A múlt hét végének nagy sztorija volt, hogy a Steamen egyszer csak megjelentek a fizetős modok, azaz olyan rajongói módosítások bizonyos, egyébként is pénzért kapható játékokhoz, amikért szintén fizetni kell, hogy letölthessük őket.
A Steam Workshop térítéses szolgáltatásai kihúzták a gyufát a játékosoknál, akik egy szem pillantás alatt váltottak, és az addigi megváltó Valve-vet az EA és az Activision szintjén emlegették. A botrány alig pár nap alatt akkorára duzzadt, hogy végül maga Gabe Newell, a Valve alapítója és feje (bár hivatalosan nem főnöke senkinek) is megszólalt az ügyben: Redditen válaszolgatott a játékosok sokszor kínos és kíméletlen kérdéseire.
A teljes beszélgetés angol nyelven itt olvasható el, és meglehetősen érdekes/tanulságos anyag, ha másért nem, hát azért, mert hihetetlen módon egy szó sem esik benne a Half-Life 3-ról – hiába, a játékosok nagyon pipák a Valve-re, annyira, hogy már Gordon Freeman halálos csöndje sem tudja megnyugtatni őket.
Összefoglalva a fontosabb válaszokat, Newell arról beszélt, hogy számukra a Valve-nél alapvető filozófia, hogy senkinek sem mondják meg, mire lehet képes vagy mit csinálhat, hanem bátorítják a fejlesztőket, legyenek azok nagy cégek alkalmazottai, indie-k vagy akár modderek. Teljesen elítélik a cenzúrát (ez mondjuk látszott a Hatred törlésének visszavonásakor is), és egyáltalán nem pártolják az exkluzivitást, úgyhogy a modok simán létezhetnek ingyenes és fizetős formában is.
„Mi úgy tekintünk a Steamre, mint egy gyűjteményre, ami tele van hasznos eszközökkel és tehetséges tartalomgyártókkal. A Steam Workshoppal elértünk egy pontot, ahol a játékosok tényleg a kedvenc alkotóiknak fizetnek, akik aztán hivatalos játékfejlesztőként tudnak működni. Mi ezt jó lépésnek tartjuk.” – magyarázta Newell a fizetős modok bevezetése mögött álló szándékot.
Megígérte továbbá, hogy lesz adományozási lehetőség a moddereknek, akik majd személyesen dönthetik el így, hogy a beküldött pénzért adnak-e hozzáférést a portékájukhoz vagy sem, illetve elmondta, hogy bízik abban, hogy a Steam és a közösség együttes erővel lehetetleníti majd el a lopott tartalmakkal visszaélő kereskedőket.
Vannak minőségi munkák és vannak olyanok, amik még nem azok és vannak olyanok is, akik ctrl+c ctrl+v megoldással próbálnak "újat" létrehozni, ezeken a dolgokon látszik is a minőség. Felhasználóként az embernek látni kell/kellene, hogy egy mod mennyit érhet, mennyi munka volt vele.
Többek között ezért is tették ingyenesen elérhetővé nagy cégek a motorjaikat, hogy olyan fejlesztőknek adjanak lehetőséget, akik nem mertek a pénz miatt fejleszteni, de van rá érdeklődésük és érzékük, főleg azért tették ezt, mert a szakmában az utánpótlás és az újítási szándék erősen megcsappant és szükség lenne új koponyákra.
Ez a mod támogatásos dolog erről szólt volna, hogy az arra érdemeseket jutalmazzák és bátorítsák, hogy feljavítsanak játékokat és egy napon ők is az iparban helyezkedhessenek el.
Itt egyedül a modereken múlik minden. Vannak alkotások amiért igen is kérhetnek pénzt azt hiszem a fejlesztők és ha azok olyanok azért én meg is adom. Az egy másik dolog, hogy vannak olyanok amik ingyen se kellenének de a fejlesztő pénzt kér érte.
Végül mindenki saját maga döntse el mire akar pénzt áldozni. Ha annyira kell nekem az a mod vagy bármi akkor megveszem. Ha nem akkor ingyen se kellene.
Szerintem ez egy jó pont a Valve-től. Én szerintem mi még profitálhatunk is ezzel. Ahogy írták ösztönzőleg fog hatni a fejlesztőkre. Jobbnál jobb "játékokat" fogunk kapni a különböző indie fejlesztőktől, nem pedig a futószalagon guruló játékokat amikből kifogyott a kreativitás.
Ilyen pl hogy a Steam 30%-t kér el (nem 75-t) ami a milliós felhasználóbázis mellett(ami egy elképesztően hatalmas marketing platform) valamilyen szinten érthető. Az persze már kérdéses hogy vajon a Bethesda tényleg megérdemel-e 45%-t. Szerintem 20%-t kéne kapniuk... és akkor 50% ütné a modder markát ami szerintem így fer már. Ugyanakkor egy donate funkció szerintem is épkézlábabb lenne, hiszen az emberek képtelenek ilyen gyors üzleti váltásra és az egésznek ez a vége.
A Bethesda is igazán tanulhatna a Killing Floor készítőitől. Az ő gondolkodásmódjukból kéne trendet csinálni(ami már lassan 10éves).
Aki pedig az EA-vel és az Activisonnel egy kalap alá veszi a Valve-t emiatt az pusztán tájékozatlan(nagyon szépen fogalmaztam).
Ja és még egy pár szót hadd szóljak a cikk írójának. MOST ITT szerintem kicsit szerényre sikerült a leírás. Értem ezt úgy, Gabe tényleg értelmesen és logikusan beszélt a témáról ami itt ANNYIRA(csak valamilyen szinten) nem jöhet azoknak akik nem tudnak angolul(vagy csak nem veszik a fáradságot hogy elolvassák-.-) Az ilyen cikkek következménye pl az itt látható 1. komment.
Persze nem várom el tőletek hogy meggondolatlan emberek logikáját változtassátok meg, csak egy ilyen fontos témában egy kicsivel több is elfért volna Gabe fontos felszólalásából így elkerülhető az emberek akaratlan félretájékoztatása a cég tényleges üzletpolitikájáról és állásáról.
Ilyen pl hogy a Steam 30%-t kér el (nem 75-t) ami a milliós felhasználóbázis mellett(ami egy elképesztően hatalmas marketing platform) valamilyen szinten érthető. Az persze már kérdéses hogy vajon a Bethesda tényleg megérdemel-e 45%-t. Szerintem 20%-t kéne kapniuk... és akkor 50% ütné a modder markát ami szerintem így fer már. Ugyanakkor egy donate funkció szerintem is épkézlábabb lenne, hiszen az emberek képtelenek ilyen gyors üzleti váltásra és az egésznek ez a vége.
A Bethesda is igazán tanulhatna a Killing Floor készítőitől. Az ő gondolkodásmódjukból kéne trendet csinálni(ami már lassan 10éves).
Aki pedig az EA-vel és az Activisonnel egy kalap alá veszi a Valve-t emiatt az pusztán tájékozatlan(nagyon szépen fogalmaztam).
Ja és még egy pár szót hadd szóljak a cikk írójának. MOST ITT szerintem kicsit szerényre sikerült a leírás. Értem ezt úgy, Gabe tényleg értelmesen és logikusan beszélt a témáról ami itt ANNYIRA(csak valamilyen szinten) nem jöhet azoknak akik nem tudnak angolul(vagy csak nem veszik a fáradságot hogy elolvassák-.-) Az ilyen cikkek következménye pl az itt látható 1. komment.
Persze nem várom el tőletek hogy meggondolatlan emberek logikáját változtassátok meg, csak egy ilyen fontos témában egy kicsivel több is elfért volna Gabe fontos felszólalásából így elkerülhető az emberek akaratlan félretájékoztatása a cég tényleges üzletpolitikájáról és állásáról.
Komolyan, rengeteg jó dolog utána egy "rossz" dolgot tesz egy cég és máris a legrosszabb, csak gratulálni tudok az ilyen gondolkodáshoz.
És azon is lehetne nap hosszant vitatkozni hogy az a 75% tényleg a valve viszi , vagy betesda...
De a sok tudatlan csak azt látja amit a pofájába tolnak.
Am mondjál már olyan sok jó dolgot amit tett a valve...
Komolyan, rengeteg jó dolog utána egy "rossz" dolgot tesz egy cég és máris a legrosszabb, csak gratulálni tudok az ilyen gondolkodáshoz.
És azon is lehetne nap hosszant vitatkozni hogy az a 75% tényleg a valve viszi , vagy betesda...
De a sok tudatlan csak azt látja amit a pofájába tolnak.
Az hogy mennyit vesznek le, és hogy a rendszer rendben van e két különáll dolog. Nem támogatják az exclusivitást, ami az is eredményezheti hogy a Modder, felteszi a saját weboldalára, amit lehet szinte senki nem talál meg, vagy feltölti a Steam-re ahol többmillió felhasználó egyetlen kattintással feltelepítheti magának.
Még azt is megteheti hogy megkéri az embereket hogy inkább vegyék meg a a privát oldaláról. Vagy Használják a Donation gombot.
Ezért ez kicsivel szélesebb rétegekhez jutatja el a modot, mint az hogy ír a készítő egy részletes leírást hogy mit csinálj, de már a kitömörítésnél elakad a juzer, nem hogy a könyvtárakat megtalálja. (Lásd Arma 2 - Dayz emberek, még külön mod telepítőt is csináltak hogy segítse a felhasználót mégis mindig akadnak újabb kérdezők. )
És mint említettem eddig is volak fizetősmodok, pl a repülő szimulátorok esetén :http://www.eiresim.com/products.html
És van aki pént kért érte, és van olyan is aki egész magyarországot megcsinálta ETS2-hoz és maximum adományt kért cserébe.
Szóval a kezdeményezés egy új lehetőséget nyit csak meg amivel nem kötelező élni. Mindkét oldalról, legyen az modder vagy játékos.