Folytatódik az elmúlt év eseményeit összefoglaló sorozatunk, a második részben pedig április, május és június havának legfontosabb mozzanatairól lesz szó -- vágjunk is bele, ugyanis mozgalmas negyedév volt ez is, rengeteg minden történt, amiről beszélnünk kell!

Április

A hónap rögtön egy jó hírrel kezdődött: az anyagi problémákkal küszködő Crytek nyélbe ütött egy üzletet, és noha azt nem mondták kivel, egy névtelen forrásnak hála megtudtuk, hogy az Amazonnal kötöttek partneri kapcsolatot, mégpedig 50 vagy 70 millió dollár értékben. Ezzel rendeződni látszottak a német cég zűrös ügyei.

A szívderítően indult április azonban nem sokkal később csúnya fordulatot vett:

Április legfontosabb eseménye a Valve nevéhez fűződik, akik a hónap vége felé bejelentették: a Steam Workshop keretében immáron mindenki árusíthatja a termékeit, amennyiért csak szeretné, magyarul, megérkeztek a fizetős modok. Ebből óriási botrány kerekedett ki, a modok ugyanis a játékközösségek egyik legfontosabb sarokkövei, így aztán oldalakon keresztül ment a cég szidalmazása, illetve indult egy petíció, sőt, a modok célzott kalózkodása is felbukkant, mint tiltakozás.

A Valve kezdetben védte a Skyrimmel bemutatkozott lehetőséget, de a gyűlöletcunami láttán nekik is világos lett a helyzet tarthatatlansága, így mindösszesen két nappal a fizetős modok bejelentése után visszavonták az egészet, ezzel pedig visszatért a nyugalom.

Áprilishoz fűződik még, hogy megismerkedhettünk a Ubisofttól csúnya körülmények között kipenderített, korábban az Assassin’s Creed fejlesztésével foglalkozó Patrice Désilets új játékával, az Ancestors: The Humankind Odysseyt, bár erről egyelőre semmi mást nem tudunk, illetve láthattuk, hogy milyen lett volna az Alan Wake 2, ha zöld utat kap.

Május

Májusban már érezhető közelségbe került az E3, aminek az az eredménye, hogy elapadtak a hírek, hiszen mindenki a nagy színpadon akarja elsütni a puskaport -- persze, azért van miről beszélni. Emlékezetes lehet, mikor Konami közölte: az ipar jövőjét a mobiljátékokban látják, ami különösen azután érdekes kijelentés, hogy megromlott a viszonyuk az AAA-címekben jeleskedő Kodzsimával.

Hasonlóan érdekes hír volt az is, mikor kiderült: a Desura nem fizet a fejlesztőknek. Több független csapat is arról számolt be, hogy nem kapták meg a pénzüket az eladott játékok után, méghozzá tavaly óta. A Desura szóvivője a késlekedést azzal magyarázta, hogy a tulajdonosváltás óta nagy a fejetlenség, amit tetéz, hogy a vezérigazgató kórházba került, de mindenki nyugodjon meg, a pénzeket el fogják küldeni. A tulajdonos, a Bad Juju Games júniusban aztán csődöt jelentett.

Még egy kis üzleti hír: a Rockstar beperelte a BBC-t. És hogy miért? Mert engedély nélkül készített a csatorna egy tévéfilmet a fejlesztőcsapatról. A BBC dramatizálva szerette volna dokumentálni a Rockstar legzűrösebb időszakát, a San Andreas kiadását, de nem csak az engedélyük nélkül tették ezt, hanem az események alapos kutatása nélkül is. Ez eredmény egy nevetséges, lódításokkal és túlzásokkal teli csődtömeg lett. Kritikánkat itt olvashatjátok.

the-gamechangers-gta.jpg

Májusban még egy, előfizetésesként indult MMORPG adta be a derekát, és váltott át free-to-play modellre. Ez játék a Wildstar volt, ami alig egy évvel korábban került piacra. A váltás a mostanra már megszokott módot követte, vagyis tovább lehet havi összeget fizetni, mindenféle extrákért, miközben aki nem akar egy árva petákot sem fizetni, az is élvezheti a teljes programot, persze, néhány megkötéssel.

Mindeközben az InXile Entertainment bejelentette, hogy érkezik a Wasteland 2: Game of the Year Edition, ami kipofozza a tavaly megjelent alapjátékot, a CD Projekt RED pedig azt mondta, hogy sem idén, sem pedig jövőre nem fognak beszélni a Cyberpunk 2077-ről.

Június

A hónap teljesen az E3 jegyében telt el, és elképesztő mennyiségű hír, információ, bejelentés és kép érkezett. Szokás szerint csak úgy kapkodtuk a fejünket a sajtóközlemények láttán, és ember legyen a talpán, aki minddel lépést tudott tartani. Az év végi összefoglalóban valami rendszert igyekszek vinni az őrületbe, ezért sajtókonferenciákra bontva mutatom, mi történt:

  • Bethesda - az E3 első bemutatóját a Bethesda tartotta, és nem fogta magát vissza: a Doom, a Fallout 4, és a Dishonored 2 leleplezése volt a legizgalmasabb momentumai a hajnali óráknak. ÖSSZEFOGLALÓ.
  • Microsoft - a redmondi óriás egy régóta várt bejelentéssel kedveskedett: visszafele-kompatibilitást kap az Xbox One. Ez volt a show leginkább fontos része, de a Dark Souls 3 és a Gears of War 4 leleplezés is emlékezetes lehet. ÖSSZEFOGLALÓ.
  • EA - a kiadó a megszokott formáját hozta, így volt bőven sport és akció is. Új videót láthattunk a Mass Effect: Andromedából, a Mirror’s Edge Catalystból és természetesen a Star Wars: Battlefrontból is. ÖSSZEFOGLALÓ.
  • Ubisoft - a franciák már több meglepetéssel készültek, hiszen bemutatták a For Honort, a Ghost Recon Wildlands-et és a South Park: The Fractured but Whole!-t is. Persze, volt Assassin's Creed: Syndicate, The Division és Rainbow Six Siege is, ahogy az kell. ÖSSZEFOGLALÓ.
  • Sony - az E3 leginkább szórakoztató műsort a Sony szállította, akik egy rakás álmot váltottak valóra pár óra alatt. Új bemutatót kapott a The Last Guardian, bejelentették a Final Fantasy VII teljes felújítását és a Shenmue 3 is felbukkant. Az Uncharted 4 és a Hitman már csak hab volt a tortán. ÖSSZEFOGLALÓ.
  • Square Enix - a Square inkább a furcsaságaival, mintsem a nagy bejelentéseivel kápráztatta el a második napra már megfáradt embereket. Just Cause 3 megjelenésre, Deus Ex: Mankind Divided gameplay-videóra és Hitman részletekre futotta csak. ÖSSZEFOGLALÓ.
  • Volt még egy PC Gaming Show is, de bárcsak ne lett volna. Két és fél órányi unalmas, vontatott, helyenként pedig kifejezetten kínos talkshow szerű akármit láthattunk. Csak pár, PC centrikus bejelentést kaptunk, amiért igazán kár volt ekkora felhajtás.

Az E3 árnyékában volt még egy valami, amiről mindenképpen meg kell emlékezni, és ez nem más, mint a Batman: Arkham Knight PC-s megjelenése. Az év legrosszabb startját vette az átirat, ugyanis olyan pocsék munkát végeztek a fejlesztők, hogy a Warner kénytelen volt kivonni a forgalomból a programot, és hosszú hónapokra visszavonulni, hogy kijavítsák a számtalan problémát. Októberben jelent csak meg a játék, de továbbra sem tökéletes formában.

Júniushoz kapcsolódik még az is, hogy a Valve végre lehetővé tette azt, hogy visszakérjünk a pénzünket Steamen, de persze csak akkor, ha különböző feltételek teljesülnek.

Fontosabb megjelenések:

  • Grand Theft Auto V - április 14.
  • Mortal Kombat X - április 14.
  • Assassin's Creed Chronicles: China - április 22.
  • Broken Age Act 2 - április 29.
  • Project CARS - május 7.
  • The Witcher 3: Wild Hunt - május 19.
  • Magicka 2 - május 26.
  • Hatred - június 1.
  • Batman: Arkham Knight - június 23.