Úgy tűnik újabb fejezethez ért a cracker-csapatok és a Denuvo közötti erőpróba, ezúttal nem az utóbbi javára. A Resident Evil 7 is a Denuvo védelmének örvendett, de csak öt napig - egész pontosan ennyi telt el a megjelenésétől számítva addig, míg a horrorjáték felkerült a legnépszerűbb fájlcserélő-oldalakra.
A kérdés most már csak az, hogy a hasonlóan más stúdiókhoz, a Capcom is eltávolítja-e játékából a védelmi megoldást; illetve a jövőben megjelenő, Denuvot használni tervező játékok kiadóira, fejlesztőire ez milyen hatással lesz.
- Nem kell okosnak lenni el kell dobni a DRM-et... Számos játék boldogul úgy is hogy permiernapon törve van. Igen, pénzigényes programok is. A befektetőket pedig jó is hogy felhoztad, ők nem játékot akarnak készíteni hanem pénzt. Nekik a legideálisabb az volna ha csak otthagynád a pénzt az általuk kijeölt gyűjtőhelyen. Remélem elnézed nekem, hogy játékosként a dolgot a másik végéről látom.
- Azt mondod "Olyan soha nem lesz, hogy valami kiadó nagyvonalúságból szemet hunyna a jogtalan használat felett".
"Just pirate it. If you still like it when you can afford it in the future, buy it then. Also don't forget to feel bad. ;)"
"Piracy is not theft, If you steal a car, the original is lost. If you copy a game, there are simply more of them in the world. There is no such thing as a 'lost sale'. Is a bad review a lost sale? What about a missed ship date?"
Ezt egy elég szar eladásokkal dicsekedő játék készítője mondta amit durván elkaszált a kijelentést követő kalóz hullám... Jah nem...
- Ahogy írtam. Az hogy téged nem zavar ahogyan egyre szűkebbre fogják a mozgáskörödet miközben hangosan prédikálják, hogy mindez a te érdekedben történik az egyéni probléma. Én nem szeretem ha a laptopom kamerája fut, ha a telefonom követik vagy feleslegesen megmotoznak... Főleg úgy nem, ha igazából még megakadályozni sem tudják a cselekedetet ami ellen az intézkedéseket hozták akadályozni.
- "...nem lenne sokkal nyugisabb, ha beletörődnél, hogy a dolgok olyanok amilyenek?" Ezzel tökéletesen össze is foglaltad az előző kommentem utolsó bekezdését. Neked nyugis? Ok. Akkor te rendelj elő, vedd meg a Denuvo-s játékot (és reménykedj h nem húznak le), töltsd le az első napi 10+ GB os patchet, vásárolj első napos és kivágott tartalmat visszaillesztő DLC-t, aztán várj a következő részre hogy megtehesd ugyanezt...hacsak nem lesz közben exkluzív a cím, vetetnek meg veled egy plusz perifériát, kapcsolják le a szervereket vagy ki tudja mi lesz a következő amivel a játékipar "bölcs" vezetői meglepnek legközelebb... Mert hát változtatni úgysem tudsz... Elvégre tétlegesen tiltakozó, dühös emberek még sosem tudtak megváltoztatni semmit sem...
Vannak dolgok a világban, amire nincs ráhatásunk, ezeken értelmetlenség dühöngeni. Ha szerinted a másolásvédelmen nem tudsz változtatni, akkor ezekhez a dolgokhoz kell sorolni, és abbahagyni a dühöngést és a panaszkodást. Úgyse vezet sehová...
Hát akkor találj ki valami mást a játékprogramok illegális használatának megakadályozására. Előtted a lehetőség, sőt még gusztustalanul gazdagra is keresheted magad, ha sikerül valami használhatót kifejlesztened.
Előre szólok, hogy az egy konkrét géptípuson működő exkluzív játékprogramok ötletét már a konzolgyártók kitalálták.
A dolog lényege ez: a játékprogram fejlesztés pénzigényes. A pénzt befektetők adják, aki magasról le ják, hogy ki mit gondol a gémer szcénában, ők a befektetéseiket vissza akarják kapni haszonnal. Ebből kifolyólag a befektetők csakis olyan megoldással hajlandóak a játékkiadást finanszírozni, ami legalább törekszik a jogtalan használat megakadályozására. Ilyen biztosíték számukra a DRM. (Meg a "zárt" konzolok.) Olyan soha nem lesz, hogy valami kiadó nagyvonalúságból szemet hunyna a jogtalan használat felett, így aztán mindenki szokjon hozzá, hogy a játékok védelmet kapnak a jogtalan használat megakadályozására, mert ezt megkövetelik az üzleti élet szabályai.
De mondom: ha valakinek van jobb ötlete a mostani DRM-eknél, ami a befektetőket is kielégíti, akkor dolgozza ki, adja el, és olyan gazdag lesz, hogy Gaben Newell is megsüvegeli...
Az új környezetvédelmi előírásoknak köszönhetően többé nem használhatod az autódat Budapest területén, hogy megakadájozzuk a szmogriadókat. Úgy hogy vegyél egy újabb elektromos autót... Vagy lopass el egyet, ha az úgy olcsóbb számodra.
Nincs még egy olyan a világon hogy egy általad megvásárolt eszközt után nyúlnának és többé használhatatlanná tennék számodra, csak a DRM.
Több száz játékom van a Steamen, mi lesz ha meghal Gaben és a birodalom szétesik. Igazatok van azokat a játékokat sosem birtokoltam csak tertós bérletbe vettem...
Ugyanaz az egy szoftver van mindkét "felhasználói" körnek. Na, akkor te hogyan oldanád meg az egyetlen szoftveren belül, hogy a jogtalan használókat szívassa, a jogosakat meg ne?
Ha olyan okos vagy, akkor biztosan van ötleted.
Namur: "Engem megszivatott a vagy egy tucat EA játék (Simcity,Spore,ME2-3, DA:O...), és sok más program esetén is nyűgnek érzem / éreztem a DRM meglétét...
Én meg nem. Észre sem veszem a DRM létezését. Épp ez benne a lényeg: ha jól van összerakva a géped szoftveresen is, akkor nem szabad, hogy a DRM rendszer bármit gondot is okozzon. Ha viszont tele van pakolva a géped mindenféle warez segédprogrammal - DVD klónozóval, tört szerverkeresővel, meg mittudomén mit lehet beszerezni a sötét oldalon -, hogy működjenek a warezolt játékok, akkor ne csodálkozz, hogy a DRM rendszer megszívat: buta mint a sár, így aztán már a gyanús szoftverelemek jelenlétére is behúzhatja a féket, hiába jogtiszta az adott konkrét játék.
Namur: "És végül... Ha téged nem zavar, hogy a játékipar "meghatározó játékosai" bármit megtehetnek az átlag felhasználóval a saját maguk által kialakított kényelmes jogi környezetben, miközben még akkor is kihasználandó pénzeszsák és figyelendő potenciális bűnöző vagy ha mindent ártatlanul és jóhiszeműen csinálsz, illetve ezen problémák bármelyikével szembesülve a reakciód a "hát ez van, ha nem tetszik tessék mást keresni" akkor igazából felesleges is vitatni.
Tudod, hogy minek köszönheted, hogy egyáltalán készülnek PC-re konzolportok?
Úgy van! A DRM-nek. Ugyanis az a biztosítéka a befektetőknek (akiket csak a dolog üzleti része érdekel), hogy a "védett" konzolplatformról kivitt szellemi termék nem ingyen cukorkaosztogatás, ami még a konzoleladásokat is bedöntené. Ez már csak üzlet.
Az meg külön szép ha felháborodsz - egy hasonlattal élve -, hogy a boltok pénztáránál lopásgátló detektorokat szerelnek fel, hiszen ezzel TÉGED, a "becsületes állampolgárt" sértenek vérig, mert szerinted ezzel téged tolvajnak tekintenek. Gondolkodj el ezen, meg a hasonló dolgokon (hogy pl. a térfigyelő kamerák miért mindenkit figyelnek, hogy a buli bejáratánál miért mindenkit ellenőriznek, hogy miért kell átmennie mindenkinek a fémdetektorokon, vagy hogy az autópályakamerák miért olvassák le mindenki rendszámát).
Nagyjából már értem mi a gond, köszönöm.
De, mivel a Steamet és társait sokszor inkább hasznosnak érzem mint sem hátráltatásnak, valamint nem nagyon voltak még DRM problémáim ezért sajnos egyetérteni nem tudok.
Magyarázza már el nekem valaki, hogy mit jelent az, hogy a DRM elijeszti a vásárlókat, meg kalózkodásra bíztatja a rajongókat? Ezt egyszerűen nem tudom felfogni. Van itt bárki akit már szívatott meg DRM? A kezdetek kezdetén, a Games for Windows Live csoda az tényleg szörnyű volt, de ha egyszer sikerült beröffenteni akkor már azzal se volt gond. Azóta semmi gondom nem volt az eredeti játékokkal. Van is néhány játékom amikről csak többszöri telepítés meg kijátszás után tudtam meg, hogy amúgy a szörnyű Denuvo védi. Mit nem látok?
Röviden:
Vitatkozhatnánk a Denuvo (feltételezett) erőforrásigényéről, vagy amortizációjáról de mivel ezek erősen vitatott dolgok mellőzzük... Engem megszivatott a vagy egy tucat EA játék (Simcity,Spore,ME2-3, DA:O...), és sok más program esetén is nyűgnek érzem / éreztem a DRM meglétét... Igen még a Steam kötelező indítását is...de tegyük fel ezek a problémák téged teljesen elkerültek.
Akkor gondolj bele abba, hogy amit ma a játékipar művel az egy eltúlzott verziója a jelenlegi reptéri ellenőrzésnek. Mert ki az akit nap mint nap akadályoz, lassít, átvizsgál és bűnözőnek néz a program? A vásárlók 99%-át akik miután *megvették* a játékot használni szeretnék... Mindezt azért, hogy egy olyan 1% dolgát megnehezítsék (még csak nem is védelem ez, hanem időhúzás) akik a játék megvétele után ingyenessé akarják tenni, és egy arctalan mérhetetlen tömeg "nyomására" akik meg sem vették...
És végül... Ha téged nem zavar, hogy a játékipar "meghatározó játékosai" bármit megtehetnek az átlag felhasználóval a saját maguk által kialakított kényelmes jogi környezetben, miközben még akkor is kihasználandó pénzeszsák és figyelendő potenciális bűnöző vagy ha mindent ártatlanul és jóhiszeműen csinálsz, illetve ezen problémák bármelyikével szembesülve a reakciód a "hát ez van, ha nem tetszik tessék mást keresni" akkor igazából felesleges is vitatni. Félre ne érts nem ítélem el azt aki így gondolkozik, de én hiszem, hogy ez egy olyan "forradalom" amit megéri támogatni...és úgy tűnik ezzel sokan vannak így...
Magyarázza már el nekem valaki, hogy mit jelent az, hogy a DRM elijeszti a vásárlókat, meg kalózkodásra bíztatja a rajongókat? Ezt egyszerűen nem tudom felfogni. Van itt bárki akit már szívatott meg DRM? A kezdetek kezdetén, a Games for Windows Live csoda az tényleg szörnyű volt, de ha egyszer sikerült beröffenteni akkor már azzal se volt gond. Azóta semmi gondom nem volt az eredeti játékokkal. Van is néhány játékom amikről csak többszöri telepítés meg kijátszás után tudtam meg, hogy amúgy a szörnyű Denuvo védi. Mit nem látok?
Egy gyors összesítés redditről, ami ugyan kihagyott pár címet de jól mutatja a trendet.
Rise of the Tomb Raider: 08-08-2016 (CPY) Original Release: 01-28-2016
Inside: 08-23-2016 (CPY) Original Release: 07-07-2016
DOOM: 09-07-2016 (CPY) Original Release: 05-13-2016
Mirror's Edge Catalyst: 10-02-2016 (CPY) Original Release: 06-07-2016
PES 2017: 10-27-2016 (CPY) Original Release: 09-13-2016
God Eater: Resurrection: 11-09-2016 (CPY) Original Release: 10-29-2015
Deus Ex: Mankind Divided 11-24-2016 (CPY) Original Release: 08-23-2016
Far Cry: Primal 01-08-2017 (CPY) Original Release: 02-23-2016
Általában a játék ami még erős patchelés alatt van (khm.. Dishonored) annak neki se látnak, és ami kevésbé "nagy durranás" az is tovább tart... De az is lehet, hogy ahogyan Squateye is írta, több "költségkategória" is van a védelmen belül...
A több költségkategóriával csak azért nem értenék egyet Squateye-al, mert nem hiszem, h a Capcom csöves lenne, és egy ekkora címnél csak az olcsóbbik védelemre futotta volna.
Ők nem egy Red Barrels, akik mondjuk az Outlast 2-re csak a legolcsóbbikat tudnák megvenni.
Ez az ami nekem nem világos.
Egy gyors összesítés redditről, ami ugyan kihagyott pár címet de jól mutatja a trendet.
Rise of the Tomb Raider: 08-08-2016 (CPY) Original Release: 01-28-2016
Inside: 08-23-2016 (CPY) Original Release: 07-07-2016
DOOM: 09-07-2016 (CPY) Original Release: 05-13-2016
Mirror's Edge Catalyst: 10-02-2016 (CPY) Original Release: 06-07-2016
PES 2017: 10-27-2016 (CPY) Original Release: 09-13-2016
God Eater: Resurrection: 11-09-2016 (CPY) Original Release: 10-29-2015
Deus Ex: Mankind Divided 11-24-2016 (CPY) Original Release: 08-23-2016
Far Cry: Primal 01-08-2017 (CPY) Original Release: 02-23-2016
Általában a játék ami még erős patchelés alatt van (khm.. Dishonored) annak neki se látnak, és ami kevésbé "nagy durranás" az is tovább tart... De az is lehet, hogy ahogyan Squateye is írta, több "költségkategória" is van a védelmen belül...
Ez az ami nekem nem világos.
@Squateye Érdekes kérdés volna, hogy mi a könyebb:
- Egy átlagos kalózt "megnyerni" durva DRM használatával vagy egy átlagos vásárlót elveszíteni.
- Egy "olcsó Jánost" rávenni hogy játékot vásároljon vagy egy fanatikus rajongót hogy kalózkodjon.
Mindenesetre amíg a játékipar ennyire egyoldalúan működik, addig a Denuvo-hoz hasonló DRM a fogyasztói érdekek semmibevételének védelme és ezáltal közvetett ellensége a játékostársadalmonak.
Azt pedig kétlem, hogy a CDPR berkeiben azon gondolkoznának: " Hú srácok... Valamit elrontottunk... Van pár tíz (száz)ezer ember akinek úgy okoztunk örömet a díjnyertes fantasztikus játékunkkal hogy nem fizettek érte és ezzel vagy 1.000.000€ val roszabb az eladási statisztikánk. Legközelebb lehet megérné ennek a 4-5szörösét elkölteni egy amerikai vállalatnak hátha az első 2 hónap védelme ezt megakadályozza!"