Ahogy minden iparágban, úgy természetesen a videojáték-bizniszben is van holtidőszak, amikor lassabban forognak a gépezet kerekei. Ez hagyományosan a nyár közepe szokott lenni – nem véletlen, hogy júliusban általában nagyítóval kell keresni a komolyabb újdonságokat. Idén ellenben meglepően erős a kínálat, hiszen többek között a PS4 talán utolsó nagy exkluzívja, a Ghost of Tsushima is ekkor érkezik. De voltak olyan évek, amikor még ennél is komolyabb címek segítettek nekünk túlélni a kánikulát.

Az alábbiakban 5 olyan nagyágyúról olvashattok, melyeknél a kiadó be merte vállalni, hogy az uborkaszezon kellős közepén legyen a premier.

DIABLO 2

Bár mostanra a cég megítélése kissé megromlott, az aligha vitatható, hogy az ezredforduló környékén a Blizzard neve egyet jelentett a minőséggel. Talán ennek is köszönhetően merték meglépni 2000-ben, hogy június legutolsó napján (a tengerentúlon egy nappal korábban) dobták piacra nagy sikerű akció-RPG-jük folytatását, a Diablo 2-t. Hogy megérte-e? Efelől kétségünk se lehet, hiszen a Diablo 2 mindenféle költői túlzás nélkül bevonult a történelemkönyvekbe azzal, hogy két hét alatt egymillió példányt adtak el belőle, kiérdemelve egy bejegyzést a Guinness Rekordok Könyvében, mint minden idők legjobban rajtoló PC-s játéka. Az akció-RPG-kre és a dungeon crawler műfajra gyakorolt hatását pedig aligha kell ecsetelni a játéknak – nem véletlen, hogy a mai napig óriási rajongótábora van, hiába került képbe már a negyedik rész is azóta.

GRAN TURISMO 3: A-SPEC

A játékipar trendjeinek átrendeződése miatt ma már majdhogynem elképzelhetetlen, hogy egy autóverseny-szimulátor legyen egy konzol első számú húzócíme, pedig a Sony és a PlayStation első két generációjában bizony ez volt a helyzet. PS1-en csupán a Final Fantasy-széria egyes részei tudták megközelíteni a Polyphony Digital játékait az eladásokat tekintve, az óriási érdeklődés pedig PS2-n is megmaradt: hiába jelent meg július kellős közepén (a történelmi hűség kedvéért: Japánban már áprilisban a boltokba került), a Gran Turismo 3: A-Spec 2001-ben mindössze három nap alatt átlépte az egymilliós határt, hogy aztán a platform legjobban teljesítő belsős címe legyen – csak a Grand Theft Auto: San Andreasból adtak el többet PS2-n. A franchise azóta már a hetedik számozott epizódhoz közelít, sokak számára mégis a mai napig ez a legemlékezetesebb rész, hiszen kevés játék van, amely ennél hatásosabban prezentálta volna, mekkora előrelépést hozhat egy generációváltás.

uborkaszezon-top-5-gran-turismo-3.jpg

STAR WARS: KNIGHTS OF THE OLD REPUBLIC

Ha tartanánk egy rögtönzött közvélemény-kutatást arról, hogy melyik a valaha készült legjobb Star Wars-játék, akkor erősen valószínű, hogy a Star Wars: Knights of the Old Republic kerülne az első helyre. Az eredetileg Xbox-exkluzívként, 2003 júliusában megjelent RPG körül óriási hype volt, ami nem meglepő, hiszen a BioWare akkor már rég nívós fejlesztőcsapatnak számított, olyan címekkel a hátuk mögött, mint a Baldur's Gate vagy a Neverwinter Nights, most pedig a szórakoztatóipar egyik legnagyobb franchise-ának hátszelét élvezhették Casey Hudsonék. Éltek is a lehetőséggel, a KotOR ugyanis a Mass Effect 2 mögött a BioWare történetének legjobb értékelésekkel büszkélkedő játéka. Az eladásokra pedig szintén nem lehetett panasz, hiszen az első amerikai szállítmányt négy nap alatt felszipkázták a játékosok, később pedig az európai, majd a PC-s megjelenéssel még nagyobb közönség vethette rá magát.

DOOM 3

Kevés játék és műfaj között van olyan egyértelmű asszociáció a játékosok fejében, mint a Doom és az FPS-ek esetében, így a Doom 3 megjelenése már önmagában is játéktörténelmi mérföldkő lett volna. Hát még úgy, hogy közel tíz évet kellett várni a Doom 2: Hell on Earth után a következő számozott folytatásra, ami ennek megfelelően a látvány tekintetében egészen elképesztő előrelépést tartogatott. A kiadó Activision pedig úgy érezte, hogy egy újabb pokoltúrára nincs is jobb időpont, mint a pokoli hőség kellős közepe, így a Doom 3 az uborkaszezont megtörve, augusztus első napjaiban került a boltokba 2004-ben, hogy aztán óriási sikert arasson. A mai napig ez az id Software legnagyobb példányszámban eladott játéka, amely nem egy szimpla folytatás volt, hanem tényleg egy új fejezetet nyitott a Doom-franchise történetében.

STARCRAFT 2: WINGS OF LIBERTY

Egy Blizzard-játék már szerepelt a listánkon, de nem a Diablo 2 volt az egyetlen cím, ahol a kiadó- és fejlesztőóriás úgy döntött, hogy betámadja vele a nyári uborkaszezont, a StarCraft 2: Wings of Liberty ugyanis egy kellemesen forró júliusi napon kopogtatott be 2010 nyarán. A várakozás itt – mind hosszát, mind mértékét tekintve – még annál is komolyabb volt, mint az imént említett Doom esetében, hiszen az RTS műfaj egyik legkomolyabb alapkövévé váló, 1998-ban megjelent StarCraft után tizenkét évvel kellett bizonyítani. A Blizzard pedig ehhez méltó ambíciókkal ment neki a folytatásnak, a StarCraft ugyanis a három kampányt három különálló csomagra szedte szét – ezek közül volt az első a Wings of Liberty. A csalódás pedig szerencsére elmaradt: a kritikusok csak úgy szórták rá a 10-eseket, ez egymillió eladott példányra pedig egy napot sem kellett várni – egy hónap után már 3 milliónál járt.

uborkaszezon-top-5-starcraft-2-wings-of-liberty.jpg

Nektek melyik játék volt a legemlékezetesebb azok közül, melyek a nyári uborkaszezon kellős közepén jelentek meg?