Filmes körökben két végletes vélemény van általában az adott évvel kapcsolatban. Van, aki nagyon temeti a filmet, mint médiumot (kedves dolog ez most, mikor a mozi épp 120 éves), mondván, hogy mindent láttunk már, és kifulladt az egész. Van, aki pedig pont ellentmond ennek azon az alapon, hogy ha túlzottan eredeti művek nem születnek is, de azért a film élt és élni fog, mert egy jó sztori, egy látványos, két-három órára kikapcsoló blockbuster igen is kell.
Jómagam azok közé tartozom, akik azt állítják, hogy jelenleg mind a művészfilm, mind a tömegfilm mélyponton van, és bár el-elnézzük mindkét művészettípus terméseit évről évre, de olyan szíven ütő meglepetések már nincsenek, melyeket látva forradalomról vagy legalábbis kimagaslóan jó műről beszélhetünk. Ennek ellenére egyáltalán nem mondanám, hogy a 2015-ös egy unalmas év volt. Igaz, bizonyos szempontból az előző szezon biztos jobb volt – de ezt azért olyan szilárdan nem állítanám. Bár az alábbiakban három olyan művet emelnék ki, melyek emlékezetes meglepetések voltak, de azért szükséges megemlíteni a bevezetőben még pár jól sikerült filmet is. S még mielőtt belevágnék, hangsúlyozom, hogy a legnagyobb meglepetés nem feltétlenül azokat a filmeket jelöli, melyek az év legjobbjai voltak.
2015 meglepetései
Az év eleje igen erősen indult. Két olyan film is szerepelt a mozik kínálatában, melyek egymást követték, és egyikről nem hallottam, a másikkal kapcsolatban pedig a szereplőgárda miatt prekoncepcióim voltak. A Whiplashről és a Foxcatcherről olvashattatok kritikát itt, a PGO-n is, és mindkettőről nagyon elismerően írtam. A Whiplash ugyebár egy feltörekvős dobosgyerekről szól, és minden pillanata aranyat ért, mert elsőfilmes rendezője, Damien Chazelle gyakorlatilag sportfilmként vágta meg alapvetően dzsesszdobosokról szóló alkotását. A sok fanyalgótól persze megkapta, hogy nem hiteles, mert nem úgy dobolnak benne, ahogy a profik, meg nem is azok az ütemek… bla-bla-bla. Kit érdekel, ez egy filmalkotás, és akként pedig pazarul működik, nem kis részben a két remek színész, a fiatal Miles Teller és a veterán J. K. Simmons miatt, akinek beszólásai azóta szállóigévé váltak.
A Foxcatcher pedig azért volt számomra egy igen kellemes meglepetés, mert sem Steve Carell, sem Channing Tatum (sem Mark Ruffalo) nevéhez nem kötök túl jó filmeket (és akkor még finom voltam). Ennek ellenére Bennett Miller műve rendkívül szuggesztív sport-dráma volt egy megtörtént esetről, egy tehetséges birkózóról, akinek fanatikus edzője rátelepszik a sportoló egész családjára, és beteges kapcsolatuk tragédia fullad. A butafejű izomagy Tatum roppantul hiteles a megvezetett birkózó szerepében, Steve Carell pedig bebizonyítja, hogy játszani is tud, nem is akármilyen drámai szerepet. Tehát igen kellemes meglepetés volt a Foxcatcher is, nem szabad hinni a fanyalgóknak, miszerint Miller műve túl lassú és sok benne az üresjárat. Szerencsére nem blockbuster tempójú, hanem inkább lírai alkotás, ez pedig mindenképp kiemelkedő a mai mezőnyben.
De legalább ennyire örömködtem, mikor végre Tim Burtontől is láttam ismét egy elfogadható, sőt szórakoztató filmet Christoph Waltzzal a főszerepben. A Nagy szemek sztorijában bár semmi extra nincs, egy valódi csaló, imposztor festőről szól, akit Waltz bár kicsit ripacs módon, de nagyon jól formál meg. De pont ezért örültem, mert a modorossá vált Tim Burton-stílus végre itt nem köszönt vissza, hanem kaptunk egy kissé más, bár továbbra is iróniával teli művet tőle.
Jó film volt még az idén A 44. gyermek is (kritikánk itt olvasható), ez a Szovjetunióban játszódó politikai krimi Tom hardy-val. Ez az adaptáció bár elég hollywoodiánusra sikeredett, de van egyfajta hangulata, mely miatt még így, kissé megcsonkítva is élvezhető a sztori.
S ha már adaptációról beszélünk, érdemes megemlíteni a Macbeth-feldolgozást is, mely nemrég került a mozikba, és bár semmit nem tesz hozzá Shakespeare drámájához tartalmilag, de formailag rendkívüli erejű (főleg a színvilága és a stilizált csatái miatt kiemelkedő), és a színészek (Micheal Fassbender, Marion Cotillard, Sean Harris) kiválóan formálják meg az ismerős főszereplőket.
Remek szórakozást nyújtott idén a Hétköznapi vámpírok is, ez az új-zélandi ál-dokumentumfilm, horrorparódia, melyben néhány dilis vámpír életébe kaphatunk betekintést a dokuk természetességével, kézikamerás stílusban. Nagyon szerethető, meglepően jó film volt, érdemes pótolni annak, aki még nem látta.
Nagyon nagy kár, hogy nem mutatták be Magyarországon, de én csakazértis megemlítem a Slow West című szintén, új-zélandi westernfilmet. A western műfaja nem a legnépszerűbb zsánerek közé tartozik manapság (bár 2016-ot épp, hogy két westernfilm fogja kezdeni: a Di Capriós The Revenant és a Tarantino-féle Hateful Eight), de a Slow West arra rendkívül erős bizonyíték, hogy lehet újat alkotni ebben a kategóriában is. Ez az új-zélandi vadnyugati film realista módon, valódi konfliktusaival mutatja be a régi amerikai Nyugatot, és egy naiv skót bevándorló fiú a főszereplője, aki egykori szerelmét keresi – s találkozik a Vadnyugat legaljasabb mocskaival utazása során. Aki egy igazán hiteles, sötét, kemény westernt akar, az inkább ezt nézze, és ne az öncélúan brutális Bone Tomahawk című filmet (mely szintén nem jutott el a hazai mozikba, pedig a horrorrajongók biztos rácuppannának).
S volt pár kiemelkedő film még a fősodortól kicsit távolabb is. Bár az Everest egy nagyon látványos katasztrófafilmnek is elmenne, szerencsére inkább a szereplőkre helyezte a hangsúlyt, és nagyon erős volt abban, hogy bemutatta, milyen fanatikus tud lenni az ember, és még az életét is feláldozza azért, hogy oxigénhiányos környezetben megérinthessen egy szikladarabot.
Fontos, bár filmes szempontból kevésbé nézhető alkotás volt a Citizenfour is, mely egy ex-amerikai ex-titkosszolgálati fickó mindent leleplező vallomásáról szólt, lerántva a leplet az Egyesült Államok Európára is kiterjedő lehallgató-hálózatáról.
Nem így A Föld sója, mely a veterán rendező, Wim Wenders dokumentumfilmje a híres szociofotósról, Sebastião Salgadóról. Wenders művének különlegessége nemcsak gyönyörű fekete-fehér képeiben rejlett, hanem abban, hogy szinte kizárólag állóképekkel mesélt a fényképészről – és mégis végig olyan érzésünk lehet a film nézése közben, mintha Salgado képei megelevenednének. Aki nyitottabb az ilyen kísérletező alkotásokra, nyugodtan tegyen vele egy próbát!
Kicsit kapcsolódik is Salgadóhoz a már fikciós, kolumbiai pszichedelikus kalandfilm, A kígyó ölelése, mivel a művész képeihez hasonlóan fekete-fehérben mesél arról, hogyan használja ki a Nyugat a fejlődő országokban élőket, illetve az indián kultúrát. Cinikus őslakos hősével kell azonosulnunk a játékidő alatt, s az ő szemén keresztül tekintünk a kaucsukért akár még az életét is odaadó buta fehér emberre, aki okosabbnak hiszi magát a „fejletlen indián”-nál. Nagyobbat nem is tévedhetne. Remek, emlékezetes utazás A kígyó ölelése, aki bírja a lassúbb, merengős, de végig izgalmas filmeket, pótolja!
Hasonlóan szuggesztív és a kalandfilmes műfajhoz közel álló útifilm a szomszédos Romániában alkotó Radu Jude Aferim!-je, mely gyakorlatilag egy tizenkilencedik századi Havasalföldre helyezett western. Bátran ajánlott ez az üldözési történet is az intelligensebb kalandfilmek kedvelőinek, mert nagyon erős atmoszférája van.
S lehetne még azért sorolni az idei év legjobbjait, szót kellene még ejteni a Duke of Burgundy-ról, Peter Strickland nagyon elvont, de stilisztikailag nagyon frappáns drámájáról, ahogy az iráni, elhallgattatott, diktatúrában szenvedő, a filmezéstől húsz évre eltiltott Jafar Panahi legújabb fél-dokumentumfilmjéről, a Taxiról is (melyet mobiltelefonnal forgatott, frappánsan megkerülve a hatósági tiltást).
De azért szenteljünk egy kis figyelmet a magyar, hazai filmtermésnek is! Az idei év nagy magyar dobásának tartják az Oscar-címre is jelölt Saul fiát, mely kétségtelenül az egyik legerősebb alkotás a porondon, és unikális perspektívából mutatja be a náci haláltábor borzalmait nagyon egyszerű történetében (egy munkaszolgálatos, hulla-eltakarító férfi tisztességesen el szeretné temetni fiát). Én inkább képileg, mintsem tartalmilag tartom nagyon eredetinek Nemes László művét, és, ha gonosz akarok lenni, a díjözönt leginkább az alaptémájának tudom be. De kit érdekel végülis, hogy egy sokak által megfilmesített, agyonhasznált tematikával áll elő a Saul fia, örüljünk a magyar sikernek, mely talán a Mephisto óta nem adatott meg magyar filmnek.
S emlékezetes mű volt még a Liza, a rókatündér is, mely leginkább az animék iránt rajongó közönségnek kedvezett, az ő arcukra csalt mosolyt. Pontosabban nemcsak az anime-fanok, hanem a japán kultúra bolondjai úgy általában nagyon kedvelhették Ujj Mészáros Károly művét, mely egy bolondos magyar Japán-rajongó lányról szól, aki nem találja párját, és ráadásul még meg is szállta őt egy japán démon (aki egy énekes képében tér vissza a sztoriban állandóan). Kedves, bugyuta, de szerethető, jó poénokkal nevettető vígjáték, mely innen-onnan szed össze sztorielemeket (David Lynchtól és Tarantinótól legfőképp), de ezeket jól gyúrja össze.
De akkor most, a seregszemle után lássuk végre, mi volt az a három film, mely a legnagyobb meglepetést okozta 2015-ben!
A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!
A Birdmant és a Marsit még pótolnom kell nekem is.
Szerintem nem is volt ez olyan szar év, nem igaz? :D Tavaly azért alig bírtam összekaparni pár jó filmcímet, idén meg erősen szelektálnom kell, pedig a második Toplistámat dobom össze éppen, más szempontok alapján.
Az új SW úgy felb*szott mint még 1 film se eddig (pedig a trailerek után tudtam hogy gyenge lesz, szóval nem voltak elvárásaim).... Most az embereket elcsapta a "hájvonat" de ugyan ez volt az előzmény trilógia esetében is... majd ha lement mind a 3 rész az új trilógiából és leülepszik pár év alatt majd akkor fogja mindenki látni hogy ez bizony nem az igazi... (arról már ne is beszéljünk hogy annyira bűzlik a propagandától hogy egy jobb érzésű embernek hányingert okoz)
A metecriticen az user score-ja már rosszabb mint a revenge of the sith-nek... lassan de ébredeznek az emberek...
A jurracsi world olyan semmilyen volt... A kémek hídja jó film de attól is többet vártam...
A Hangya se volt rossz szuperhős filmhez képest
A többi kb. említést nem ér...
Am nekem filmes meglepetések toplistája az alábbi:
-Hangya
Nagyon szkeptikus voltam az előzetesek után, de még így is röhejnek tartom a filmet, viszont rosszabbra, sokkal rosszabbra számítottam.
-A szürke ötven árnyalata
Olvastam mindhárom könyvet és nem premierkor láttam a mozikban, hanem 1-2 nappal utána. A sok negatív kritika után már elvárások nélkül ültem a moziban és így kellemesen csalódtam benne.
-Liza a rókatündér
Magyar film...nálam itt kezdődik az hogy tuti rossz lesz. Üvegtigrist rühellem, sok más magyar filmmel egyetemben, ezt a filmet viszont úgy láttam, hogy kezdés előtt fél órával lett eldöntve hogy moziba megyünk és nem is tudtam mit nézünk. De kaptunk egy elég érdekes és vicces filmet. Megérte megnézni.
-Star Wars Az ébredő erő
Nagy rajongó vagyok és kövezzetek meg, de szeretem az előzmény trilógiákat is, akámennyire nem illenek a régi SW trilógia világába. Féltem hogy nagyon elszúrják a filmet és egy új korosztályt sikerül elrettenteniük a Star Wars világától. Erre kaptunk egy filmet ami az elejétől a végéig lekötött a székben. Minden hibája ellenére tetszett.
SPOILER::
A film jó
Az új SW úgy felb*szott mint még 1 film se eddig (pedig a trailerek után tudtam hogy gyenge lesz, szóval nem voltak elvárásaim).... Most az embereket elcsapta a "hájvonat" de ugyan ez volt az előzmény trilógia esetében is... majd ha lement mind a 3 rész az új trilógiából és leülepszik pár év alatt majd akkor fogja mindenki látni hogy ez bizony nem az igazi... (arról már ne is beszéljünk hogy annyira bűzlik a propagandától hogy egy jobb érzésű embernek hányingert okoz)
A metecriticen az user score-ja már rosszabb mint a revenge of the sith-nek... lassan de ébredeznek az emberek...
A jurracsi world olyan semmilyen volt... A kémek hídja jó film de attól is többet vártam...
A Hangya se volt rossz szuperhős filmhez képest
A többi kb. említést nem ér...
1. Star Wars VII
2. Mad Max
3. Legenda (de úgy látom ez a film csak nekem került bele a toplistámba :))
Nos én is inkább top5-ös listát csinálok ha nem baj
Mad Max
Star Wars VII
Kingsman
Legenda
Fekete mise
És hogy mit várok jövőre? Deadpool, Star Wars Rogue One, Aljas nyolcas,Ghostbusters, Batman v Superman, 13 óra, Warcraft, X-men, Suicide Squad, Star Trek 3. Zoolander 2, Nagyjából ennyi. :D
A Marsi (nem drága fordító a címben nem mentünk meg senkit sem) egy eszeveszett jó film volt, de aki olvasta a könyvet annak nem túl nagy meglepi.
Az Hangya picit újítani akart, szerintem nem sikerült, de a film nem volt rossz, és a Marvel megmutatta hogy a legröhelyesebb hősből is képesek milliókat kaszálni.
Ultron ezzel szemben generál film volt. Jó de semmi extra nem volt benne.
Amit viszont nem értek az a Whiplash. Nem volt rossz, de tipikusan egy karakterfilm. Ha a két főbb szereplő bejött, és érdekelt a kálvária, akkor élvezted, ha nem akkor úgy ülted végig mint én aki nem igazán értette mi is olyan jó benne. Utoljára a Birdman esetén éreztem ezt... Mintha azt nézném ahogy a film készítője az Oscar gálára maszturbál. Felesleges problémák, konfliktusok, és bizarr helyzetek egy olyan motivációval ami önmagában fura. És "tavalyi" film, 2014-es jelölés.
1. Star Wars 7
2. Mad Max
3. Kingsman
4. A marsi
5. U.N.C.L.E. embere
2. Whiplash hatalmas film, bár engem, ha ütnének akkor sem bírnám megnézni magyarul, és már láttam 2014-ben
3. Avengers annyira bejött, hogy 2x mentem el rá moziban megnézni
+ 1 Kódjátszma nagyszerű dráma lévén
Volt számomra pár eszméletlenül elcseszett film, ami mondjuk itt amit sokan jónak említenek, az Ex Machina.. hát én kifutottam a világból, hogy egy jó alapból micsoda sz*rt lehet összehozni a végére. Ilyen meglepetés volt még az Ant-Man, ami Marvel fanatizmusom ellenére sem tudott akár egy kicsit is tetszeni, lévén annyira családi/gyerek film, hogy borzalmas. Na meg a Kingsman, amit sokan ajánlottak, aztán utána mindegyikhez hozzá vágtam volna egy széket, hogy mi ez.. de hát ízlések és pofonok.
The Martian
Mad Max
Whiplash
Az Ex Machina nagyon jó film lett és az év meglepetése.
Szóval az én listám így nézne ki:
1. Ex Machina
2. Star Wars VII.
3. Mad Max
4. Ant-man
A kémek hídját még sajnos nem láttam, de nagyon kíváncsi vagyok rá.
Egyébként az író jól megragadta a feminista vonalat. Én is féltem hogy Theron karaktere fogja elvinni a hátán a filmet és ténylegsen túl feminim lesz (lásd Total Recall-ban Kate Beck, amiben sajnos ez kibukott).
A brutalitás kellően van jelen a filmben és a történet és épp annyi hogy az embert leültesse.
A film után egyből megvettem a játékot is annyira megjött a kedvem. Az már csak hab volt a tortán.
Az SW-t nem láttam még (de mindenki csak jókat mond róla) de számomra nem nagy meglepetés.
Alapból tudtok évek óta hogy jön, és azt is hogy jó lesz. Persze mondhatni azért is "mert star wars" de én nem ebben a hitben fogom megnézni. A mad max ezzel ellentétben ténylegsen meglepetés film. A cikk író is úgy kezdi a mondani valóját hogy nem volt felrakva magasra a léc. A régi részek már lecsengtek. Nem egy olyas fajta franchise ami évek óta jelen van a tudatban mint az SW. Persze kult film, de akkor sem beszélünk róla minden nap. Ez egy feltámasztás volt.
Szerintem a mad max Sokkal előbbre való mint meglepetés film mint az sw.
Nekem az év meglepetése:
Mad Max
Kingsman
Az U.N.C.L.E. embere
A mentőakció
Sicario
Ant-Man
@Namur: A Spectre még fog szerepelni a listán - csak majd a holnapin. ;-)
Nekem az év meglepetése:
Mad Max
Kingsman
Az U.N.C.L.E. embere
A mentőakció
Sicario
Ant-Man