Casablanca
Lassan, de biztosan haladok azért a "klasszikus" filmekkel, de ezt nem igazán értem, hogy miért került ebbe a státuszba. Történtetünk a címet is adó városban játszódik. A németek elől menekül emberek kiútja Európából Amerikába Casablancán át vezet, ezért lett ez a helyszín. Főszereplőnk Rick itt üzemeltet egy mulatót, ahol történik is néhány illegális dolog. Igazából a végkifejlet az nagyon is tetszik és a rendőrkapitány karaktere is bejött, de az előtte eltelt egy óra nem győzött meg annyira arról, hogy ez egy kihagyhatatlan klasszikus lenne. Bár gondolom ebben nagy szerepe volt, hogy 1942-ben ez egy nagyon is aktuális téma volt. Vannak filmek, amik az adott kor miatt válnak klasszikussá és vannak, amik mindig azok maradnak. Számomra ez az előbbi, de nem sajnálom, hogy megnéztem. 7/10
Azt hittem, hogy akkor volt siker, amikor kijött, de ezek szerint csak később emelték piedesztára.
"Pedig a józanabb és a kultusz szent hevétől kevésbé érintett nézők mind tudják, hogy a Casablanca, akárhogy is nézzük, tulajdonképpen igen rossz film. Általában is: Umberto Ecónak igazat kell adnunk, hogy hagyományos esztétikai mércével mérve a Casablanca nem műalkotás, már ha a „műalkotás” szónak maradt még valami értelme napjainkra. Akár maradt, akár nem, ha Dreyer, Eisenstein vagy Antonioni filmjei műalkotások, mellettük a Casablanca igen szerény esztétikai teljesítménynek mutatkozik. Valószínűtlen módon egybefűzött szenzációhajhász jelenetek zagyvaléka, a hősök lélektanilag hiteltelenek, a történet drámai hatáselemei között nincs folytonosság, a színészek játéka modoros. (Umberto Eco: Cult Movies and Intertextual Collage, 1985.)"
A teljes cikk, ha érdekel:
http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11022
Úgy tudom, Bogart és Ingrid Bergman miatt kezdték 20