Két éve ismét Gotham City került veszélybe, Joker és Lex Luthor akarták romba dönteni a várost, és tervük sikerrel is járt volna, ha nincs Batman, Robin, Superman és az Igazság Ligájának több tagja, akik a kaland utolsó pályáin segítettek be a köpenyes igazságosztónak. Harmadszor persze már kicsit unalmas lett volna ugyanazon városért küzdeni, úgyhogy a Traveller’s Tales emelt a téten, és ezúttal már az egész Föld sorsa múlik a Sötét Lovagon és a többi DC-szuperhősön – ja, és beszállnak a buliba a korábban csépelt gonosztevők is...
JÖN AZ AGYMENŐ
A Lego Batman 3 főgonosza nem más, mint Brainiac, egy messzi galaxis lakója, akinek van egy olyan fura hobbija, hogy meglátogat bolygókat, és onnan begyűjt néhány várost, miután miniatürizálta azokat. Történetünk elején ez a szimpatikus csóka csapdába csalja a különböző színű Lámpásokat (ez egy hosszú történet...), és különleges gyűrűik erejét felhasználva már nemcsak a Föld néhány városát akarja a gyűjteményébe pakolni, hanem az egész planétát. Hőseink persze nem hagyhatják mindezt, így szövetkeznek a rosszfiúkkal, hogy együtt védjék meg az otthonukat
Lassan tíz éve, hogy az első Lego videojáték a boltokba került, és a formula ugyan rengeteget fejlődött az első Lego Star Wars óta, de mostanra odáig jutott a sorozat, hogy a fejlesztők már nem igazán tudnak újat mutatni. Bár finomítani azért még most is sikerült a játékmeneten, a helyzet az, hogy a Beyond Gothamben nagyjából azt kapjuk, mint amit a Lego Marvel Super Heroesban is láthattunk, csak ezúttal a DC-hősökkel és -gonoszokkal a főszerepben. A játék alaplogikája évek óta változatlan, és a forradalom a Lego Batman harmadik részében is elmarad: kapunk egy vicces és alapvetően jól felépített sztorit, változatos pályákat, és a célt, hogy elérjünk az egymást követő területek végére. Miközben végigszambázunk az elképesztően jól felépített terepeken, mindent szétbombázunk, helyenként építünk, rejtett cuccokat gyűjtögetünk, platformokon ugrálunk, logikai feladványokat oldunk meg, és különböző, kisebb-nagyobb ellenfeleket teszünk hidegre.
SZUPERHŐSNEK LENNI JÓ
A játék sava-borsát ezúttal is az irányítható figurák adják, akikből ezúttal több mint 150 került a programba, DC-hősök és -gonoszok egyaránt, illetve a képregény-univerzumhoz köthető, a valóságban is létező személyek (mint például Adam West, Kevin Smith vagy éppen Conan O’Brien). Akárcsak a Lego Marvel Super Heroesban, most is kisebb csapatokat (általában 3-5 karaktert egyszerre) kommandírozhatunk a ránk váró pályákon, és az állandó szórakozási faktort az biztosítja, hogy az egyes figurák eltérő képességgel rendelkeznek. Sosem véletlen, hogy épp melyik szereplő kerül a „paklinkba”, és a ránk váró kihívások minden esetben ezen speciális tulajdonságokkal teljesíthetők. Sosem ragadhatunk le a kedvenc figuránknál, a cserélgetés szükségszerű, és lényegében pont ez a funkció biztosítja, hogy ne unjunk rá idő előtt a már jól ismert játékmenetre.
RUHA TESZI A SZUPERHŐST
Igaz ugyan, hogy a Lego-játékok futószalagon és egy kaptafára készülnek, a legtöbb epizódnak mégis van olyan egyedi eleme, ami a társaiban nem található meg. A Lego Batman esetében ez a cserélhető kosztümök rendszere, ami alapvetően tökéletesen passzolt a Sötét Lovag és Robin karakteréhez. Batman nem szuperhős, csak egy hihetetlenül intelligens és elképesztően jól felkészült harcos, aki nagyon sokszor valamilyen spéci eszközt vagy trükköt hív segítségül, hogy felülkerekedjen ellenfelein. Ez köszönt vissza a Lego videojátékokban a különböző képességekkel bíró öltözékek képében, amelyek extra, az akadályok legyőzését segítő tulajdonságokkal ajándékozták meg a két főhőst; többek között robbantós, jeges, mágneses és elektromos ruhát is magunkra ölthetünk.
A Lego Batman-sorozat ezen sajátossága most is visszatér, méghozzá egy kicsit átdolgozva és kibővítve. Az első és legfontosabb dolog, hogy bár a kosztümöket most is össze kell gyűjteni, tehát a pályákon előrehaladva tesszük hozzáférhetővé ezeket, mostantól nincs szükség külön „portálra” a felöltésükhöz, a megszerzett göncöket egyetlen gombnyomással előhívhatjuk egy körmenüből, és bárhol beléjük bújhatunk. További előrelépés, hogy fejenként már nem csak négy ruci váltogatható, hanem karakterenként nyolc: visszatérnek jól bevált öltözékek (lásd az előbbi felsorolást), illetve kapunk teljesen új gúnyákat is – ilyen például Batman űrruhája vagy Robin technikusmaskarája.
És ez még nem minden, ezúttal ugyanis nemcsak a dinamikus duó privilégiuma, hogy folyton átöltözhetnek: ezt a „képességet” megkapta Joker és Lex Luthor is, sőt, még a félig ember, félig gép Cyborg is variálhatja a funkcióit. Példának okáért Batmanhez hasonlóan ő is tud lopakodni, és mindezt mosógéppé alakulva teszi. Bár a ruhák között bőven van átfedés (pl. Jokernek is van mágneses kosztümje, illetve Luthor is birtokol egy űrruhát), de a változatosság így is adott, és még harmadszor is kifejezetten szórakoztató játékelem, hogy a kiemelt karakterek egyszerre több mindenre képesek.
BEJÁRJUK AZ UNIVERZUMOT
A hihetetlenül széles és változatos karakterfelhozatal mellett a Lego Batman 3 másik nagy előnye, hogy a pályatervezők ezúttal is kiváló munkát végeztek, ötletes és gyönyörű szakaszok várják, hogy végigromboljuk őket. Gothamben kezdünk, aztán vár ránk a Denevérbarlang, az Igazság Ligájának Watchtower nevű űrbázisa, Brainiac űrhajója, a különböző lámpások furcsa planétái, sőt ezúttal Európába is eljutunk, és olyan városok kockaváltozatában akciózhatunk, mint Párizs, London vagy éppen Pisa. A helyszínek minden korábbinál jobban néznek ki (ez a rész még a marveles epizódot is lekörözi), sokszor rá lehet csodálkozni a kifejezetten parádés részletekre, és ahogy a korábbi Lego-játékokban, most is egy halom rejtett extra várja, hogy bezsákoljuk őket. Utóbbi persze most sem fog menni első végigjátszásra, szóval, aki 100%-ra szeretné teljesíteni a programot, annak ezúttal is minimum kétszer végig kell küzdenie az egész sztorit (másodszorra természetesen már Free Play módban, amikor minden korábban megnyitott figura egy gombnyomással kiválasztható).
AZ APRÓSÁGOKNAK IS ÖRÜL AZ EMBER
Végezetül érdemes megjegyezni, hogy az alap játékmenet ugyan tényleg nem változott, ettől függetlenül találkozhatunk jópofa újdonságokkal. Ilyen a klasszikus járműves részek újraértelmezése, ahol oldalnézetes lövöldözős játékban (á la Resogun) gyűrhetjük le az ellenfeleket, vagy a Tron világát idéző miniküldetések sora, melyeknél a ritmusérzékünkre hagyatkozva kell megoldani mindenféle ügyességi feladatokat. Bár ezek az apróságok nem forradalmasítják a jól bevált formulát, de azért jólesik az embernek, hogy a fejlesztők igyekeztek egy kicsit színesíteni a már bejáratott elemeket.
A Lego Batman 3: Beyond Gotham nem váltja meg a világot, de a sorozat legújabb része még az önismétlés ellenére is az idei év egyik legjobb olyan játéka, amit bátran a gyerekek kezébe lehet adni, és külön öröm, hogy még mindig vannak olyan fiatalabbaknak szánt igényes programok, amik nem a szülők pénztárcájának kifosztását igénylik (helló, Disney Infinity, helló, Skylanders) a felhőtlen és korlátok nélküli szórakozáshoz. A Sötét Lovag harmadik önálló kockakalandja közel sem hibátlan (hiszen visszatér a korábbi részek összes nyűgje), nem is eredeti, ám mindezek ellenére még mindig hihetetlenül jó móka, és tényleg nem csak a Lego- és képregény-megszállottaknak.