John Carmack, az id Software alapítója a Quake 15. születésnapját egy blogposttal ünnepelte. John ritkán ír, amikor pedig igen, annak a felét sem lehet megérteni programozói MA diploma nélkül. Az efféle múltidézéseket pedig kifejezetten feleslegesnek tartja (régen még a fényképeit is rendre kidobálta), szóval nagy dolog, hogy megszólalt az ügyben.

Carmack szerint a Quake nem csak azért volt nagyobb minden addigi projektnél, mert a teljes 3D megvalósításának impozáns célja vezérelte őket, hanem mert semmilyen alap nem állt ehhez rendelkezésre. Bármilyen keményen dolgoztak tehát, sokáig egy helyben toporogtak csak.

"A legmeghatározóbb élményem a kód egy már működő változatához köthető. Beálltam a karakterrel egy sarokba, és lenéztem az alattam elterülő teremre. Láttam, ahogy egy szörny szép lassan keresztülsétál a neki szánt útvonalon úgy, hogy a lába minden lépésnél érinti a talajt. Olyan érzés volt ez, mintha tényleg egy másik világra nyitottunk volna ablakot. Persze a lábak belecsúsztak az objektumokba, mert még nem létezett pontokhoz rendelés a motorban, de akárhogy is, varázslatos élmény volt.

Bármilyen hihetetlennek hangzik, akkoriban nem hittük, hogy az emberek megbirkóznak az egér által irányított kamerával, így a nézet mindig auto-centerre ugrott, amint a karakter megmozdult.

Az internetes játék gyakorlatilag a véletlen műve volt. Átálltam a Doom P2P rendszeréről a kliens-szerver kapcsolatra, hogy végérvényesen engedélyezhessem a kései játékba lépést, az UDP pedig azért volt még támogatva, mert sokat dolgoztam a Unix alapú NEXTSTEP környezetben. Az internetes játék ötlete mindig megvolt, de nem hiszem, hogy ilyen sokan élvezték volna a hosszú várakozások és a kapcsolatonként ingadozó sebesség lévén. Amikor láttam, hogy az emberek még az alacsony kvalitása ellenére is kitartanak mellette, megkaptam a lökést a QuakeWorld kifejlesztéséhez, ami sok dolgot javított és tett elfogadhatóvá."

Carmack persze nem csak technikai, hanem magánemberi élményt is társít a Quake-hez. Csak nem megváltozott a jó öreg John, és lett szentimentális?

"Számomra a legfontosabb dolog a Quake-kel kapcsolatban az, hogy találkoztam a feleségemmel, amikor épp szervezte az első női Quake-versenyt. Még mindig úgy véli, hogy a Quake volt az id legnagyobb teljesítménye, és dühösen néz, amikor előjövök vele, hogy milyen véletlenszerű is volt a tervezés a Quake-ben. :)."