Hogy a bevezetőt számokkal is alátámasszam: egy nagyobb játék (és itt nem a szuperprodukciókról beszélünk) napjainkban 10-30 millió dollárba kerül, és ennek az összegnek a fejlesztés elején rendelkezésre kell állnia, mert fizetni kell a belsős és külsős munkatársakat, a számlákat és az egyéb rezsit, és még sorolhatnám. Persze lehet kevesebb pénzből is nagyot alkotni, és szerencsére az utóbbi időben azért révbe is ért pár ilyen kis költségvetésű, független projekt, gondoljunk csak a World of Goo vagy a Braid sikerére, de a befuccsolt, tőkehiány miatt félbehagyott munkákról ritkábban értesülünk.
Tavaly júliusban Gabe Newell, a Valve főnöke érdekes ötletet vetett fel: szerinte a közösségnek kellene előfinanszírozni a terméket; a játékos látatlanban „előrendeli” a cuccot, ezért egyrészt speciális lehetőségekhez jut, másrészt természetesen a fejlesztés végén megkapja a kész produktumot. Ebben persze nem kevés kockázat van, de hát egy nagyvállalati befektető épp ilyen vakrepülést végez, amikor invesztál egy készülő projektbe, épp ezért kell egy stabil rajongói bázis, akik megbíznak annyira az adott csapatban, hogy előre megveszik a még csak papíron létező művet. Gabe kijelentését akkor sokan megmosolyogták, azonban azóta történt valami: egy szintén független brigád, a San Franciscó-i Unknown Worlds Entertainment kipróbálta ezt az üzleti modellt -- és fényes sikert aratott! Igaz, nekik megvolt az említett bázisuk: első termékük, a Natural Selection című Half-Life mod a mai napig, hét évvel megjelenése után is az egyik legnépszerűbb modifikáció. Az UWE ennek folytatását készíti immár önálló termékként, ráadásul saját motorral; az online FPS/stratégia hibrid Natural Selection 2 idén fog megjelenni, és ennek finanszírozására hirdették meg a srácok az előrendelést: a 20 dolláros standard verzió mellé egy 40 dodós, játékbeli extrákat is, no meg alfa- és bétatesztelési lehetőséget tartalmazó pakkot kínáltak, és bejött a számításuk, ráadásul az elővásárlók 95%-a az utóbbi lehetőség mellett döntött, így akadálytalanul folyhat a fejlesztés.
Nos, jelen hírem főszereplője, a Crave Entertainment ezen bátorodott fel. A szóban forgó csapat az Iron Lore romjaiból épült fel, és épp azon dolgozik, hogy korábbi játékuk, a Titan Quest motorjára és eszközkészletére építve egy újabb, remélhetőleg sikeresebb akció/RPG-t hozzanak össze. Miután a TQ és maga az Iron Lore is elsősorban a kalózkodás miatt múlt ki, azt már korábban leszögezték az urak, hogy új projektjük első körben csak digitális terjesztéssel kerül forgalomba (a Steamen, más csatornákon, sőt, saját weboldalukon keresztül is), és csak akkor lesz belőle dobozos termék, ha már megtérült nekik a befektetés. Az UWE sikerén felbuzdulva pedig most bejelentették, hogy ők is felkérik a mai napig aktív és igencsak masszív TQ-közösséget (akik folyamatosan készítik a foltokat, jobbnál-jobb modokat, sőt teljes konverziókat is), hogy előlegezzék meg nekik a bizalmat.
Mielőtt erre rátérnék, ismerkedjünk meg azért magával a játékkal! A Grim Dawn, ahogy neve is sejteti, egy sötét, háború szaggatta világba vezet el minket, Cairnbe, ahol az emberiség a kihalás szélére kerül két, nem e világi erő párharca miatt: egyikük fajunkat használja fel erőforrásul, a másik emiatt eme „nyersanyagot” akarja minél gyorsabban elpusztítani, hogy előbbi ne juthasson hozzá. Az emberiségre egy új kor véres hajnala köszönt, amelyben a vas a fizetőeszköz és a só válik értékes fegyverré, és amelyben rejtett menedékhelyeken túlélők maroknyi csoportjai küzdenek a fennmaradásért, akik közül sokan mutálódtak az idegen behatás következtében, de új, félelmetes képességeiket a közös ellenség legyőzésére fordítják. Ahogy látható tehát, a GD elhagyja az ókort, sőt magát a mitológiákat is, hiszen egy kitalált világban játszódik, amely a viktoriánus érából merít ihletet, és a készítők mindenkit megnyugtattak: posztapokaliptikus világ ide vagy oda, nem kietlen, szürke senki földjén fogunk kalandozni...
A TQ továbbfejlesztett motorjára épülő, teljesen 3D-s akció/RPG-ben öt osztályban (DLC-k formájában később ezek sora bővül majd) a 200. szintig fejleszthetjük karakterünket, rengeteg skill-t kibontva (az egyes osztályok képességfája 75 szintet tartalmaz!), szinergiával, módosítóval (mint a TQ esetében, itt is két kaszt kombinálásával állíthatunk elő egy ütős elegyet), ahogy azt megszokhattuk a műfajban, és akárcsak az emlegetett elődben, pénzért itt is visszavásárolhatjuk a skill- és attribútumpontokat és újraoszthatjuk azokat, így nem kell attól félnünk, hogy egy elrontott karakter miatt elölről kell kezdenünk a darálást. Lehetőségünk lesz tervrajzok alapján fegyvereket építeni, ezekből később még táposabb szerszámokat. Az ígéretek szerint az átlag- és főszörnyekből kiverhető loot között kevesebb lesz a szemét, maga a harc pedig brutális lesz, mind a sebzés, mind a halál, rengeteg vérrel és erőszakkal. Természetesen mutli is lesz, amelyet igyekeznek a készítők kiegyensúlyozni, hogy a csapatos csépelés (erre hegyezik ki a mókát) valóban élvezetes és persze kihívásokkal teli legyen. A teljes játék megjelenése után kiegészítő lemez súlyú letölthető tartalmakra számíthatunk majd, új sztorielemekkel, régiókkal, ellenségekkel, tárgyakkal és persze osztályokkal.
És akkor jöjjön az emlegetett elővásárlási ajánlat. A hivatalos webszájt erre a célra dedikált oldalán három lehetőségünk van bizalmunk tárgyiasítására: a Normal Editon 19,85 dollárba kerül, ezért csak a játékot kapjuk meg, amint elkészült. A 32 dolláros Epic Fan Edition a játék mellett bétateszt lehetőséget és játékbeli bónusztárgyat kínál, és még valamit: a vásárló neve felkerül a stáblistára, a köszönet szekcióba (ez azért elég kellemes dolog, hiszen lehet mutogatni a haveroknak, hogy lám, én is ott vagyok a készítők között...). A legdrágább, 48 dolláros Legendary Fan Edition ugyanezeket kínálja, de a finanszírozó már az alfaverzió nyúzásába is bekapcsolódhat, így a kezdetektől lehetősége lesz beleszólni abba, mit kapjon a pénzéért, ami szerintem eléggé korrekt ajánlat. Aki tehát teheti, támogassa a fejlesztőket, akik függetlenül, milliós kiadói háttér nélkül próbálnak helyt állni a piacon!
Tavaly júliusban Gabe Newell, a Valve főnöke érdekes ötletet vetett fel: szerinte a közösségnek kellene előfinanszírozni a terméket; a játékos látatlanban „előrendeli” a cuccot, ezért egyrészt speciális lehetőségekhez jut, másrészt természetesen a fejlesztés végén megkapja a kész produktumot. Ebben persze nem kevés kockázat van, de hát egy nagyvállalati befektető épp ilyen vakrepülést végez, amikor invesztál egy készülő projektbe, épp ezért kell egy stabil rajongói bázis, akik megbíznak annyira az adott csapatban, hogy előre megveszik a még csak papíron létező művet. Gabe kijelentését akkor sokan megmosolyogták, azonban azóta történt valami: egy szintén független brigád, a San Franciscó-i Unknown Worlds Entertainment kipróbálta ezt az üzleti modellt -- és fényes sikert aratott! Igaz, nekik megvolt az említett bázisuk: első termékük, a Natural Selection című Half-Life mod a mai napig, hét évvel megjelenése után is az egyik legnépszerűbb modifikáció. Az UWE ennek folytatását készíti immár önálló termékként, ráadásul saját motorral; az online FPS/stratégia hibrid Natural Selection 2 idén fog megjelenni, és ennek finanszírozására hirdették meg a srácok az előrendelést: a 20 dolláros standard verzió mellé egy 40 dodós, játékbeli extrákat is, no meg alfa- és bétatesztelési lehetőséget tartalmazó pakkot kínáltak, és bejött a számításuk, ráadásul az elővásárlók 95%-a az utóbbi lehetőség mellett döntött, így akadálytalanul folyhat a fejlesztés.
Nos, jelen hírem főszereplője, a Crave Entertainment ezen bátorodott fel. A szóban forgó csapat az Iron Lore romjaiból épült fel, és épp azon dolgozik, hogy korábbi játékuk, a Titan Quest motorjára és eszközkészletére építve egy újabb, remélhetőleg sikeresebb akció/RPG-t hozzanak össze. Miután a TQ és maga az Iron Lore is elsősorban a kalózkodás miatt múlt ki, azt már korábban leszögezték az urak, hogy új projektjük első körben csak digitális terjesztéssel kerül forgalomba (a Steamen, más csatornákon, sőt, saját weboldalukon keresztül is), és csak akkor lesz belőle dobozos termék, ha már megtérült nekik a befektetés. Az UWE sikerén felbuzdulva pedig most bejelentették, hogy ők is felkérik a mai napig aktív és igencsak masszív TQ-közösséget (akik folyamatosan készítik a foltokat, jobbnál-jobb modokat, sőt teljes konverziókat is), hogy előlegezzék meg nekik a bizalmat.
Mielőtt erre rátérnék, ismerkedjünk meg azért magával a játékkal! A Grim Dawn, ahogy neve is sejteti, egy sötét, háború szaggatta világba vezet el minket, Cairnbe, ahol az emberiség a kihalás szélére kerül két, nem e világi erő párharca miatt: egyikük fajunkat használja fel erőforrásul, a másik emiatt eme „nyersanyagot” akarja minél gyorsabban elpusztítani, hogy előbbi ne juthasson hozzá. Az emberiségre egy új kor véres hajnala köszönt, amelyben a vas a fizetőeszköz és a só válik értékes fegyverré, és amelyben rejtett menedékhelyeken túlélők maroknyi csoportjai küzdenek a fennmaradásért, akik közül sokan mutálódtak az idegen behatás következtében, de új, félelmetes képességeiket a közös ellenség legyőzésére fordítják. Ahogy látható tehát, a GD elhagyja az ókort, sőt magát a mitológiákat is, hiszen egy kitalált világban játszódik, amely a viktoriánus érából merít ihletet, és a készítők mindenkit megnyugtattak: posztapokaliptikus világ ide vagy oda, nem kietlen, szürke senki földjén fogunk kalandozni...
A TQ továbbfejlesztett motorjára épülő, teljesen 3D-s akció/RPG-ben öt osztályban (DLC-k formájában később ezek sora bővül majd) a 200. szintig fejleszthetjük karakterünket, rengeteg skill-t kibontva (az egyes osztályok képességfája 75 szintet tartalmaz!), szinergiával, módosítóval (mint a TQ esetében, itt is két kaszt kombinálásával állíthatunk elő egy ütős elegyet), ahogy azt megszokhattuk a műfajban, és akárcsak az emlegetett elődben, pénzért itt is visszavásárolhatjuk a skill- és attribútumpontokat és újraoszthatjuk azokat, így nem kell attól félnünk, hogy egy elrontott karakter miatt elölről kell kezdenünk a darálást. Lehetőségünk lesz tervrajzok alapján fegyvereket építeni, ezekből később még táposabb szerszámokat. Az ígéretek szerint az átlag- és főszörnyekből kiverhető loot között kevesebb lesz a szemét, maga a harc pedig brutális lesz, mind a sebzés, mind a halál, rengeteg vérrel és erőszakkal. Természetesen mutli is lesz, amelyet igyekeznek a készítők kiegyensúlyozni, hogy a csapatos csépelés (erre hegyezik ki a mókát) valóban élvezetes és persze kihívásokkal teli legyen. A teljes játék megjelenése után kiegészítő lemez súlyú letölthető tartalmakra számíthatunk majd, új sztorielemekkel, régiókkal, ellenségekkel, tárgyakkal és persze osztályokkal.
És akkor jöjjön az emlegetett elővásárlási ajánlat. A hivatalos webszájt erre a célra dedikált oldalán három lehetőségünk van bizalmunk tárgyiasítására: a Normal Editon 19,85 dollárba kerül, ezért csak a játékot kapjuk meg, amint elkészült. A 32 dolláros Epic Fan Edition a játék mellett bétateszt lehetőséget és játékbeli bónusztárgyat kínál, és még valamit: a vásárló neve felkerül a stáblistára, a köszönet szekcióba (ez azért elég kellemes dolog, hiszen lehet mutogatni a haveroknak, hogy lám, én is ott vagyok a készítők között...). A legdrágább, 48 dolláros Legendary Fan Edition ugyanezeket kínálja, de a finanszírozó már az alfaverzió nyúzásába is bekapcsolódhat, így a kezdetektől lehetősége lesz beleszólni abba, mit kapjon a pénzéért, ami szerintem eléggé korrekt ajánlat. Aki tehát teheti, támogassa a fejlesztőket, akik függetlenül, milliós kiadói háttér nélkül próbálnak helyt állni a piacon!
Számomra már bizonyítottak, amíg a dio3 nem jön ki a TQ:IT a legjobb h&s...
Aki igazi TQ:IT fan az a GD nél nem enged a 48 ból.
Vérrrel megspékelve kiváló hentnek ígérkezik...
Szerintem nem sok egy játékért ennyi, igaz, hogy látatlanba kell fizetni, de a Normal Edition PayPales árfolyamon jelenleg 3722 Forint.
Annyit kaján/pián/cigin/telefon feltöltésen is lehet spórolni.
Én, ha nem is 48-at, de 32-t fizettem érte. Nekem nagy kedvencem volt a TQ, mai napig előveszem, hála a közösségnek, akik remek modokat gyártottak hozzá, nekem nem unalmas, hangulatos, klassz, bejön. Nem érdemelték meg a bukást, főleg, hogy más nagy kiadó futószalagon gyártja a szemetet, és ezerszámra veszik a népek... Én örömmel támogatok mindent, ami nem ipari méretű, független és látok benne fantáziát, és ha ezért 6000 pénzt kérnek, akkor azt mondom, oké, egy jó Diablo-klónért ennyi nem sok, és a TQ-ból kiindulva úgy vélem, ugyanaz a mechanizmus továbbfejlesztett motorral és egy számomra is szimpatikus körítéssel (van benne Fallout-érzés, ezt ők sem tagadják, nem hiába írták, hogy nem lesz egy "gray wasteland" a terep...) ennyit nekem megér.
Am lehet h jobb lesz mint a diablo 3
Emellett pedig az ember néha majdnem elaludt játék közben, mert véleményem szerint túl lassú volt valamiért, legalábbis egy Diablo 2-höz képest. Illetve a vér hiánya aztán végképp illúzióromboló volt. Nevetséges egy ilyen játékban azt látni, hogy térdig gázolsz a sárkányokban, de egy csepp, annyi vér sem hagyta el aszott porhüvelyüket... Ez azért elég LOL egy hack 'n' slash ackió-RPG-től...
Szóval reménykedek benne, hogy ezzel aratnak majd. SZVSZ a Titan Quest sem érdemelte meg azért a "bukást", mert jó kis játék volt az minden hibája ellenére. Tehát, ha azt megvettem annak idején Deluxe-ban, akkor valószínűleg erre is le fogok csapni majd.
Viszont ezt a tranzakciós rendszert beteg ötletnek tartom. Most őszintén: a mai világban, mikor annyi a csalódás játékok terén (is), s a szemét csak úgy dől az arcunkba, vajon ki lesz az az elmeháborodott, aki majd pl. 48 dollárt fizet már látatlanban a játékért? Jó, alfaverziótól kezdve követheti, meg minden, de ha mégis elkúrják, akkor kidobott pénz... Hiszen azért gondolom a kedves vásárló nem fog minden percében ott ülni a fejlesztőkkel, hogy figyelje munkájukat...
Az meg, hogy a TQ egy korrekt játék volt, sajnos nem jelent semmit. Attól még a Grim Dawn lehet egy szutyok is, a csalogató ígéretek ellenére. Szóval én óvatosan bánnék ezzel a támogatási rendszerrel.
Vagy csak szerintem "igazságosabb" az, hogy ha kész a játék és elég jó visszajelzéseket kap (vagy ne adj' isten kidobnak egy demot belőle, ami azonnal megfog), akkor elmegyek a boltba és megveszem (illetve most már inkább Steamre)? Én legalábbis nem szeretek zsákbamacskát játszani, ha a pénzemről van szó.
De... SAjna a digitálisan terjesztett verziókat is lopják... Remélem nem törik le végleg a lelkesedésük
Vajon lesz-e a kishalból nagy hal?!
Egyébként miután teljesen a TQ alapjaira épül, nem meglepő, hogy a rendszer ugyanaz, csak a körítése más.
Hallani pedig fogsz róla, mert én bizalmat szavaztam nekik, 32 dollárt nekem megér a dolog, így ha eljutunk odáig, és megkapom rá az áldást is, akkor a bétáról mindenképpen beszámolok majd
Raptor22: szerintem sokan vettek már meg olyan játékot, amelyet nem próbáltak ki, csak a nagy cím, a marketing, a hype húzta ki a zsebükből a pénzt, aztán verték a fejüket a falba miatta... Itt legalább nincsenek üres ígéretek meg prerenderelt játékképek, ráadásul ha eljátsszák a srácok a bizalmat, több dobásuk biztos, hogy nem lesz, míg pl. az EA egy elcseszett NFS-rész után simán folytatta a dolgot, mintha mi sem történt volna...
Egyébként leírás alapján szinte egy az egyben Titan Quest-rendszerűnek tűnik, csak más környezetben. Ami végülis jó dolog.
A Titan Quest pedig alapjában véve egy nagyon jó hack&slash játék volt, teli szuper ötletekkel, tehát a fejlesztő már rakott le valamit az asztalra. Ha lett volna benne normális, zárt multis szerver, megkockáztatom, jobban fogyott volna - jelen állapotában azért fellépni, hogy kitudja hány cheaterrel játsszunk együtt.... nos, nem olyan jó dolog. Kétszer léptem online, kétszer futottam olyan karakterbe, akinek cheatelt cucca volt...
A közösségről pedig annyit, hogy mind a mai napig hetente kapok e-mailt valamelyik Titan Quest fórumról, ahol lelkesen fejlesztgetik a játékot, különböző kihívásokat terveznek maguknak, vagy épp csak a nagyszerű képzettségfa-rendszert boncolgatják, újabb- és újabb összeállításokat tervezve. Ha ennek a lelkes közösségnek egy része besegít a fejlesztőknek elővásárlással (márpedig szerintem jó esély van rá), akkor az máris elég tetemes összeget hozhat.
A játék nevét pedig igyekszem nem elfelejteni a jövőben.