezetek megvásárlásával. Átfedések várhatóak, vagyis az ember kampányban lesz egy mini protoss hadjárat, és valószínűleg a protossok között is lesz egy zerg, és így tovább -- kapunk mindenből mindig egy kicsit. A rajongók már kaszákkal rontanak a főhadiszállásra...
Azt még nem tudni, hogy csak a rendervideókban-e, vagy akár egy külön epizódban, de az biztos, hogy a történetben visszatérnek a xel'nagák. Miután a könyvek, a játék, sőt még a legapróbb hivatalos információk is "össze-vissza" vannak a teremtő fajjal kapcsolatban (akik ugye létrehozták a protossokat, csalódtak bennük, majd rágyúrtak a zergekre, amik túlnőttek rajtuk, és jól megették őket), ennél többet nem tudni, de annyi bizonyos, hogy ha máshol nem is, de egy rendervideóban majd szemrevételezhetjük a "nagy öregeket". Ha pedig videók: annyi már bizonyos, hogy az intró körülbelül bruttó négy perces lesz, de ezen is hosszú éveket dolgozott a cinematic-brigád.
Jó nagy batyunyi információ került ki a minden bizonnyal a legtöbbek által várt PC-s játékokból. Kicsit érződik, hogy a kiadóegyesülés rányomja a bélyegét a brigádra -- abban csak reménykedhetünk, hogy ez apróságokban, és nem a minőségen fog majd meglátszani...
Az ismeretlen projekt és a World of Warcraft
Az már rögtön az elején kiderült, hogy a Blizzard nem csak két, meglehetősen vaskos lábon, illetve projekten áll. Jó pár belsős ember megkérdezése után immáron 100%-osan biztos az, amit eddig csak sejtettünk: új MMOG szoftver készül a fiúknál, méghozzá -- és ez már meglepő -- egy teljesen ismeretlen világban játszódó. A programról sokat még nem lehet tudni, annyi azonban bizonyos, hogy a megjelenése csak és kizárólag a World of Warcraft kifutása után lehetséges -- a megkérdezett szakemberek szerint tehát minimum 2010, vagy 2011 lehet az az időpont, amikor egyáltalán látunk valamit a projektből. És ha már WoW...
Az első, és igen komoly kritikát kapott információ az aranylemezre mászó expanzióról az volt, hogy a "Dance Studio", amellyel a játékosok egyedi, saját táncokat kreálhattak volna, mégsem kerül bele a kiegészítő DVD-jébe. Az okok egyszerűek: baromi bonyolult egy-egy mozdulatsort belevarázsolni a szoftverbe, de nem kell pánikba esni -- Jeff Kaplan azt mondja, ez nem azt jelenti, hogy nem lesz ilyesmi, pusztán csak azt, hogy csúsznak az elképzeléssel. Ezek után az egyik újságíró beszúrta a kérdést, hogy mi történt, amiért a Blizzard olyan ígéreteket tesz, amelyeket aztán később nem tart be -- a beszélő erre nem tért ki, de szinte azonnal szóba hozta az Activision és a Vivendi egyesülését, amely elég egyértelmű célzásnak vehető. Ezek után kitértek a jövőre, egy félre nem érthető gesztussal, miszerint mi az, amit majd a következő "nagyobb frissítésbe" szeretnének belepakolni -- félig tehát már is hivatalos a harmadik expanzió. Annyi biztos, hogy a sokat emlegetett kasztspecifikus kezelőfelület (vagyis a minden karakternek saját, a foglalkozáshoz tökéletesen illő UI) egyelőre még tervezési fázisban sincsen -- a fejlesztők szerint a WoW-nak az egységessége a vonzereje, kár volna ezt elszúrni ezzel. (Magyarul nincs rá se idő, se szükség, a játékosok megoldják add-onokkal, amelyeket az új kiegészítőlemez megjelenésével még lecserélni sem kell, hiszen a szoftver lelkébe nem nagyon nyúltak bele, a legsikeresebb modok egy patch-csel WotLK kompatibilissá tehetők.)
Szintén tervbe van véve egy úgynevezett "kétirányú szakosodás", ez valószínűleg nem sokkal a kiegészítő után érkezik, egy méretes folttal. Ennek segítségével -- természetesen magas szinten -- két, teljesen különböző irányba szakosodhatunk a karakterünkkel (szép magyarosan "kéccer oszthattyuk el a talenteket vaze!"), és ezek között egy gombnyomásra válthatunk majd -- így lehet egy leosztásunk útvesztőkre ("instákra"), egy pedig játékos játékos elleni küzdelmekre ("pévépé"). Szinte az összes kaszt megújul valamilyen szinten: tovább egyszerűsítik a vadászok kedvenc-rendszerét, variálnak a harcoson, a druidán, a tolvajon és a többieken is. Végül szóba került a Legendary Pictures (300, Sin City...) által készített WoW-film is: a helyzet az, hogy jövőre még tuti nem kerül a mozikba a dolog -- egyszerűen annyi konkurenciája lenne anyagilag, hogy nem érné meg piacra dobni, elég csak arra gondolni, hogy a Warner Bros által abszurd módon több tíz millió dollárral megtámogatott Harry Potter 6 is jövőre debütál. A forgatókönyv már készen van, de még változni fog -- elvégre a Blizzard is központi szerepet játszik a filmben...
Diablo 3
És igen, elérkeztünk a Diablo harmadik részéhez. Mint arról már beszámoltunk nektek, kiderült a nagy titok, vagyis a harmadik kaszt a barbár és a nekrópótlék boszorkánydoktor mellé: ő a varázsló. Az eredetileg "semelyik kaszt nem hasonlít majd az előző részekben látott szereplőkhöz" hozzáállást kifordító elementalista mágus tökéletes ötvözete az első rész néger férfi sorcererének, és a második rész törékeny varázslólányának: használhat mindent, amit azok (előkerültek olyan klasszikus varázslatok, mint a nova, a különböző "boltok", sőt a teleport is), de cserébe kap pár protoss egyedi mágiát is, mint például az időlassítást. Akár csak a barbár, ő is képes ugrani, ez már kiderült a videóból, így szinte biztos, hogy a 3D-s területek kihasználása minimális szinten ügyességi feladat is lesz.
Végre fellibbent a fátyol a "képességrúnákról" is. Ezeknek a mágikus tárgyaknak a segítségével teljesen egyedivé varázsolhatjuk a speciális képességeinket, valószínűleg nem hogy két hasonló, de két, egymásra picit is hajazó karakterrel sem találkozhatunk majd. A kiállításon a teleportot és a tűzbombát mutatták be: a rúnákkal dúsított változatoknak hála még a szimpla helyváltoztató varázslatból is területre sebző, brutális támadást lehet kovácsolni, de egy-egy kombináció elég volt hozzá, hogy a beharangozóból már ismert boszorkánydoktor tűzbombája pattogjon párat az ellenfelek között, sebezve azokat, és csak utána robbanjon fel -- még nagyobbat sebezve.
Kiderült a legkényesebb téma is, amely miatt valószínűleg nagyobb pofonokat kapnak majd a fejlesztők: megszűnik az egyszerű statisztikák (erő, ügyesség, stb.) kézzel való kiosztása -- minden szintlépésnél automatikusan történik majd ez. Jay "hate me" Wilson azonnal leszögezte, hogy ez nem azt jelenti, hogy a játékosnak nem lesz dolga, pusztán azt, hogy megpróbálják elkerülni a 10. szinten 50-es erővel és kaszával rohangáló varázslók, és egyéb mókás, összeférhetetlen karakterkoncepciók tömegét. Természetesen az egyszerű statisztikák megmaradnak, és a legtöbb tárgynak előfeltétele is lesz, csak az automata elosztásnak köszönhetően egy varázsló mondjuk csak 30. szinten érheti el azt az egyszerű páncélt, amit egy barbár már a tizediken is hordhat. Megszűnnek az erőre, ügyességre, és ilyesmikre bónuszt adó tárgyak is -- csak a szint, és más semmi.
Három nehézségi szint várható, valamint most már biztos, hogy visszatér a HC-mód is, amelynek hála, ha a karakterünk meghal, végleg húz a pokolba. És még egy sokkoló hír: nyolc helyett úgy néz ki, csak négyen játszhatunk majd vállt vállnak vetve a Battle.net-en, ráadásul, ha csatlakozunk egy játékhoz, azonnal benne leszünk a csapatban -- kérdés, hogy lesz-e így egyáltalán PvP beépítve. (Gondolom sokaknak hiányozna.) A képességek mind és mind nagyon fontosak és használhatóak lesznek, eltűnnek az ún. "töltelék skillek", amelyeket csak azért voltak rajta a fán, hogy utána elérhessünk egy másikat: minden pontot alaposan meg kell fontolnunk, hiszen ellentétben a WoW-val, valószínűleg még mindig nem lesz "újra elosztható" játék közben hősünk képességfája -- bár ez még nincs eldöntve... Egy konzolos változaton gondolkodnak, de csak akkor lehet róla szó, ha semmit nem kell kivenni a programból hozzá -- itt a Diablo 1-re is tettek egy célzást, lévén, az megjelent PS1-re, és még szebb is volt, több lett, nem kevesebb.
StarCraft 2
Nos, ezzel kapcsolatban a legnagyobb hírt -- hála Obo kollégának -- már tudjátok, vagyis "trilógiává" válik a StarCraft 2. A már-már epizodikusnak megfelelő tartalomra, ahogyan arról már tudattunk titeket, hivatalos magyarázatként az szolgál, hogy szeretnék tartani a szintet, azonban menet közben jó pár dolog kiderült, amelyek mellett nem lehet elsétálni. Valószínű -- még ha nem is lehet 100%-ig biztosra menni --, hogy elsősorban kiadói nyomás miatt kellett meghozni ezt a drasztikus döntést. A Blizzard által mindig betartott minőség ugyanis a jelen kor követelményei között (több év egy-egy kampányra, komplett újrakezdés egy projekt közepén, stb...) szintelehetetlen feladat bármelyik cégnek, aki pénzből él. Ezzel a módszerrel a fiúk egy fenékkel próbálnak megülni két lovat: egyrészt olyan igényes programot alkotnak, amellyel senkinek sem lehet baja, másrészt így a teljes kampány végigjátszásáig nem kell újabb két-három évet "csúsztatni" a terméket -- a kiadás után ráérnek foglalkozni vele, sőt, azt se felejtsük el, hogy ezek a "csomagok" pénzért lesznek majd beszerezhetőek, így még az Activision is elégedett lesz. Remélhetőleg mi is...
Az új információk tükrében valószínűleg legalább egy év (pénzügyi, minden bizonnyal...) fog eltelni egy-egy fejezet között, az ár még mindig ismeretlen (bár ugye céloztak rá, hogy minden új "epizód" annyira új lesz, mintha egy különböző játékot kapnánk -- ez akár azt is jelentheti, hogy teljes áron kell majd bevásárolnunk belőlük...), viszont az már most is biztos, hogy az egyes epizódok kihatnak majd a multiplayerre is -- tehát azok, akik csak a battle.net-et szeretnék nyüstölni éjjel-nappal, ugyanúgy le lesznek húzva jól járnak az új fejezetek megvásárlásával. Átfedések várhatóak, vagyis az ember kampányban lesz egy mini protoss hadjárat, és valószínűleg a protossok között is lesz egy zerg, és így tovább -- kapunk mindenből mindig egy kicsit. A rajongók már kaszákkal rontanak a főhadiszállásra...
Azt még nem tudni, hogy csak a rendervideókban-e, vagy akár egy külön epizódban, de az biztos, hogy a történetben visszatérnek a xel'nagák. Miután a könyvek, a játék, sőt még a legapróbb hivatalos információk is "össze-vissza" vannak a teremtő fajjal kapcsolatban (akik ugye létrehozták a protossokat, csalódtak bennük, majd rágyúrtak a zergekre, amik túlnőttek rajtuk, és jól megették őket), ennél többet nem tudni, de annyi bizonyos, hogy ha máshol nem is, de egy rendervideóban majd szemrevételezhetjük a "nagy öregeket". Ha pedig videók: annyi már bizonyos, hogy az intró körülbelül bruttó négy perces lesz, de ezen is hosszú éveket dolgozott a cinematic-brigád.
Jó nagy batyunyi információ került ki a minden bizonnyal a legtöbbek által várt PC-s játékokból. Kicsit érződik, hogy a kiadóegyesülés rányomja a bélyegét a brigádra -- abban csak reménykedhetünk, hogy ez apróságokban, és nem a minőségen fog majd meglátszani...
Plaxer: nem, ha csak ki nem rúgnak
Bagoly de ugye Te nem mész el???
És Hajráá fiuk!