Személy szerint éveken keresztül erősítettem azok táborát, akik igen komoly fenntartásokkal kezelték a konzolokhoz harmadik felek által készített kontrollereket. Míg PC-n mindig is egyértelmű volt, hogy egy nagyobb hardvergyártó minőségi kontrollerét használom, mind PS3-on, mind XOne-on, mind PS4-en az eredeti kontroller volt az alap, és nehezen tudtam volna elképzelni más alternatívát.
Ám a helyzet úgy hozott össze két eseményt, hogy végül sor került egy ilyen próbakörre: a PC-hez évek óta használt vezetékes kontrollerem kontakthibás lett, mindemellett pont ekkor nyílt lehetőség kipróbálni és letesztelni a Nacon vezetékes Compact PlayStation 4 kontrollerét, mely a gyártó ígérete szerint mind PC-n, mind PS4-en kiválóan használható. A tesztelés alatt pedig természetesen alaposan kipróbáltam mindkét platformon.
Narancs színvilág
Kezdjük a külcsínnel és formatervezéssel: a modell számtalan különböző színben elérhető, melyek közül a teszteléshez a narancssárgát választottam – pusztán esztétikai okból, mivel színes kontrollerem még soha nem volt, illetve szerettem volna, ha jobban meg tudom különböztetni az eredeti, gyári PS4 kartól. Ez nem véletlen: hacsak nem venném alaposabban szemügyre, és nem tűnne fel a kissé nagyobb fejrész, a szellősebb gombkiosztás az érintőfelület körül és a tetején a megszokott színes LED jelzőfény hiánya, akár össze is keverhettem volna az épp vezetéken töltődő társával. Tapintásra már kicsit más a helyzet: a Nacon anyaga valamivel lágyabbnak, kevébé masszívnak érződik az eredeti PS4-esnél, azonban közel sem olcsóbbnak. A legszembetűnőbb változás azonban a közel három méteres kábel. Bár több vezetékes kontrollerrel dolgoztam már, egyik sem rendelkezett ennyire hosszú vezetékkel, ami konzol, illetve tévére kötött PC esetén hatalmas előny, hiszen elég messzire elér a kábel a vezetékes kötöttség ellenére is, azonban, ha csak az íróasztalomnál próbáltam játszani, bizony okozott némi fejtörést, hogy a felesleget hogyan helyezzem el, hogy ne akadjon bele semmibe, sem az asztalomon, sem az alatta futó vezetékekbe vagy a székem lábába.
Multiplatformozás
Használat terén a kiegészítő teljes mértékben hozta az elvárt szintet – bár nem vagyok az a nagyon professzionális, hardverszigorral megáldott konzolos játékos, aki a legapróbb rezdülés, pár miliméteres késleltetés alapján már hulladéknak vagy mesterinek kiált ki egy kontrollert, alaposan próbára tettem mindkét platformon, számtalan játékban, és minden téren remekül teljesített. PC-n a Windows 10 automatikusan felismerte az XInput API segítségével, és automatikusan hozzárendelte az összes kontrollert támogató játékhoz, míg PS4-en a csatlakoztatást és a PS gomb megnyomását követően szintén létrejött a kapcsolat. Pár friss játék mellett párommal még néhány kompetitív címet is kipróbáltunk – bármiféle probléma vagy a két kontroller között érezhető különbség nélkül. Még a legnagyobb félelmem, a gombok szellősebb elrendezése okozta hibafaktor lehetősége is teljes mértékben alaptalannak bizonyult, avagy minden tökéletesen kézre állt, és ha nem lett volna a vezeték, időről-időre talán el is felejtettem volna, hogy nem egy eredeti PS4-es kontrollerrel játszom. Az egyetlen applikáció, mellyel nem teszteltem a kart, az a Windowsos PS Now alkalmazás volt – bár mivel ez a külföldi account igénye miatt még mindig inkább kuriózum hazai játékosoknak, a hivatalos oldal szerint pedig kizárólag a BlueTooth-tal párosított, vezetékmentes PS4 kontrollereket támogatja, ennek a tesztnek eleve nem jósoltam túl sok sikert – talán majd akkor visszatérek rá, ha a szolgáltatás végre elérhetővé válik magyar berkekben is.
Összességében a Nacon vezetékes kontrollere tökéletesen teljesítette az elvárásokat, és egy remek, az eredeti PS4-es szériánál némileg olcsóbb, minőségi alternatíva mind konzolokra, mind PC-re.