Események láncolata
Sztori tekintetében a legtöbb FPS bizony komoly kívánnivalókat hagy maga után, így aztán a remekül kidolgozott, és legfőképpen hangulatos Halo e téren mindenkit lenyűgözött. Hiába no, a Bungie a kezdetektől fogva ért a remek történetekhez, az emlékezetes karakterekhez. Lényegében egy hatalmas, intergalaktikus háború kései szakaszában járunk, amikor az emberiség már felélte tartalékait, nincs nagyon hová menekülni, visszavonulni. A csak Covenant néven ismert, idegen fajokból álló szövetség előrenyomulása bizony megállíthatatlannak látszik, 2517-ben aztán egy tudós előrukkol a nagy tervvel: gyermekkortól harcra nevelt, nem kis részt gépi kiegészítőkkel ellátott, átszabott géntérképű harcosokat nevelt, azaz inkább tenyésztett ki. A Spartan harcosok ugyan nem voltak sokan, de így is képesek voltak lelassítani a Covenant előrenyomulását.

Ez még mindig nem lenne világraszóló probléma, ám a Covenantot irányító próféták úgy gondolják, hogy a Halo beindítása nem ezt eredményezi, hanem a Nagy Utazás kezdetét ami egyfajta Covenant-nirvána lenne. Ezért aztán az idegenek be akarják kapcsolni a Halót, mi ezt akartuk meggátolni, és ennek tetejébe még itt a Flood is. A Halo 1 végére sikerült egyrészt megmenekülni, másrészt meg felrobbantani a Halót maradt még hat...
Itt jön be a képbe az új rész, a Halo 2. A Master Chiefet szállító hajó halad vissza a Föld felé, ám a kitüntetési ceremónia után, de még a landolás előtt beüt a krach, azaz a Covenant méretes lukat vág a hajó oldalába, és elkezdenek beözönleni. Persze sikerül életben maradnunk, sőt a hajó is egészben marad alattunk. Kairó a következő állomás, ahol a valami nagyon fontosat kutató Covenant erőket kell megállítani a pálya végén egy idegen űrhajó térugrást hajt végre a város központjából, minden szépen elpusztul; de szerencsére mi is megyünk velük, afféle potyautasként. A nagy kaland során megjárunk egy másik Halót, mélyre merülünk a Forerunner néven ismert ősi faj bázisaiban, no és meglátogatjuk a Covenantok szent városát, High Charityt. Ez azonban csak az érem egyik fele, ugyanis a Halo 2 előállt egy másik irányítható karakterrel is, méghozzá egy idegennel, az Elite-ek egyik legjobb harcosával. Az első Halo idején zajló Covenant hadmozdulatokért felelős kapitány ugye hatalmasat bukott, mégsem a kivégzőosztag vár rá, hanem az előléptetés Arbiter lesz, a próféták személyes ügynöke. Eleinte az eretnek fajtársakat kell felkutatnia, de hamar rádöbben, hogy valójában a próféták tévednek, és a Halók beindítása ez egész közösséget szemvillanás alatt kipusztítaná. Ezzel egy időben egy tulajdonképpeni polgárháború tör ki a Covenant mindeddig egységes társadalmában: az Elite-ek kivételezett helyét átveszik a nemrég befogadott, gorillaszerű kinézettel és civilizáltsággal rendelkező Brute-ok. Ezt sokan támadásnak veszik, és hamarosan egy minden eddiginél vadabb belháború veszi kezdetét: az Elite-ek és a velük szövetséges Hunterek küzdenek a Brute-ok és az opportunista Jackalok ellen, mindeközben pedig a Flood egyre terjedő kórként tizedeli mindkét frakciót. Ebben a hatalmas káoszban kell utat vágnunk magunknak nem csoda, hogy néha az előrejutás leghatékonyabb módja, ha kivárjuk, amíg ellenfeleink lemészárolják egymást, majd jól irányzott fejlövésekkel végzünk az életben maradottakkal...
Változások
A fentiek pontosan azzal járnak, amit várhatunk tőlük: hatalmas, epikus tűzharcokat, sokszor akár két-három tőlünk független csapat részvételével. Plusz, ha legalább vázlatosan ismerjük az első részt, tudhatjuk, hogy mindebben rendkívül intelligens ellenfelek (és társak) vesznek részt, plusz járművek tucatjai. Ebben a tekintetben tulajdonképpen semmi nem változott, a csaták most is rendkívüliek, izgalmasak, és mivel most már nagyobb léptékűek, és több résztvevősek, nehezebbek is lettek.
Az egyetlen gond, hogy bár a pályák változatosabbak, mint az elődben, és a játék is hosszabb, mégis kevesebb az igazán emlékezetes pálya. Van egy rész, amikor egy hatalmas hídon kell átkelni, van a Delta Halo pálya, meg a hóviharos kinti helyszín, és bárki bármit mond, nekem a Covenant űrváros is bejön, de sajnos van néhány kevésbé karakteres helyszín is.

A fegyverek listája is bővült (van idegen sniper, gépfegyver, plazmavető és gránátvető, egy új emberi géppuska, valamint egy géppisztoly), de itt sem a számokban van a lényeg, hanem egy nagy újításban. Ezúttal ugyanis a kisebb, egy kézzel is forgatható fegyverekből foghatunk mindkét mancsunkba egyet-egyet. Ez nem csak nagyobb tűzerőt jelent még gyengébb fegyverekkel felszerelve is, de más módon is segíthet minket. A személyes pajzsok lebontásában például még mindig a plazmafegyverek a legjobbak a védtelen húst viszont jobban tépik az emberi, golyókkal megtöltött cuccok. Ezért aztán plazmapisztollyal lebonthatjuk valakinek a pajzsát, majd a másik kezünkben tartott géppisztollyal szépen kivégezhetjük. Nincs fegyverváltás, nincs szöszmötölés, minden egyszerű és nagyszerű! E mellett a másik remek, fegyverekkel kapcsolatos dolog, hogy a plazmakardot végre használhatjuk mi is: ha a célkereszt bevörösödik, egy hirtelen ugrással felnyársaljuk az ellenfelet az különösen a Flood puhabőrű egységei ellen hatékony!
A játékmenet nem változott sokat, hacsak nem könnyű vagy normál fokozaton játszunk, akkor taktikusan kell előrehaladnunk, néhol ténylegesen fedezékről fedezékre. Mindenhol ki kell használnunk a pálya adottságait, sőt az ellenfelek taktikáját is számításba kell vennünk. A párban járó Brute-ok például bevadulnak, ha társuk elhal, ezért velük nagyon nem célszerű közelharcba keveredni. Ezzel szemben a Jackalok és a Gruntok elfutnak, ha nagyon közel megyünk hozzájuk, őket vidáman lehet kergetni amíg nem lesz egy Han Solós jelenetünk, amikor belevezetnek minket egy nagy csapat Elite-be. A felvehető szuperpajzsok és láthatatlanság most hiányoznak, cserében, ha az Arbitert irányítjuk, rövid időre láthatatlanná válhatunk és ne feledjétek, ha valakit bármilyen fegyverrel hátba vágunk, az azonnal meghal!
Csak PC-n
A fentiek az Xboxos verzióról is elmondhatóak, tartalom tekintetében, legalábbis egyjátékos módban nincs különbség a két verzió között. A kinézet persze más tészta, de sajnos e tekintetben sincs akkora különbség, mint várnánk. A Halo 2 eredetileg 2004 végén jelent meg, akkor az egyik legszebb játék volt a piacon. Amit ma kapunk, az ugyanaz, csak nagyobb felbontásban. Igaz, néhány effekt ennek következtében szebb, meg a legtöbb textúrát is lecserélték (ez főleg a fegyvereken meg a járműveken látszik), de nagyjából ennyi... A poligonszámon nem emeltek, és ez bizony elég durván látszik is. Az első pálya már a megjelenésekor is ocsmány volt, nem is értettük Sasával, hogy ezt hogy tudták így összehozni és ez ma, négy hónappal a Crysis előtt már bizony szégyellnivaló. Azok a székek a vasúton... azok a fák a bázison... azok a romos szobák a vezérlőterem környékén... nem ebbe a korba valók. Ha valaki kényes a szép grafikára, az kérje meg a szomszédját, hogy jusson el a kairói pályára, mert különben szemkinyomás veszélye fogja fenyegetni. Ráadásul onnan sem lesz varázsütésre meseszép a táj, de legalább sokkal stílusosabb lesz. Ez a fejlődés az egész játékon végigkövethető tulajdonképpen a legutolsó pályák a legszebbek. Lesz itt varázslatosan összetett faragásokkal ellátott ősi épület, barnás ködben úszó, Flooddal fertőzött űrhajó, hatalmas, szinte felfoghatatlan terek (a Covenant űrvárosban repülő űrhajónk szinte légypiszoknyinak tűnik a háttérben levő központi maghoz képest). Igaz, minden szögletesen.
Ráadásul mindehhez szerintem indokolatlanul erős gép kell a minimum gépigényen jó eséllyel még a Vista sem fut, nem árt tehát alá a bika processzor, videokártya, no meg a memória. Az én gépem 4.3-as osztályzatot kapott a Vistától (csak a processzor húzta le, minden más 5.0 fölött volt), és ezen játszható sebességgel futott közepes beállításokkal. Rögtönzött tesztjeim alapján a felbontás szemernyit sem számít, csak a grafikus beállítások (sok nincs: alacsony, közepes, illetve magas minőség) szintje szabja meg a framerate-et.
Multi terén történtek változások, bár ezt a még hátralevő megjelenés miatt csak korlátozottan tudtam kipróbálni tízfősnél nagyobb viadalban nem is vettem részt. A két új pályával 23-ra emelkedett az arénák száma, emellett kapunk egy pályaszerkesztőt is. Még mielőtt valaki reménykedne, xboxos játékosokkal nem szállhatunk szembe, és ha már itt tartunk, botok sincsenek cserében viszont a dedikált szerverek villámgyorsak. A multi azonban még mindig zseniális! Nem olyan összetett, mint egynémely mai rivális, de gyors ritmusú, pergős és a remek fegyverekkel felszerelve tényleg királyul lehet küzdeni. Remek érzés elcsapni valakit egy terepjáróval, leszedni valakit az égből, karddal bevágódni egy csapat ellenfél közé, és alaposan rendet tenni!
A Halo 2 engem elvarázsolt, magával ragadott 2004-ben. Ma ez már kicsit kevés. Sőt ha már kötelező a Vista hozzá, akkor ugye a delikvensnek minimum erős közepes gépe van na most egy ilyenen kifejezett csalódás a grafika-gépigény kombó eredménye. Tulajdonképpen nem romlott sokat a játék, csak éppen az idő szaladt el közben. De nagyon. Így is jó játék, csak már megtépázva. Ráadásul mi a halálért szedték ki belőle a legjobbat, a kooperatív módot...?!


