Ha éveken át csinál valamit az ember, még ha nagyon szereti is, egy idő után belefásul. Én is így vagyok a film kritikákkal. Nem véletlenül volt az utóbbi egy évben, már alig-alig ilyen bejegyzés. Nem éreztem már bennük kihívást és inkább csak nyűg volt. Ezért elkezdtem kicsit agyalni, hogy mit kellene kipróbálni helyette. Ez lett a minikritikák próba formátum, melynek első bejegyzését olvassátok.

A lényege, rövidebben és nem a megszokott módon mutatom be a filmeket, ráadásul nem is egyet, hanem többet. Most éppen 8+1 film kerül terítékre, méghozzá a nyolc Oscar jelölt legjobb film. Nyilván mindenki kitalálja mi a +1. Kezdjük is el!

Mad Max - A harag útja


Még a 2015-ös Meglepetés listámon szerepelt az új Mad Max film, akkor leírtam, de újra megteszem, sohasem szertettem a Mad Max filmeket. Nem tudtam mit kezdeni velük. Ezért is tartottam az új filmtől és ezért is lett nagy meglepetés, mert tényleg egy bitang jó akciófilmről beszélünk. Markáns, férfias, eszméletlen látványos. Hatalmas pacsi az egész stábnak, hogy tényleg próbáltak mindent a lehető legkevesebb számítógépes trükkel megoldani. Meg is látszik rajta.

A film valami félelmetesen hangulatos, a törzsi, primitív szintre visszafejlődött világ atmoszférája olyan erőteljes, hogy még a film megtekintése után is ott lüktet az emberben. Nyilván sztorit nem kell várni tőle, ez egy amolyan ösztön film. Egy zsigeri akció orgia. Persze sok ember látja bele a főszereplő Furiosa miatt, az erőteljes feminista felhangot. Nem vitatkozok velük, de én ezt egyáltalán nem tudom osztani. Oké, van egy kompetens és erős női karakterünk, de ne essünk már túlzásokba.

Ami viszont rettenetesen zavart a filmben, az maga Mad Max. Mármint az, hogy az égvilágon nem kezdtek vele semmit, pedig elvileg ő az igazi főszereplő. Tom Hardy persze a kisujjából kirázza a hallgatag, szikár, pusztító ősférfit, ez mindig is ment neki. Nem vele van a baj. Egyszerűen nincs karaktere. Alig beszél a filmben és végig csak Furiosa láncos kutyája, akit ráküld az őket üldözőkre. Aztán a film felénél, valakinek eszébe jutott a stábban, hogy igazából ő a főszereplő, talán kellene kezdeni is vele valamit. Akkor a filmben is hirtelen átveszi az irányítást és megoldanak minden bajt. Nekem ez a megoldás rettenetesen furcsa volt.

Az akció jelenetekkel sem voltam mindig kibékülve. Persze látványosak, pörgősek és véresek. Öröm nézni őket. De ezek az idióta felgyorsítások mik voltak? Rettenetesen néztek ki, bitang mód idegesítettek. Mi indokolta? A lassítás már túl trendi, inkább gyorsítsunk? Nem értem. Ezt még egy Mad Max rajongó se tudta nekem megmagyarázni, hogy ez mire volt jó.

Igen, nem voltam maradéktalanul elégedett a filmmel, van ez így. De még így is sokkal többet kaptam tőle, mint reméltem. Egy fantasztikus akciófilm, ami minden technikai díjat megérdemelt, de hogy a legjobb film kategóriában mi a túrót keres, azt a mai napig nem értem. Én simán kihúznám innen, szerintem nem ide való. Ennyi erővel az Ébredő Erő, vagy Ultron kora is itt lehetne. Amik szerintem sokkal jobbak is.

8/10



A film IMDb oldalaa



Mentőexpedíció


Ideje volt, hogy Ridley Scott végre kilábaljon alkoholos mámorából. A totális katyvasz Prometheus és a nézhetetlen Exodus után végre, egy hozzá méltó filmet tegyen le az asztalra. A Mentőexpedíció egy amolyan túlélős katasztrófa film a Mars bolygón. Viszont valami félelmetesen jó arány érzékkel keverték a drámát és a vígjátékot. Emiatt az üdítő változatosság miatt tudtam például én imádni. Nem parázott rá annyira a film erre az egyedül létre, de nem is bohóckodta el. Matt Damon a főszerepben szerintem lehengerlő volt, imádtam a figuráját de egyébként a többi szereplővel sem volt semmi baj.

Technikailag természetesen első osztályú a film. Gyönyörű az operatőri munka, szépek az effektek. A díszletek és helyszínek mind plasztikusak, jók a hangok. A zenék is jók, bár semmi kiemelkedő. Ami inkább negatívum számomra, hogy túl sokszor veszik le a fókuszt a Marsról és az ott ragadt főszereplőről. A NASA-nál és űrhajón játszódó részek, bár nem voltak rosszak, kevésbé fogtak meg és kötöttek le. Meg ez a lezárás is túl vidámságos volt. Túl idilli. Azért, mégiscsak ott hagytak egy embert egy lakatlan bolygón! Nincs ennek valami nagyobb negatív következménye? Főleg úgy, hogy állandóan arról beszélnek, hogy a sajtó és a média mit fog szólni ha kiderül. Valahogy ezt olyan öngólnak érzem. Viszont tényleg csak ennyi a baj a filmmel. Egyébként itt sem igazán értem a jelölést. Matt Damon oké, de a film? Necces. Ja, giga spoiler, Sean Bean életben marad!

9/10



A film IMDb oldala



A visszatérő


Mivel láttam a rendező összes mozifilmjét, igen határozottan tudom kimondani, hogy élete legjobbját tette le az asztalra a Visszatérővel. Egy rendkívül zord világba enged betekintést Iñárritu, ahol csak a kemény férfiak maradnak életben, kemény döntések árán. Gyűlölet, szeretet és bosszú egyformán fontos szerepet kap a filmben, nem a megszokott filmes formanyelven, így lehet, hogy sokaknak csupán annyi jön le a filmből, hogy DiCaprio megy, kúszik és bosszút áll. Ez a film ennél azért jóval több. Kapunk életképeket a telepesek kegyetlen mindennapjaiból, egy kis indián kultúrát. A vadon törvényeiből is egy elég komoly leckét kapunk és vadon szépségéről is. Miközben persze, DiCaprio életben maradását nézhetjük, fájdalmasan közeli felvételekről és iszonyat hitelesen.

Általában óva intek mindenkit az "igaz történet alapján" filmeknél. És sokan biztosan itt is húzzák a szájukat, hogy ezt és azt hogy élte túl a fickó. Az igaz, hogy a hideg miatt azért én is vakartam a fejemet, de ha hinni lehet az elbeszéléseknek, a valódi Hugh Glass még ennél is rosszabb állapotban tért vissza a táborába. Persze nem télen.

A film egyszerre kegyetlen, szikár és mégis érzéki. Gyönyörűek a képek, az operatőri munka lélegzetelállító. Ilyen gyönyörű filmet még soha életemben nem láttam! Óriási élmény volt moziban megnézni kétszer is! És igenis sokat dob a filmen az elkészítési módja. Valódi, helyszín, természetes fények stb. A film hangulata az első perctől kezdve magával ragadott. Az akció jelenetek is művészi odaadással vannak leforgatva. Az indián rajtaütés, a birkózás a medvével, szökés az indiánok elől, a lovaglás, a végső leszámolás. Szóhoz nem jutottam a film alatt. Ami kizökkentett, azok az álom jelenetek, amik a főszereplő múltjáról szólnak. Nem tudom, valahogy furcsán hatnak. Kicsit fölöslegesnek éreztem őket.

És igen ott van Leonardo DiCaprio. Nem ez volt élete legjobbja, de félelmetesen jól hozta a bosszúálló, reményvesztett férfit és annak szenvedését. Járt neki az Oscar! Jó helyen van! A film összes díja megérdemelt. A 8 jelölt közül, talán kitaláltátok, nekem ez a kedvencem. Még egy Oscart én azért odaítéltem volna neki. Mégpedig Tom Hardy díját. Félelmetesen jó volt. A motivációi érthetőek és most sz*r ember leszek, de én egyet értettem vele akkor, amikor mondta, hogy csak le kellene lőni a szenvedő Glass-t. Veszélybe sodorta az egész csapatot! Nyilván amit utána tett azzal már én sem értettem egyet. Fantasztikus, zsigeri, elképesztően jó film! Az egyik legjobb idei film.

10/10



A film IMDb oldala



A szoba


Mind közül talán a legfrissebb témájú film. Nem igaz történet, nem remake, nem folytatás, nem háborús film, hanem egy kőkemény dráma. 7 évig tart fogva egy fészerben egy fiatal nőt, valami degenerált fazon. A 7 év "együttlét" olyan jól sikerül, hogy közben a lánynak gyereke is születik, Jack. Aki számára csak a szoba létezik. Odakint az űr van, a tv pedig más világokat mutat neki. Az édesanyja tervez, gondolkodik míg végül megszöknek, hogy aztán szörnyű nehézségek árán visszailleszkedjenek a valódi világba.

Valami embertelenül kegyetlen ez a film! Már maga a témája se piskóta, de ahogy elő van adva, az a megvalósítás még hátborzongatóbbá teszi. Vérporfin van megrendezve, a forgatókönyvet, az eredeti könyv írója jegyzi, aki úgy tűnik 100%-ig tisztában volt vele, hogy a nagyvásznon hogyan kell működnie történetének. Rettenetesen felkavaró darab a Szoba, nem is értem, hogy családanyák, családos emberek, hogy bírják ezt végignézni idegösszeomlás nélkül. Én sokszor bele se mertem gondolni a helyzetekbe.

A színészi játék fantasztikus. A Jacket játszó színészpalánta... le a kalappal! Ilyen jó gyerekszínészt szerintem sosem láttam! Brie Larson az anyuka szerepében briliáns! Oscart neki! Ja, megkapta... Helyes! Ami kicsit elszomorított a filmben, William H. Macy karakterének kihasználatlansága. Ő alakítja a lány apját és érthető okokból, rá se bír nézni a saját unokájára. Hiszen nemi erőszakból született. Valaki meggyalázta az egyetlen gyermekét és abból lett ez az ártalmatlan gyerek. Macy pedig elképesztő erősen hozza ezt a figurát. Egyetlen egy jelenet van, ahol ez előkerül. Rettenetesen súlyos rész és utána a karakter nem is szerepel. Pedig igenis kellett volna. Kemény darab, nem egy matiné, de mégis felszabadító tud lenni, főleg a vége miatt. Fantasztikus film!

9/10



A film IMDb oldala



A nagy dobás


Mi is történt a kétezres évek közepén? Volt valami világválság. Kik csinálták? Miért? Hogyan keletkezett? Látta valaki a jöttét? Minden kérdésre választ kapunk, ha megnézzük ezt a filmet. Nem kell megijedni, száraz témája ellenére, a film könnyed, laza és érthetően elmagyarázza a dolgokat. Nem annyira direkt vicces, mint Scorsese mesterműve, de valami hasonló dologra kell számítani, csak több szereplő által bemutatva.

Iszonyatosan erős a film sztorija, tényleg döbbenetes, hogy miből nőtte ki magát ez az egész válság, amit mindenki megérzett. A film mégis valami hihetetlen könnyedséggel adja ezt elő, és borítja a nézője nyakába a ledöbbentő helyzeteket, míg végül már a kínos nevetés sem bír kijönni az ember torkán. A film sokszor kiszól a közönséghez és lebontja a negyedik falat. Talán ezek a legszórakoztatóbb részek a filmben. Margot Robbie habfürdőben pezsgőzik és elmagyarázza mi a shortolás. Besz*rás!

A jó stílus és humor mellé pedig olyan színészek asszisztálnak, mint Ryan Gosling, Christian Bale, Steve Carell és egy kis szerepben Brad Pitt. Mind fergetegesen jót alakítanak. Elgondolkodva jöttem ki a moziteremből. Majd meghallottam néhány középsulis "eszmecseréjét" a filmről. "Ez unalmas volt, semmi értelme. Miért nem a Deadpoolra jöttünk." Kedvem lett volna odaszólni, hogy: "Ezért tudták ezt megcsinálni és fogják tudni újra." De ezt se értették volna meg...

9/10



A film IMDb oldala



Kémek hídja


Spielberg új filmje! Te jó ég! Be kell zsongani! Meg kell őrülni!
Nem. Én legalábbis egy percig nem tudtam lelkesülni a filmért. Az előzetes se tetszett. És a film se nyerte el a tetszésemet. De ne szaladjunk ennyire előre. Történelmi film, hidegháború, igaz történet (tipikus Oscarra készült film). Elkapnak egy orosz kémet az USA-ban, akinek tisztességes bírósági tárgyalása lesz, a kijelölt ügyvédet megveti a saját közössége. Közben lelőnek egy amerikai pilótát, aki repülővel kémkedett a Szovjetunió területén. Aztán az ügyvédet felkérik, hogy rendezze el a fogolycserét, közben persze történik még egy s más.

Kezdjük a pozitívumokkal. Technikailag ez a film, olyan magas szinten áll, hogy meg tudja csiklandozni a Jóisten talpacskáját! A helyszínek, az autók, a ruhák minden autentikus! Ordít belőlük a 60-as évek Amerikájának paranoiás hangulata. A zene, bár nem Williams jegyzi (az első Spielberg mozi, amiben nem John Williams szerezte a zenét), de így is nagyon ott van. James Newman is tud ám. Tom Hanks hozza a szokásos formáját. Semmi kiemelkedő, vagy meglepő. A tőle megszokott és elvárt szint. Mark Rylance viszont nagy csalódás volt számomra. Ez egy jó alakítás. Tény. De nem kiemelkedő, pláne nem a legjobb! Értetlenül állok a fickó Oscar díja előtt. Amikor ott volt mellette Tom Hardy, Sylvester Stallone, Mark Ruffalo és Christian Bale? Hát mindenki jobb volt nála bakker!

Jöjjön akkor a fekete leves. Én a 70. percig egész jól elvoltam. Aztán valamit áttört a film, vagy nem tudom mi történt, de egyre többször fordult meg a fejemben, hogy én ezt unom! De rettenetesen! Nem bírt lekötni a film. Annyi hasonló ilyen sztori van, semmi kiemelkedő nincs ebben a filmben. Egy morzsányi újdonság, vagy ötlet. Nem értem, hogy lett ez a film ennyire felkapva... Csak azért mert Spielberg? Ne már! Igazán feszült pillanata nagyjából kettő van. A film utolsó 1 ójában behoznak még egy történetszálat ami csak egy fölösleges időhúzás. Ráadásul rettenetesen hosszú is a film, majdnem két és fél óra! Indokolatlan! A mezőny leggyengébb filmjének tartom és szerintem semmi keresnivalója a legjobbak között.

6/10



A film IMDb oldala



Spotlight - Egy nyomozás részletei


Elérkeztünk a nevető harmadikhoz. Valószínűleg mindenki a Mad Maxre vagy a Visszatérőre tippelt, a legjobb film kategóriában és a Spotlight egyszerűen elhalászta előlük a szobrot. Nem véletlenül. Nagyon jó helyre került ez a díj. Azért, mert ennek van a legfontosabb témája és üzenete és sajnos ennek is vannak valós gyökerei. A szuper keresztény Bostonban ugyanis a papok rendre megerőszakoltak gyerekeket, amiről az egyház végig tudott és mindig kimosdatta őket. Aztán persze kiderült, hogy nem csak Bostonban történtek ezek a szörnyűségek, de csak ott, közel 100 pap követte el ezt a gyalázatot. Aminek a Spotlight nevű oknyomozó riporter csapat járt utána.

Félelmetes a film a szó szoros értelmében! Döbbenetes, felfoghatatlan eseményeket mutat be az alkotás, iszonyatosan hihetően, hatásvadászat, giccs és nyál nélkül. Fogalmam sincs, hogy hogyan zajlik valójában egy oknyomozás, de ez nagyon hihetőnek és valószerűnek tűnt. Kell egy kis idő, mire beindul a sztori de aztán meghálálja. Elképesztő látni, hogy mennyire magával ragadja az újságírókat a sztori és mennyire személyes üggyé válik számukra. Ahogy a nézők számára is. És a nézők, ahogy a szereplők is, egyre több nyomra akarnak bukkanni. Erőteljes alakításokkal találkozunk a Spotlight nézése közben. Különösen Mark Ruffalo az aki brillírozik. Oscar díjat kellett volna kapnia ezért. Michael Keaton is nagyon jó volt, de nem volt annyira letaglózó, mint a Birdmanben. Neki akkor kellett volna Oscart nyerni. Rachel McAdams is erős volt, de a jelölése számomra óriási kérdőjel. Mire föl? Annyira azért nem volt jó.

Igazából tök fölösleges is tovább beszélni a filmről. Iszonyatosan jó film, 2016 egyik legjobbja. Én kötelezővé tenném a vetítését bizonyos helyeken.

10/10



A film IMDb oldala



Brooklyn


Egy rendkívül kedves és fontos film volt a nyolcas közül, amit utoljára sikerült megnéznem. Egy ír bevándorló lányról szól, aki Amerikában próbál érvényesülni. Itt találja meg a szerelmet a lehetőségeket, majd egy váratlan fordulat visszahívja Írországba, ahol újabb lehetőségek várják, neki pedig döntenie kell, melyik életet választja.

Szintén egy igen fontos üzenettel megáldott film. Hétköznapi, de fontos témával foglalkozik, amivel mindenki szembesül az élete egy vagy több pontján. Amikor válaszút elé kerül. Ezt hellyel közzel jól be is mutatja a film, de nekem túlságosan is csajos és romantikus volt. Neeeeem, nem a tucat romantikus húgyokra gondolok, amik két havonta jönnek a mozikba és a férfiak kínzására valók. Ez annál sokkal értékesebb és jobb. De mégis... Valahogy nem fogott meg igazán, pedig az üzenete releváns minden fiatal felnőtt számára, legyen az bármilyen nemű. Itt-ott le is ült a cselekmény, néha el is untam, de aztán valamivel mindig visszacsalogatott a film. Számomra a film legnagyobb hibája igazából a döntés volt. Nem lehetett izgulni, tök egyértelmű volt, hogy hol fog lehorgonyozni a főszereplő.

A színészek előtt persze le a kalappal, Saoirse Ronan (nem tudom segítség nélkül leírni a nevét) egyre határozottabban menetel előre a kedvenceim közé. Egy újabb mély és rendkívül hiteles alakítást nyújtott. Nagyon kedvelem őt. Domhnall Gleeson pedig az új Samuel L. Jackson akar lenni. Minden filmben benne van. Csak néhány kedvencem az utóbbi évekből amikben szerepelt: Star Wars 7, A visszatérő, Ex Machina, Kálvária, Időről időre, Dredd, A félszemű. Utóbbiakban csak kisebb szerepekben látható, de akkor is! Iszonyatosan jó ebben a szerepben is.
Ne legyen félre értés, szerettem a Brooklynt, jó film volt, de a legjobbak között szerintem nincs helye. Tipikus töltelék mozi. Pedig lett volna még pár film, amit jelölhettek volna. Hogy mégis miért került ide pont ez? Nem nagyon értem.

7/10



A film IMDb oldala



Saul fia


Muszáj beszélnünk erről is. Magyarország Oscar díjas filmmel rukkolt elő! Végre, a kutyafáját! Túl vagyunk talán a filmes mélypontjainkon. A többi idegen nyelvű kategória jelöltet nem láttam, ezt persze becsületből megnéztem. Szóval nem tudom mennyire megérdemelt a díj, de nem is érdekel. Itt szögezném le rögtön, hogy aki neki áll zsidózni és fröcsögni a kommentekben, azt azonnal kivágom innen!

Igazából a Saul fia is tipikusan Oscar-os film. Holokauszt téma. Láttunk már ilyet. Nos, nem. Ellentétben Spielberg filmjével, ilyet még nem. A film stílusa és előadásmódja, elképesztően egyedi és észveszejtően működik. Az egész filmet úgy vették föl, hogy szinte végig a főszereplő arca/feje van a fókuszban. Végig őt követjük, őt veszi a kamera. A legtöbb borzalom pedig csak a háttérben történik, de így is átérezzük a gyomorforgató eseményeket. Ezzel is elősegítve a film egyik koncepcióját, hogy Saulnak igazából, csak a küldetése a fontos. Csak arra koncentrál, a külvilág borzalma már számára megszokott, monoton és fókuszon kívül eső dolog. A film végig feszült, mocskos és nagyon klausztrofób hatása van. Amire rá is játszanak a 4:3-as képaránnyal. Eleinte nagyon fura, de aztán hozzászokik az ember.

Az egyetlen és legnagyobb problémám a filmmel, maga Saul volt. Nem a színészt kifogásolom, Röhrig Géza a fásult, kiégett és célját kereső Sault nagyon jól hozza. A figura maga idegesített. Ugye megtalálja ezt a gyereket, akihez rabbit akar keresni, hogy tisztességesen eltemesse. Aki biztos, hogy nem a fia, ez elég hamar tiszta lesz a filmben. Mindent kockára tesz, hogy ezt megoldja, ezzel keresztbe tesz egy sokkal nagyobb tervnek. Hiszen a koncentrációs táborban egy csoport szökést tervez. Ami, akárhonnan nézzük, egy sokkal fontosabb feladat. Értem én, hogy ebben látott célt, de a szökésben miért nem? Ott meg is tudna menteni embereket. És ha már a gyereknél tartunk. Miért, pont ez a fiú? Miért pont őt akarja eltemetni? És senki ne jöjjön azzal, hogy ebben látta az élete utolsó célját, hiszen fentebb írtam, volt ott más dolog is. Ezt igenis meg kellett volna magyarázni! Mert így nem tudtam teljes szimpátiát a figura felé fordítani.

De természetesen, nagy taps az alkotóknak! Minden értelmes, filmszerető ember nevében köszönöm ezt a filmet! Végre van valami mocorgás, valami lüktetés a magyar filmes fronton! Végre valami értelmes dolog miatt figyelt fel a világ csepp országunkra.

8/10



A film IMDb oldala