A legjobb bulikellék...
A hangszeres programok eddig is kiváló party¬játéknak bizonyultak, azonban a Neversoft ezen a téren is képes volt rátenni még egy lapáttal az élményre. A kezelést érintő újítás roppant egyszerű a maga nemében, de mégis zseniális. Képzeljünk csak el egy házibulit, ahol van legalább egy tucat ember, mászkálnak fel-alá, beszélgetnek, buliznak és ha épp úgy tartja kedvük, akkor Guitar Heroznak egyet. Régen ez úgy ment, hogy valaki elkezdett játszani, aztán ezt látva másnak is megjött a kedve, aztán felbukkant még két ember, akik szintén szerettek volna csatlakozni a játékhoz. Ilyenkor vagy az volt, hogy a későn észbe kapók megvárták, míg a szemfülesek végeznek, vagy nyomtunk néhány Quitet és elölről kezdtük az egészet. Nos, ennek „szenvedésnek” immáron vége, ugyanis már közvetlenül a főmenüből el lehet indítani a játékot, profilok nélkül, és egy szám közben egyetlen gombnyomással lehet csatlakozni a játékhoz, bármilyen, éppen kéznél lévő hangszerrel. Ha ez nem lenne elég, akkor ha meguntuk a zenélést, vagy éppen sürgős dolgunk támad a legkisebb helyiségben, ugyanígy kiléphetünk, a többiek pedig zavartalanul folytathatják a virtuális koncertet. Kiváló könnyítés még, hogy ebben a módozatban kedvünkre változtathatjuk a nehézséget is, méghozzá hangszerenként, azaz amíg mi azzal bíbelődünk, hogy kicsit egyszerűsítsünk vagy nehezítsünk a játékon, addig a többieknek nem kell megállni, a nüansznyi szünet csak minket és a hangszerünket érint, a képernyő többi részén reccenés nélkül folyik tovább a játék. Ebben a módozatban tényleg a színtiszta szórakozáson van a lényeg, ennek köszönhetően még a legbénábbak sem képesek kiesni, egy kevésbé tehetséges egyén tehát nem szakítja meg a gyakorlottak szórakozását. A dolog „hátulütője”, hogy a számokat a gép automatikusan adja be, nem mi választjuk (igaz, egyetlen gombnyomással továbbléphetünk a következőre), és ilyenkor nincsenek igazi értékelések sem – persze ez utóbbi egyáltalán nem baj, hiszen egy házibuliban nem az a lényeg, hogy ki hány százalékra teljesített, hanem az, hogy önfeledten szórakozzunk, arra pedig az eddig felvázolt megoldás a legalkalmasabb. Mindez persze még csak a jéghegy csúcsa, hiszen a Guitar Hero 5 akkor kezdi megmutatni az igazi oroszlánkörmeit, mikor a már tapasztaltabb, több epizódot végiggitározott (dobolt és énekelt) játékosok elkezdik felfedezni a hagyományos játékmenetet érintő változásokat.



...és kihívás a profiknak.
Világmegváltó játékok
Az első Guitar Hero megjelenésének idején a zeneipar még nem volt akkora slamasztikában, mint manapság. Akkoriban az együttesek még lenéző mosollyal utasíthatták el az éppen csak rentábilis játékokat gyártó szoftvercégeket, hiszen a lemezeladások szárnyaltak, a zenekaroknak pedig a CD-ken és a zenecsatornákon kívül nem volt szükségük újabb frontvonalakra. Azóta azonban nagyot fordult a világ, hiszen az emberek rájöttek, hogy nem feltétlenül éri meg egy kisebb afrikai ország éves GDP-jét elkölteni zenére, amikor a számokhoz egyéb módszerekkel is hozzá lehet férni (és itt most a dolog törvényi oldalával ne foglalkozzunk). Ehhez már csak a Guitar Hero második részének elképesztő sikere kellett, no meg az, hogy az ott szerepeltetett addig jobbára ismeretlen bandák eladásai az egekbe szökjenek. Ha a Toadiesnek bejött, akkor nekünk miért ne sikerülhetne, gondolta Steven Tyler, a gondolatot pedig tettek és hatalmas bevételek követték: a Guitar Hero Aerosmith akkora mennyiségű pénzhez juttatta a zenekart, mint az elmúlt jó pár albumuk együttesen. Ez aztán mindenkit meggyőzött, még a híresen maradi Metallica is beadta a derekát. A többi pedig, ahogy mondani szokták, történelem...




Mindenki mindenki ellen
Ha visszaemlékszünk, akkor a Guitar Hero 3-ban jelent meg először az a játékopció, hogy egy barátunkkal (vagy egy online játékossal) összeállva megmérkőzhettünk egymás ellen, méghozzá úgy, hogy közben borsot törtünk a másik orra alá. Természetesen ez a része sem veszett el a játéknak, csak kicsit átalakult. A tehetségünk összemérését szolgáló opció ezúttal a Competitive mód, ahol 2-8 játékos mérkőzhet egymás ellen – értelemszerűen a nyolc játékos úgy jön össze, ha online játszunk egy másik négy fős banda ellen. Ezen menüpont alatt összesen öt különböző versenyben vehetünk részt, az első a Do or Die, ahol három rontott leütés után a versenyző egy időre kiesik, így rengeteg pontot veszt, és értelemszerűen a végén a legjobb játékos viszi a prímet. A Perfectionist versenyben a szám szakaszokra van osztva, és az adott szakaszok alatt végzett teljesítményünk után kapjuk a pontokat, a végén itt is az nyer, aki a legjobb eredményt éri el. Az Elimination-t legalább hárman vagy többen érdemes játszani, ugyanis itt a program egy bizonyos ponton kiszórja a leggyengébb láncszemet, így hajtani kell, hogy mi legyünk a legjobbak és ne essünk ki a játékból. A negyedik, Streakers névre hallgató mérkőzés lényege, hogy minél tovább magasan tartsd a streak szorzódat, ezzel gyűjtve egyre több és több pontot. És végül itt van még a Momentum – csapatunk nagy kedvence –, amelynek keretében a program a játékos teljesítményéhez méri a nehézségi szintet, ha tehát elkezdesz mediumon játszani, és hibátlanul veszed az akadályt, akkor egyszer csak felgyorsul minden és fellépsz hard módba, ha itt is megállod a helyed, akkor jön az expert, ezt követően pedig az expert plus. Persze a rendszer nem csak fölfelé működik, hanem lefelé is, ha sokat bénázol, akkor a rendszer visszaléptet egy szintet, ilyenkor van időd szusszanni és újból felvenni a ritmust. Értelemszerűen ennél a versenynél is az lesz a nyertes, aki a végén a legtöbb pontot tudja felmutatni. Ezek a játékmódok eszméletlen szórakozást biztosítanak, és van bennük kihívás dögivel, hiszen néha másodperceken múlik, hogy végül ki fut be győztesnek.



Tökéletesre csiszolva
A belbecs mellett a külcsínre is jutott idő a Neversoft műhelyében, sőt, az egész rendszer sokkal inkább kézre áll, mint eddig bármelyik epizódban. Az egyes menükben mostantól az egész csapat vezérelhető egyetlen játékos által, így nem kell háromszor szólni a bambáknak, hogy „nyomd már meg a zöld gombot”, a csapat vezetője mindenkit egyszerre léptet be a játékba, és máris indulhat a móka. Apró de kiváló módosítás, hogy az egyes számoknál már a Guitar Hero ezen részében is látszik, hogy a hangszerek milyen nehézségre lettek kalibrálva. A gitártól a mikrofonig egy apró mutató jelzi, hogy mennyire kemény vagy éppen puha egy-egy dal, így az amatőrök és a profik is kedvükre tudnak csemegézni, mindenkinek garantálva lesz a sikerélmény és a szórakozás. Ezen felül tényleg szebb is lett a játék, már ami a zenélés közbeni animációkat illeti. Igaz ugyan, hogy épp ez az az elem, ami a legkevésbé számít ebben a programban, de azért mindannyian meglehetősen elégedettek voltunk, mikor a Garbage énekesnőjének, Shirley Mansonnak a tökéletesen lemodellezett alakja tűnt fel a képernyőn. Ugyanígy remekül néznek ki a sikeres előadásokat követő összegzések, ahol minden egyes játékos külön ki van emelve, így a játék során gyűjtött pontjainkon és százalékainkon túl még a fizimiskánkban is gyönyörködhetünk, ami főleg akkor jó, ha már számos egyedi cuccot aggattunk a bandatagjainkra.



Végül a legfontosabb: a zene
Darths különvélemény
Bateval ellentétben én azért nem vágtam hanyatt magam az újításoktól, hiszen ezek inkább csak amolyan változtatások egy jobban átgondolt és kivitelezett Guitar Hero-hoz. Viszont magától a játék egészétől én is oda meg vissza vagyok, főként hogy megoldható végre a korábbi részek (a World Tour és a Greatest Hits) számainak beimportálása az újak közé, sőt, a letölthető zenék is kompatibilisek az új játékkal. Némi kárpótlás, hiszen az eredeti 85 szám közül engem úgy a fele csigázott fel - azok viszont nagyon -, a többi nóta nem az én világom. Számomra PS3-on ugyan kimarad az avatárom beimportálása, de azt hiszem jól megleszek a kioldott Kurt Cobain karakterrel is...
Mindent egybevéve abszolút meg vagyunk elégedve a Guitar Hero sorozat 5-ös számot viselő darabjával, hiszen a beltartalom magáért beszél, még a teljes szériát ismerő veteránok számára is tartogat élvezetes újdonságokat és új kihívásokat, arról nem is beszélve, hogy a zenés játékok világában új belépőnek számító játékosok számára nem is tudnánk ennél jobb választást ajánlani. A GH5 egyetlen szépséghibája, hogy a program csak szimplán vagy gitár kíséretében lesz megvásárolható, ez a csomag most nem kap super bundle kiszerelést, szóval azok tudják majd maradéktalanul kiélvezni minden opcióját, akik korábbról már rendelkeznek teljes felszereléssel (gondolunk most itt a gitár melletti dobszettre és mikrofonra). Ezt leszámítva tényleg bátran ajánljuk mindenkinek, és megjegyeznénk, hogy ez már tényleg az a játék, amit nem érdemes egyedül játszani, mert az igazi hangulat 3 másik ember társaságában jön elő...