Nehéz egy MMOG-ről szóló cikkben kitérni a World of Warcraftra. A Blizzard szoftvere minden tabut megdöntve jelenleg valahol 11-12 millió előfizetőnél járhat, és jó esetben ez a közeljövőben sem fog drasztikusan csökkenni. Sokan olvasóink közül úgy hiszik, ezzel a játékkal kezdődött el az MMOG-k térhódítása, amely akkora marhaság, hogy már Toldi is megrémülne tőle. Részemről igyekszem elég sűrűn bepillantást engedni egyrészt a stílus más, mai, modern képviselőivel, másrészt teremtőivel kapcsolatban. Az EverQuestről többször értekeztem már nektek, most pedig az igazi nagy öreg, az Ultima Online adott alkalmat arra, hogy egy kicsit megidézzem veletek a múltat. Nem csalás, nem ámítás, a legendás UO mára már szinte teljesen el lett felejtve –- pedig az első, komolyabb sikert elérő MMOG 12 esztendős (nem elírás, TIZENKETTŐ) pályafutása legendás. Sok minden történt azóta; az Ultima Online elvetette a magokat, a trónkövetelők pedig, mint például a zseniális, ám sajnos kissé kevés publicitást kapó EverQuest, vagy a hihetetlenül regényhű Lord of the Rings Online, learatták a babérokat. 12 esztendő telt el a megjelenés óta –- azonban, ha valaki kipróbálja a szoftvert, rádöbbenhet, hogy a grafikát leszámítva az MMOG-k piacán bizony ez az idő visszafejlődéshez vezetett.
Az Ultima Online gondolatát a legendás Origin Systems berkein belül „Lord British”, vagyis Richard Garriott vetette fel a vezetőségnek valamikor a 90-es esztendők közepén. A zseniális tervező, akinek a keze alatt olyan játékok formálódtak, mint a műfajt stabilizáló Ultima-széria vagy a legendás Wing Commander, felvezetett egy játékot, amely -– az ő szavaival élve -- „pont olyan, mint egy MUD, csak valahogy interaktívabb, tiszta nem?”. Nem volt tiszta -– ha lehet hinni a legendának, ezután Lord British, valamint a játék egyetlen, már akkor is támogató dizájnere közel tíz órán keresztül éheztették és szomjaztatták a döntéshozókat, miközben a szoftverben levő potenciált ecsetelték. Az ötlet bejött -– méghozzá annyira, hogy 12 esztendeje virágzik, pedig már se Lord British, se az Origins nem létezik –- a szoftvert az EA tutujgatja, és jelenleg több mint 100.000 előfizetővel büszkélkedhetnek.
Úgy tűnik azonban, hogy ez nem elég az óriáskiadónak –- a cég a 12. szülinapján egy speciális akciót hirdetett meg az Ultima Online volt felhasználói felé: bárki, aki már nyüstölte a játékot, felléphet régi karaktereivel (a felhasználónevét és a jelszavát használva) a szerverekre, hogy megnézhesse, mi változott az egy-két hete megjelent Ultima Online: Stygian Abyss küldetéslemez után. Aki pedig még soha nem próbálta ki a legendás nagy öreget -– amely már alapverziójában is komplexebb volt, mint bármelyik mai trónkövetelő –-, az is megteheti, egy két hetes trial képében, amelyben már benne található a SA küldetéslemez is.
Az Ultima Online gondolatát a legendás Origin Systems berkein belül „Lord British”, vagyis Richard Garriott vetette fel a vezetőségnek valamikor a 90-es esztendők közepén. A zseniális tervező, akinek a keze alatt olyan játékok formálódtak, mint a műfajt stabilizáló Ultima-széria vagy a legendás Wing Commander, felvezetett egy játékot, amely -– az ő szavaival élve -- „pont olyan, mint egy MUD, csak valahogy interaktívabb, tiszta nem?”. Nem volt tiszta -– ha lehet hinni a legendának, ezután Lord British, valamint a játék egyetlen, már akkor is támogató dizájnere közel tíz órán keresztül éheztették és szomjaztatták a döntéshozókat, miközben a szoftverben levő potenciált ecsetelték. Az ötlet bejött -– méghozzá annyira, hogy 12 esztendeje virágzik, pedig már se Lord British, se az Origins nem létezik –- a szoftvert az EA tutujgatja, és jelenleg több mint 100.000 előfizetővel büszkélkedhetnek.
Úgy tűnik azonban, hogy ez nem elég az óriáskiadónak –- a cég a 12. szülinapján egy speciális akciót hirdetett meg az Ultima Online volt felhasználói felé: bárki, aki már nyüstölte a játékot, felléphet régi karaktereivel (a felhasználónevét és a jelszavát használva) a szerverekre, hogy megnézhesse, mi változott az egy-két hete megjelent Ultima Online: Stygian Abyss küldetéslemez után. Aki pedig még soha nem próbálta ki a legendás nagy öreget -– amely már alapverziójában is komplexebb volt, mint bármelyik mai trónkövetelő –-, az is megteheti, egy két hetes trial képében, amelyben már benne található a SA küldetéslemez is.
Mondjuk a kőkemény PvP-ért nem rajongok, itt meg ha jól tudom, nagyon keményen jelen van a PK, cuccok lenyúlása, stb is - de egy próbát mindenképp meg fog érni. Egyszer.
Viszont ezt: "kissé kevés publicitást kapó EverQuest" nem igazán értem, hát az egyik legnagyobb név, a maga idejében arányait tekintve majdnem akkora felhajtás övezte, mint ma a WoW-ot, csak akkor még sokkal kevesebb volt a netelérés, meg sokkal kevésbé volt elismert a számítógépes játék, mint műfaj.