Egy kis történelem
A Street Fighter mára hatalmas előnyből indul a kategóriáján belül, hiszen mondhatni stílusteremtő játék volt annak idején. Nem is az első rész - hiszen az még nagyon gyermekcipőben járt, ráadásul Ryu-n és Ken-en kívül mással nem lehetett nekivágni -, sokkal inkább az 1991-es második rész volt az, ami megszerettette minden akkori játékos fiatallal a virtuális bunyózást. Erre jött a válasz a Midway-től 1992-ben: piacra dobták a brutalitásával hódító Mortal Kombatot. Megérkezett tehát az első riválisa a Street Fighter II-nek és innentől kezdve két táborra szakadtak a játéktermi bunyósok – merthogy mindkét játékot először pénzbedobós kiadásban ismerhettük meg. Eztán mindkét széria járta a maga kis ösvényét, eleinte a Mortal nagyon szépen fejlődött és mondhatni fölé is nőtt a Street Fighter II különféle kiadványainak, de aztán a negyedik rész után a sok félresikerült epizód – a nem régen megjelent DC Univerzumos résszel bezárólag - aligha tett jót a Mortal nívójának, miközben a Street Fighter rajongók vígan elvoltak az imádott második rész különböző kibővített, felturbózott, Hyper-Super-Ultra kiadásaival.
Volt közben egy kevésbé sikeres harmadik SF rész, telis-teli új szereplőkkel a régi, jól beváltak helyett, bonyolították a játékmenetet különböző védekezési technikákkal, amik a tősgyökeres rajongók többségének nem jöttek be. Ám a Capcomos legények ismerik a rajongóikat, sőt, tanultak is a hibákból, ráadásul jelenleg nem igazán áll jól legnagyobb riválisuk szénája – igaz, azóta jelentkeztek újabbak vetélytársak -, úgyhogy eljött az idő a zajos visszatérésre. Először csak a távol keleten volt hangzavar, hiszen már 2008 júliusában megjelent a Street Fighter IV, persze ekkor még csak a japán játéktermek ajtajaira kellett kirakni a megtelt táblát. A vékonyszemű Ryu-fanok természetesen a népükhöz méltó hisztérizmussal vetették magukat a Joy-okra és nem eresztették, míg zárás után a takarítók rájuk nem húztak egy izmos Sonic Boom-ot a partvisnyéllel. Aztán mire a játéktermekben kijátszották magukat a legfanatikusabbak is (közben persze a Capcomos ügynökök beépültek a tömegbe és vadul lesték a reakciókat), pár karakterrel kibővítették a játékot és megjelentették konzolokra is. Sőt, amitől én is felfigyeltem, hogy hosszú-hosszú kegyvesztett évek után végre érkezik verekedős játék PC-re.



Welcome back Street Fighters!
A Street Fighter tehát visszatért közénk, bár azért azt nehezen mondanám, hogy teljesen megújulva. Sőt, egyáltalán nem; minden maradt a régi, már ami az alapvető játékmechanizmust illeti. Először nem tudtam mit is gondoljak… Tizensok év alatt azért ki lehetett volna találni valami újító, de mégis jó dolgot, másrészről meg egy jól bevált recepten minek nagyon variálni alapon érthető ez a húzás. És most, hogy jópár órát (napot) eltöltöttem a játék előtt, azt mondom, jól és előrelátóan döntöttek a Capcomnál. A Street Fighter III-nál belenyúltak a játékmechanizmusba, telitömték új karakterekkel – nem is jött be igazán a népnek. Most viszont összeszedték minden részből azt, ami a legjobban sikerült, egybegyúrták, mindezt megspékelték egy egyedi, de leborulósan stílusos grafikával. Gyakorlatilag kiadtak egy felturbózott Street Fighter II-t, csak telitömték a legendás karakterekkel és hozzáadtak néhány újat. Persze ez erős sarkítás, mert remekül átgondolták, mivel tudnák többé, de mégsem zavaróvá tenni a játékmenetet - amire hamarosan ki is térek részletesen.




Shoryuken, Hadoken – akkor és most is!

Az előbbi bekezdésben ki is merítettem mindennemű újdonságot a harcok lefolyásában, hiszen az alapvető mechanizmus is maradt a régi 2D-s megoldásnál, ami kissé merész húzás volt a háromdimenziós, szabad mozgású játékok korában, de ezek a japánok már csak ilyenek… Vagy makacsul kreatívak, vagy újítóan maradiak. Ami viszont továbbra is hátrány, hogy sok mozdulat igen nehezen kivitelezhető a hagyományos kontroller stickjével, a D-Padról nem is beszélve, hiszen köztudottan használhatatlan az Xbox kontrollerjének ezen része. Nem úgy, mint a játéktermi joystick, mellyel pofonegyszerűen kivitelezhető minden mozdulat – nem csoda, hogy az SF IV apropójából már kaphatóak rendes „nagybotú”, hatgombos kontrollerek is mind X360-hoz, mind PS3-hoz.



Korrepetálás alapokból
Rejtett karakterek
Alapból 9 karaktert lehet kioldani. Hatukhoz csupán végig kell játszani az arcade módot egy meghatározott karakterrel: Sakurához kioldásához Ryu-val, Danhez Sakura kell, Cammy-t Crimson Viperrel, Fei Long-ot Abellel, míg Gent Chun Li-vel oldahtjuk ki.
Akuma
Legendás negatív hős, a Street Fighter II-ben szerepelt először, mint rejtett főellenség. Kioldásához valakivel végig kell vinni az arcade-ot, hogy elérjünk legalább egy „perfect” menetet és ne veszítsünk összesítésben egy ellenfél ellen se – ekkor kihív minket és ha legyőzzük, máris a mienk.
Gouken
Ryu és Ken mestere, akit Akumával oldhatunk ki, ha két „perfect” menetet, illetve két Ultra kombóval megnyert menetet sikerül elérni, amellett, hogy itt sem botolhatunk meg összesítésben egy ellenfél ellen sem – ha mindez sikerül, akkor kihív minket és győzelem esetén kioldottuk.
Seth
Az új főellenség, aki a SIN Shadaloo-i fegyver részlegének a vezetője. Valamiféle fejlett technológiával átitatott prototípus, aki birtokolja a játékban szereplő karakterek legjobb mozgásait. Kioldani úgy tudjuk, ha mind a 24 karakterrel végigjátsszuk az arcade módot.
Tehát nincsenek itt hosszas és bonyolult kombinációk – még a védekezésre sincsen külön gomb, elég a hátra irányt nyomni vagy guggolni -, legtöbbjük egyszerű, mint az egyszer egy, sokkal inkább az időzítés a nehéz, illetve az alap mozdulatok összefűzése a speciális mozgásokkal, hogy azok egy egészséges és izmos kombót alkossanak. A lényeg, hogy az ellenfelünk köpni, nyelni se tudjon, hiszen online vagy gép ellen játszva ez jelentheti a sikert. Muszáj lesz elsajátítani a technikákat, mivel az „irtózatosan könnyű” és „ nagyon egyszerű” fokozatokon kívül – márpedig még 6 nehezebb van ezeknél -, más szinten nem fogunk tudni érvényesülni, a gép idegesítően nehéz. Hacsak nem sikerül kioldani mondjuk Akumát, akinek a sima nagyrúgása felér egy legális csalással. Még mielőtt megijednétek, szó sincs kiegyensúlyozatlanságokról, végigjátszottam a játékot az összes létező karakterrel és voltak erősebb, könnyebb, speciálisabb, gyengébb karakterek is, de összességében mindenkire van ellenszer.


Körítés és tálalás, meg némi hab a tortán

Játékmódok terén is van miből szemezgetni, a szokásos arcade módon kívül van egy challenge opció, három különböző kihívással (időre gyilkolni, vagy túlélni, illetve van egy amolyan training mód melyben minden egyes mozgását átveszi a karakternek és megtanít kombózni a játék), továbbá az online többjátékos mód, melyben „lagnak” nyoma sem volt, azt leszámítva, hogy a „quickplay” funkció használhatatlan, ugyanis majdnem mindig visszadobja a találatot a rendszer. Kioldható extrákban sem szűkölködtek a készítők, 8 megszerezhető kosztüm létezik a karakterekhez, különböző beszólásokat nyithatunk meg, a rengeteg művészi munkáról és videóról nem is beszélve, minden karakter arcade módban látható rövidke bevezetője és végigjátszás utáni képsorai is újra megnézhetőek – kár, hogy rövidek és nem túl érdekfeszítőek. Az achievementek sem potyognak tömegesen 5 perc után, hanem meg kell szenvedni a kioldásukért – jó japán szokáshoz híven. Kihívás tehát van bőven a programban, hagyományőrző mivoltával valóban egy nagyszerű alkotás lett, viszont azt sem szabad elfelejteni, hogy van jelenleg egy SoulCalibur IV is a piacon, ami véleményem szerint sokkal komolyabb színvonalat és játékélményt képvisel, a Tekken 6 pedig még meg sem jelent. Huh mi lesz itt még!?
Billentyűzeten is megállja a helyét

Az irányítás billentyűzeten helyenként (illetve néhány karakternél) egyszerűbb, hiszen precízebben lehet kivitelezni a gyorsan leütendő pontos irányokat, de akad jó néhány olyan mozgás, amit viszont lehetetlen összehozni. Éppen ezért a játék természetesen támogatja (sőt mi több, ajánlja) a gamepadokat, még az én régi Logitech RumblePad-omat is felismerte, a X360 kontrollere meg természetes, hogy ott szerepel az ajánlott kontrollerek között. Örülhet mindenki, megannyi kegyvesztett esztendő után újra verekedős játék PC-n, méghozzá egy igazi kultuszteremtő darab!