Már csaknem két napja, hogy a várva várt S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl felkerült a polcokra, nem teljes azonban az öröm, a GSC Game World produkciója ugyanis – ahogy azt rengetegen megjósolták – tömve van bugokkal és technikai problémákkal, melyek eléggé gátat szabnak a beleélésnek. A legelső tapasz ugyan rengeteget javított az élményen, ám így is nagyon hosszú út áll még a csapat előtt – a fejlesztők szerencsére azon nyomban megígérték, hogy mihamarabb kikalapálják a hosszú éveken át hegesztett FPS-t. A részletes elemzéseiről ismert Digital Foundry már a szóban forgó folt érkezése után vette górcső alá az Unreal Engine 5-tel készült alkotást, így némileg pozitívabban vélekedett a technikai állapotokról, mint a patch nélküli verziót tesztelő újságírók, ám így is bőven akad még mit helyretenni, legyen szó a PC-s vagy a konzolos változatról.
Az elemzést végző Alex Battaglia első körben a csodaszép grafikáról értekezett a fent mellékelt videóban, kiemelve a minden platformon kellően sűrű és részletes vegetációt, a tűéles textúrákat és a Nanite-nak hála elképesztően részletes modelleket, melyek mindegyike beleillik a posztapokaliptikus környezetbe. Aláhúzta viszont, hogy a növényzet árnyékolása helyenként azért hagy némi kívánnivalót maga után, valamint azt sem igazán tudta hova tenni (ennek észrevételekor egyébként nekem is megemelkedett picit a szemöldököm), hogy nem táncolnak az árnyékok a tábortűz, a zseblámpa és a torkolattűz fényében – nem elég, hogy 2024-ben ez lenne a minimum egy AAA játékban, de ezt már az előző részek is tudták. Szintén megemlítette, hogy a vártnál sokkal jobban festenek az időjárási elemek, a Lumen viszont elég sokszor produkált anomáliákat, legyen szó a tereptárgyakon átszivárgó fényről vagy az időnként eltünedező árnyékokról.
És akkor a fekete leves: A S.T.A.L.K.E.R 2 elképesztő mértékben támaszkodik a CPU-ra, ami annyit tesz, hogy lakott területre (Alex Zallisyát hozta fel példaként) érve még egy csúcskategóriás AMD Ryzen 7 7800X3D-n is képes kifogni a legmagasabb beállítások mellett – az NPC-kben bővelkedő jelenetek esetén tapasztalt 60fps azért nem túl combos egy ilyen drága komponens mellett. Konzolokon ráadásul olyannyira komoly a helyzet, hogy egy népesebb település megközelítésekor akár 5-6 másodpercre is megállhat a kép (értsd: 0fps-t látunk a képernyőn), ami így 2024-ben már bőven kimeríti a megbocsáthatatlan fogalmát.
Ami a felbontást és a képkockaszámot illeti, Xbox Series S-en 648p és 864p között mozognak a pixelek (1080p-re skálázva) 30fps mellett, míg Series X-en a teljesítmény módban 864p és 1152p közötti értékeket kapunk (4K-ra rekonstruálva), Quality módban pedig 1440p várja a játékosokat. Performance mód esetében egyébként szinte egyáltalán nem képes elérni a program az ígért 60fpst (maximum csak akkor, ha egy üres szobában nézelődünk), így Alex azt javasolta, hogy jelen pillanatban inkább a 30 képkockát kínáló Qualityre bökjünk rá a stabilabb élmény miatt. Jól látható tehát, hogy bár valóban egy grafikai behemóttal van dolgunk, egyelőre nem igazán lehet őszinte a mosolyunk, ám a készítők ígérete szerint ez a közeljövőben megváltozik – bízzunk benne, hogy prioritást élveznek az imént felsorolt problémák.
A borítóképek forrása: IGDB