RAGAD ÉS DŐL
A játék lényege egyszerű, mint az atyai pofon: különböző ragacsgolyókat kell eljuttatnunk a pálya egyik végéből a másikba, ahol egy szívócső várja az érkezőket. Közlekedni úgy tudunk, hogy az egérrel megragadott golyók egy bizonyos távolságból összeköttetésbe lépnek egymással, így aztán egyszerű (vagy éppen nagyon is bonyolult) szerkezeteket építhetünk fel belőlük. Persze itt még nincs vége, ugyanis az építményekre hat a fizika, vagyis az alap nélkül emelt, vékonyka tornyok eldőlnek, ha rosszul egyensúlyozzuk ki őket, de még hosszabb hidat sem építhetünk anélkül, hogy stratégiailag fontos pontokra aggatott lufikkal ne tartanánk fent az épülő testet a levegőben. Nem egyszer akadunk majd fenn, de alapvetően minden pálya könnyedén megoldható, ha szem előtt tartunk olyan alapvető, józan paraszti ésszel egyértelműen belátható szabályokat, mint hogy alap nélkül minden összedől, és hogy minél magasabb valami, annál biztosabban dől el. A továbbjutáshoz minden egyes pályán el kell érjük a kitűzött alapcélt, bizonyos számú ragacs lefolyóba juttatását – ez persze nem könnyű, hiszen a szint elején fix számú golyóbisból építkezünk, így nem lehet ész nélkül nekifogni a dolgoknak, fontos a tervezés, hiszen hiába a stabil híd, ha a végére nem marad senki, aki átmenne rajta. Igen, nem csoda, ha a sorok olvastán a játékokban kicsit is tájékozottaknak a Lemmings-sorozat jut eszébe, mert ez a játék is arról szól, hogy biztonságba juttatunk egy csapat valamit, és közben ugyanennek a csapat valaminek a képességeit használjuk fel. Ha a képeket is megnézitek, rögvest kiderül, hogy az addiktív játékmenet mellé kifejezetten humoros és vidám megjelenítés párosul. A kis ragacsok vidáman masíroznak a hatalmas béka szájából kinövő szerkezeten, a mesebeli világban minden egyes részlet a sziruposságot nélkülöző aranyosság jegyében készült, így bizony semmi sem menti meg az egyszeri játékost attól, hogy visszaforgathatatlan mennyiségű időt töltsön el a World of Goo világában ragadva.
Piszkos részletek
A végtelenbe és tovább
A négy világ mellett van egy plusz lehetőség is a játékban: az egyes pályákon a továbbjutáshoz szükséges mennyiség fölött gyűjtött ragacsokból tornyot építhetünk – minél magasabbat, annál jobb. Amellett, hogy ez remek gyakorlási lehetőség, próbaterem és nem utolsó sorban izgalmas mellékszál, ráadásképp össze is hasonlíthatjuk a saját felhőkarcolónkat mások teljesítményével. A neten rengeteg részletes leírást találni amúgy arra nézvést, mi a legjobb módszer az igazán magas és kiegyensúlyozott tornyok létrehozására, érdemes nézelődni és tanulni – van is kitől, hiszen egy húsz méter magas építménnyel bőven nem leszünk benne az első százezerben…
RAGADÓS PÉLDA
Furcsa talán, hogy ennyire lelkesedünk egy olyan játékért, ami felületes szemlélőnek összetettségében leginkább egy netes flashjáték szintjét hozza. Azonban üdítő, hogy pár dollárért olyan szintű profizmust kapunk, amit mostanában már az igazán nagy címektől sem remélünk. Igenis jó belefutni egy olyan programba, ami pontosan annyit ad, amennyit ígér, jó látni, hogy a készítők nem ígéret-cunamival, hanem a kevés játékelem minden egyes darabjának tökéletesre csiszolásával próbálnak a kedvünkre tenni. A World of Goo talán egyes részleteiben nem ér fel a nagy kiadók nagy játékaihoz, de megmarad annak, amiről ez az egész eredetileg szól: szórakoztató terméknek, amit az ember élvezettel játszik végig, és ugyan közben kicsit azért csapkod és idegeskedik, a végén csak-csak úgy dől hátra, hogy na, ez megért minden percet és minden forintot.