A Disney Infinityvel kapcsolatos első dolog, amit mindenképpen érdemes leszögezni, hogy az egeres cégóriás nem lemásolta a Skylanders által csúcsra járatott ötletet, hanem fogta annak az alapmechanizmusát, és a saját képére formálva egy olyan produktumot hozott létre, ami bizonyos szempontból túl is nőtt az Activision aranytojást tojó tyúkján. Tudván, hogy a Disney mekkora játékipari buktákat szenvedett el az elmúlt években, ez mindenképpen figyelemreméltó teljesítmény.
Az alapok
Akárcsak a példaként felhozott Skylanders, a Disney Infinity sem egy szimpla játékszoftver, hanem egy olyan program, ami önmagában játszhatatlan a hozzá járó műanyagfigurák nélkül (szevasztok, kalózok!). A játék önmagában nem is vásárolható meg, csak az úgynevezett Starter Pack részeként, ami esetünkben tartalmaz három kézzel fogható bábut a Disney legismertebb hősei közül (Mr. Irdatlan, Jack Sparrow és Sully), a beolvasásukhoz szükséges perifériát, és egyéb extrákat. A figurákat az USB-n csatlakozó speciális tálca segítségével importálhatjuk a játékba, és amint beillesztettük őket a portál kör alakú foglalataiba, a képernyőn megjelenik a virtuális másuk, és kezdődhet a játék. A Skylanders-szériával való hasonlóság pedig ezzel véget is ér, ugyanis az Avalanche Software munkája egészen új ötletekkel igyekszik lekötni a 7-14 éves célcsoportot (és a gyermeklelkű idősebbeket).
Ismerős világok
Az Infinity játékmenete alapvetően két részre osztható, és ebből az egyik a figurákhoz tartozó Play Set mód, ami karakterspecifikus kampányokkal (a kezdőcsomagban a Hihetetlen család, a Karib-tenger kalózai és a Szörny Egyetem kapott helyet) várja a játékosokat. A program ezen részét a kristályszerű játékszett (Play Set) kiegészítővel hívhatjuk elő: az elemet behelyezzük a bázis hatszögletű foglalatába, és máris választhatunk, hogy melyik univerzumban akarunk játszani. A kezdőcsomagban található (és a külön megvásárolható) összes világ eltérő felépítésű, hangulatú és játékmenetű pályákat kínál, méghozzá sandbox kivitelben, tehát kapunk egy viszonylag nagy terepet, amiben megoldhatjuk a fő- és mellékküldetéseket, illetve kedvünkre felfedezhetjük a térképet, miközben a gyűjtögethető cuccokra vadászunk. Az alapkampányok közül egyértelműen a Karib-tenger kalózai a legélvezetesebb, hiszen itt nem csak szárazföldi kardozásra és kalandozásra van lehetőség, de a Fekete Gyöngyre is felpattanhatunk, hogy aztán az Assassin’s Creed mintájára szeljük a tengereket, elsüllyesztendő hajókra és kincses szigetekre vadászva. A Hihetetlen család világa ezzel szemben Metroville-t kínálja, rengeteg ellenséges robottal, tetőkön ugrálással és töméntelen szuperhősös akcióval, míg a Szörny Egyetemnél a címadó intézetet járhatjuk be, miközben válogatott csínytevéseket hajtunk végre.
Kifejezetten gyerekeknek!
Bármelyik világban is járjunk, a hősöket mindig külső nézetből irányítjuk, és az időnk nagy részét a felfedezés, a mászkálás, az ugrálás, és az egyszerű akció teszi ki. A Play Setek betöltését követően hamar világossá válik, hogy ezt a játékot tényleg a fiatalabbaknak készítették, ugyanis a bonyolultnak semmiképp sem nevezhető, sokszor önismétlő feladatok a felnőttek és a hardcore gamerek számára hamar unalmassá válnak. Ez persze egyáltalán nem negatívum, ugyanis a gyerkőcök még a századik alkalommal is képesek örülni egy robot likvidálásának, és a céltalan hajózgatást is roppant mód élvezik, hiszen mindezt a legendás Jack Sparrow közreműködésével tehetik.
A cél természetesen minden esetben a pályák kimaxolása, ami játékszettenként akár 6-7 óra is lehet. A feladatok teljesítése viszont csak egy része a nagy egésznek, ugyanis minden egyes univerzumban különböző tárgyakat nyithatunk meg, amelyek bekerülnek a virtuális játékdobozunkba, hogy aztán a Toy Box módban szabadon felhasználhassuk őket.
A te világod, a te játékod!
A Toy Box az Infinity második (és igazából legfontosabb) része, egy virtuális, szabadon bejárható és formálható játszótér, érdekes lehetőségek egész tárházával – tulajdonképpen a Disney saját Minecraftje a kisebbek számára. A játék első indításakor egy előre megtervezett Toy Boxba érkezünk (ehhez nincs is szükség külön Play Setre), amiben megismerkedhetünk az alapokkal, és kipróbálhatjuk a rendelkezésre álló funkciókat. A kapott világot teljesen átszabhatjuk, kicserélhetjük az egyes elemeket, átskinezhetjük a dolgokat, új objektumokat, tereptárgyakat és növényeket telepíthetünk, növelhetjük az alapterületet, módosíthatjuk a domborzatot, megnézhetjük a legfrissebb szerzeményeket és kísérletezgethetünk kedvünkre, illetve az előre tárolt Adventure pályákon a program szép fokozatosan bevezet minket az alkotás rejtelmeibe.
A világ testreszabása pofonegyszerű, hiszen az átalakításra szolgáló Spark Mode egyetlen gombnyomással előhívható, a rendelkezésünkre álló elemek egy jól átlátható listában kapnak helyet, és a kiválasztásukat követően forgathatjuk, fel és le mozgathatjuk, majd egy mozdulattal a pályára helyezhetjük őket. Ha már elsajátítottuk a tervezés és építés alapjait, akár meg is nyithatunk egy teljesen szűz területet, amin aztán a saját önálló játékunkat is megépíthetjük, például egy hatalmas versenypályát, ugratókkal és különböző trükkökkel, amit a „munka” végeztével a rendelkezésre álló járművekkel le is lehet tesztelni. És mindez csak a kezdet, hiszen a világunk nem csak tárgyakkal, de barátságos és ellenséges Disney-figurákkal is benépesíthető, sőt, az Infinity rendelkezik olyan különleges objektumokkal, amelyek előre meghatározott, egyszerű funkciókkal rendelkeznek.
Ezeket az elemeket összekapcsolhatjuk, és olyan szabályokat állíthatunk fel a segítségükkel, mint hogy egy adott elem érintésre aktiváljon egy csapdát, vagy hogy tűzijáték jelezze, ha valaki áthalad a versenypályánk célvonalán. Emellett nagyon ötletes módon még kamerákat is megnyithatunk, amelyekkel egy adott pályaszakaszon rögzíthetjük a kameranézetet, így akár oldalnézetes platformert, vagy felülnézetes hack ’n’ slasht is alkothatunk. A kreálmányainkat a felhőbe is elmenthetjük, bármikor újra lehívhatjuk és módosíthatjuk őket, sőt, még a Disney-vel is megoszthatjuk, annak reményében, hogy az alkotásunk bekerül a mindenki számára elérhető letölthető terepek közé. A lehetőségeknek itt csak a fantázia és a Toy Boxunk tartalma szabhat határt – a gond csak az, hogy ezzel el is érkeztünk az Infinity legkényesebb részéhez.
Gyűjtsd össze mind!
A betanulást követően a Toy Box használata elképesztően jó móka, de csak akkor tudunk igazán különlegeset és egyedit alkotni, ha kellően változatos és megfelelő mennyiségű elemet gyűjtünk össze, ugyanis az alapból elérhető kollekció csak arra jó, hogy túlessünk az első szárnypróbálgatásokon. Ugyan a Toy Box kínálatát kétféleképpen is bővíthetjük, azért pár óra játékot követően érezhető, hogy a kezdőcsomag három karakterével a játékba rejtett megnyitható kellékeknek csak egy részét szerezhetjük meg.
Elemek a Play Setek végigjátszásával zsákolhatóak be, azonban az igazán különleges darabokat olyan rejtekhelyekről és feladatok által szerezhetjük meg, amiket csak meghatározott karakterrel lehet kinyitni. Metroville-ben természetesen lesznek Mr. Irdatlanhoz kötődő széfek és kihívások, azonban sokkal többször találkozunk majd más figurákhoz (Elastigirl, Violet, Dash, Syndrome) láncolt lehetőségekkel, és ilyenkor szembesülünk azzal, hogy a Toy Boxunk komolyabb bővítéséhez bizony szükség lesz a külön megvásárolható bábuk, sőt, újabb játékszettek beszerzésére (lásd még a táblázatunkat). Ezt némileg ellensúlyozza, hogy a Disney Infinity Vault nevű menüben véletlenszerű pörgetés (spin) segítségével bármikor szerezhetünk új (akár rendkívül különleges) kellékeket, ám a kapott tárgy hasznossága a puszta szerencsén múlik, és a pörgetés lehetőségét ki is kell érdemelni, azaz úgynevezett spin pontokat kell gyűjtenünk. Ezekhez a karakterek szintlépésével, egyedi kihívások, küldetések és kampányok teljesítésével, illetve a pályákon elszórt kapszulákból juthatunk hozzá, ám itt is érezhető a játék azon aspektusa, hogy ha több figuránk van, akkor több pörgetésre jogosító pontot szedegethetünk össze.
Ha a pénzgyár beindul
A Disney agresszív marketingstratégiája ráadásul nem csak itt érhető tetten, de az Infinity többi részén is. A játékszettekben például csak az oda illő karakterek akciózhatnak, így Sullyval például nem randalírozhatunk a kalózok világában, és bár a két fős, osztott képernyős kooperatív móka alapból elérhető opció, hiába rendelkezünk rögtön három hőssel, újabb, az adott univerzumokhoz passzoló figurákat kell vásárolnunk, ha a Play Setekben egyszerre ketten szeretnénk szórakozni. Még szerencse, hogy a Toy Box módban és a letölthető extra kreálmányokban bármelyik két karakter képes együtt játszani, építeni, küzdeni vagy bohóckodni...
Bár a figuráink a játék során fejlődnek, ennek különösebb hatása nincs, ugyanis az újabb szintek szinte semmilyen bónuszt nem biztosítanak a karakterek számára (speckó felszerelést szintén a Toy Boxból aggathatunk rájuk, de azokat ugye meg is kell szerezni). Míg a Skylandersben a hősök minden szinttel újabb és újabb képességekkel bővültek (melyek magán a bábun mentődtek el), addig a Disney ezt a funkciót is pénzzé tette, méghozzá Power Discek formájában. Ezek az apró lemezek (amiből az alapcsomagban is található egy) szintén a bázis foglalataiba illeszthetők (egyszerre több is), és a karaktereket/játékszetteket rájuk helyezve extra funkciókkal ruházhatjuk fel őket. A Disceknek három fajtája van: Abilities, Toys és Costumization. A kör alakú Abilites lemezek a figuráknak biztosítanak pluszt (pl. esély a nagyobb sebzésre), a hatszögű Toys a kelléktárunkat bővíti valamilyen extra tárggyal vagy járművel, míg a szintén hatszögű Costumization a Toy Box világunkra lehet hatással (megváltozik az ég, vagy a teljes táj hangulata és textúrája). Ezek a discek kettes csomagban szerezhetők be (kb. 1500 forintért), zsákbamacskaként, így a vásárlásnál sosem tudhatjuk, hogy pontosan milyen típusú és funkciójú lemezek lapulnak a zárt tasakokban.
Végtelen szórakozás?
Az esetleges extra anyagi vonzatból a kisebbek viszont nem sokat érzékelnek. Őket lenyűgözi, hogy a kezükbe vehetik a tényleg kiváló minőségű és strapabíró figurákat, örömmel merülnek el a mesevilágokban, és biztos, hogy hosszú napokba és hetekbe telik, mire összeszedik az elérhető tárgyakat, ráéreznek a Toy Box funkcióira, és képesek lesznek egyedül alkotni. Ennek köszönhetően a Disney Infinity igazi családi szórakozássá válhat, mert bár a program intuitív, azért kell egy idősebb játékos, aki elmagyarázza a csemetéknek, hogy pontosan miképp is működik a rendszer – magyar viszonylatban ez hatványozottan igaz, hiszen a játék lokalizációval nem rendelkezik, így az angol instrukciókat mindenképpen tolmácsolni kell a gyerekek felé.
Az alapcsomag tartalma ugyan nem fedi le az Infinity összes elérhető funkcióját, ennek ellenére a gyerekek számára így is rendkívül hosszú szórakozást biztosít, és bár az új elemek vásárlása ott lóg a levegőben, azért a kezdő figurákkal így is hetekre le lehet kötni a kicsiket. A Play Set módban kooperatív játékot lehetővé tevő plusz csomag (mi a Sidekicks pakkot ajánljuk) viszont mindenképpen megfontolandó, ha minimum két gyerkőc van a famíliában, mert így biztos, hogy rengeteg gép előtti civódás előzhető meg. Az Infinityhez jelenleg plusz két játékszett (Verdák és A magányos lovas) kapható, és ezekkel nem csak új figurák, de új kampányok is érkeznek. Mindez persze csak a kezdet, hiszen a Disney már a megjelenés előtt bejelentette a közeljövőben érkező újabb figurákat és Play Seteket.
Disney varázslat
Az Infinity nem olcsó mulatság, hiszen a kezdő csomagért (üzlettől függően) 16-18 ezer forintot kell leszurkolni, azonban mindez egy tartalmas, kreatív, és tényleg gyerkőc-kompatibilis programot rejt, változatos lehetőségekkel és minőségi játékfigurákkal megspékelve. A vásárlást követően a kiegészítés gyakorlatilag elkerülhetetlen, de ezt akár úgy is fel lehet fogni, hogy jó időre nem lesz probléma, hogy mit kapjanak a csemeték szülinapra, karácsonyra és egyéb jeles ünnepek alkalmával. Ha van családban 14 év alatti csemete, a háztartásban pedig konzol, akkor mindenképpen érdemes megfontolni az Infinity beszerzését.