- Erős gép kell a virtuális valósághoz
- Hétszer akkora számítási teljesítmény, mint egy normál cím esetében
- Ezt az Nvidia mondja
Az elmúlt napokban, az Oculus Rift előrendelése és a CES apropóján eléggé sokszor került elő témaként a virtuális valóság, és most megint erről beszélünk, mégpedig arról, hogy milyen követelményeknek kell megfelelni, ha így szeretnénk játszani. Azzal persze már nagyjából tisztában vagyunk, hogy milyen gép szükséges a megfelelő élvezethet, ezt ugyanis már az Oculus és az Nvidia is elmagyarázta, de valami összehasonlítás sem árt, azoknak, akik a témában nem éppen jártasak. Most is az Nvidia segít.
A technológiai marketing vezetője, Sridhar Ramaswamy eléggé világossá tette, hogy sokaknak bizony gépet kell fejleszteni, ha a virtuális valóságot szeretnék élvezni. „Ha virtuális valóságot akarsz, akkor ott a GTX 970, most azonnal megveheted, de ennél is jobb, ha egy GTX 980 Ti-t vásárolsz.” A drága, 220-290 ezer forint körül mozgó kártya, és az ehhez társuló irdatlan teljesítmény szükségességét azzal indokolja az Nvidia, hogy a
VR játékok futtatásához hétszer annyi számítási teljesítményre van szükség, mint a normál címekhez.
Kifejtve ezt azt jelenti, hogy a 1080p és 30 fps-hez képest a virtuális valóság 3024x1680 pixel felbontást (kétszer 1512x1680) és 90 fps-t követel meg, és ez a minimum, máskülönben a szemtől alig pár centiméterre elhelyezkedő kijelzők vibrálása émelygést okozhat, fejre szerelhető rosszullétet pedig senki sem akar.
Nem csoda tehát, hogy milyen kemény követelményeket támaszt az, hogy a virtuális valóságba beléphessünk. Az említett GTX 970 mellett egy Intel i5-4590 processzor és legalább 8 GB memória is szükséges, de persze ez játékról játékra változik -- elég csak megnézni az Elite Dangerous vonatkozó minimum gépigényét: Intel Core i7-3770K, 16 GB RAM, Nvidia GTX 980.
Kapcsolódó hír, hogy az Nvidia nemrég bejelentette a GeForce GTX VR Ready Programot, ami nem más, mint egy márkajelzés, egy matrica, amit olyan komponensekre és komplett gépekre helyeznek fel, amik megfelelnek a virtuális valóság által támasztott követelményeknek.
Egy Witchernél, Divinity-nél még működhet is a dolog rövid ideig, aztán mennék úgyis vissza külső nézetbe és ott már inkább idegesítő és felesleges a vr. Lesznek ( persze nem ilyen áron ) sokan majd akik lövöldéhez akarnak majd ilyet és venni is fogják ( majd ha lemegy az ára, most még nevetségesen irreális ! ), de többet fog porosodni a polcon, mint amennyit a fejeken lesz, azt gondolom.
Sajnos ma már a hype és a marketing fontosabb bármilyen terméknél, mint a minőség és a tartalom és hülye aki vitatni meri, hogy ez nem a parasztvakításról szól. Beállhat a sorba az fps, shader, gameworks rongyrázásba, csak épp a játékok lesznek sokkal sekélyesebbek, mert pont az válik egyre kevéssé fontossá amiről az egész szól csak a külcsín a többi meg le van szarva. :(
Egy Witchernél, Divinity-nél még működhet is a dolog rövid ideig, aztán mennék úgyis vissza külső nézetbe és ott már inkább idegesítő és felesleges a vr. Lesznek ( persze nem ilyen áron ) sokan majd akik lövöldéhez akarnak majd ilyet és venni is fogják ( majd ha lemegy az ára, most még nevetségesen irreális ! ), de többet fog porosodni a polcon, mint amennyit a fejeken lesz, azt gondolom.
Sajnos ma már a hype és a marketing fontosabb bármilyen terméknél, mint a minőség és a tartalom és hülye aki vitatni meri, hogy ez nem a parasztvakításról szól. Beállhat a sorba az fps, shader, gameworks rongyrázásba, csak épp a játékok lesznek sokkal sekélyesebbek, mert pont az válik egyre kevéssé fontossá amiről az egész szól csak a külcsín a többi meg le van szarva. :(
Egy Witchernél, Divinity-nél még működhet is a dolog rövid ideig, aztán mennék úgyis vissza külső nézetbe és ott már inkább idegesítő és felesleges a vr. Lesznek ( persze nem ilyen áron ) sokan majd akik lövöldéhez akarnak majd ilyet és venni is fogják ( majd ha lemegy az ára, most még nevetségesen irreális ! ), de többet fog porosodni a polcon, mint amennyit a fejeken lesz, azt gondolom.
Sajnos ma már a hype és a marketing fontosabb bármilyen terméknél, mint a minőség és a tartalom és hülye aki vitatni meri, hogy ez nem a parasztvakításról szól. Beállhat a sorba az fps, shader, gameworks rongyrázásba, csak épp a játékok lesznek sokkal sekélyesebbek, mert pont az válik egyre kevéssé fontossá amiről az egész szól csak a külcsín a többi meg le van szarva. :(
Mi a helyzet az okostelefonokkal (vagy akár a simákkal is)? Majdnem mindenkinek ott lapulnak a zsebükben egész nap, legtöbbeknek Wifi-GPS-mobilnet-BT folyamatosan megy. Ennek nincsennek káros élettani hatásai? Vagy bemész egy lakóparkba/panelbe stb, valószínűleg van lakásonként vagy két lakásonként Wifi, folyamatos elektromos vibrálás a levegőben stb. Milyen hatással van egy rock fesztivál, egy diszkó vagy egy Hifibömböltetős házibuli? Már csak annak is rossz élettani hatásai vannak, hogy a gép előtt ülünk a sötétbe, bámuljuk a villódzó monitort, stresszeljük magunkat a játékokon ahelyett, hogy a szabadba lennénk. Dohány? Pia? Drog? (ez a vége már csak túlzásképpen...)
Ha meg valahogy sikerül ezeket relációba állítani és úgy valami képlettel kiszámítják, hogy ezek közül a VR a legártalmasabb... hát üsse kő, én akkor is gyűjtök rá mert brutálisan tetszik és ebből én nem akarok kimaradni... Fesztiválra is elmegy az ember, ha fellép a kedvenc bandája, pedig ott micsoda halláskárosodást szenved.
Mi a helyzet az okostelefonokkal (vagy akár a simákkal is)? Majdnem mindenkinek ott lapulnak a zsebükben egész nap, legtöbbeknek Wifi-GPS-mobilnet-BT folyamatosan megy. Ennek nincsennek káros élettani hatásai? Vagy bemész egy lakóparkba/panelbe stb, valószínűleg van lakásonként vagy két lakásonként Wifi, folyamatos elektromos vibrálás a levegőben stb. Milyen hatással van egy rock fesztivál, egy diszkó vagy egy Hifibömböltetős házibuli? Már csak annak is rossz élettani hatásai vannak, hogy a gép előtt ülünk a sötétbe, bámuljuk a villódzó monitort, stresszeljük magunkat a játékokon ahelyett, hogy a szabadba lennénk. Dohány? Pia? Drog? (ez a vége már csak túlzásképpen...)
Ha meg valahogy sikerül ezeket relációba állítani és úgy valami képlettel kiszámítják, hogy ezek közül a VR a legártalmasabb... hát üsse kő, én akkor is gyűjtök rá mert brutálisan tetszik és ebből én nem akarok kimaradni... Fesztiválra is elmegy az ember, ha fellép a kedvenc bandája, pedig ott micsoda halláskárosodást szenved.
Mi számít normál címnek?
Jelenleg már ott tartunk, hogy egy újonnan kijött Pacman vagy Mario verzió futtatásához is 4 GB RAM, 4 magos processzor, meg legalább 20ezer Ft-os videokártya kell.
És akkor ha megnézzük az újonnan kijött játékokat, az Oculus Rift nem igényel erősebb gépet, mint mondjuk a Mad Max.
Akkor mihez képest 7-szeres az igény?
Mellesleg PlayIT-en én is kipróbáltam az Oculus Riftet, tetszett is, de nem vennék otthonra. Addig legalábbis biztos nem, míg ilyen árban adják. Majd ha lemegy az ára 20ezer körülire, újra átgondolom :-)
A blue-ray lejátszók is itt kezdték, és most már azok is elérhető áron vannak :-)
Mellesleg meg egyáltalán nem elég olyan van, ami jól futtatja az általad említett Witcher/Battlefrontot, annál legalább 2x erősebb gép kell, lévén 2 képernyőre kell küldeni stabil fps-el.
Mi a helyzet az okostelefonokkal (vagy akár a simákkal is)? Majdnem mindenkinek ott lapulnak a zsebükben egész nap, legtöbbeknek Wifi-GPS-mobilnet-BT folyamatosan megy. Ennek nincsennek káros élettani hatásai? Vagy bemész egy lakóparkba/panelbe stb, valószínűleg van lakásonként vagy két lakásonként Wifi, folyamatos elektromos vibrálás a levegőben stb. Milyen hatással van egy rock fesztivál, egy diszkó vagy egy Hifibömböltetős házibuli? Már csak annak is rossz élettani hatásai vannak, hogy a gép előtt ülünk a sötétbe, bámuljuk a villódzó monitort, stresszeljük magunkat a játékokon ahelyett, hogy a szabadba lennénk. Dohány? Pia? Drog? (ez a vége már csak túlzásképpen...)
Ha meg valahogy sikerül ezeket relációba állítani és úgy valami képlettel kiszámítják, hogy ezek közül a VR a legártalmasabb... hát üsse kő, én akkor is gyűjtök rá mert brutálisan tetszik és ebből én nem akarok kimaradni... Fesztiválra is elmegy az ember, ha fellép a kedvenc bandája, pedig ott micsoda halláskárosodást szenved.
Az Oculus által kiadott hivatalos gépigény "annyira nem vészes" kb, mint egy Witcher 3, vagy egy Battlefront ajánlott gépigénye, szóval sokaknak azért már megvan a vas a VR-hoz is, akár itthon is.
Most ebben a pillanatban soknak tűnik, viszont ez egy teljesen új platform lesz, már ebben az évben több tucat VR-ra fejlesztett játék fog megjelenni, plusz filmnéző alkalmazás és egyéb jóságok (pl a Robinsons című kalandjáték CryEnginnel)
Szóval ha abból az irányból közelítjük meg, hogy 1-2 éven belül az "átlag júzer" gépe is alkalmas lesz VR-ban futtatni egy-egy játékot már teljesen máshol tartunk.
Magát az Oculus headsetet pedig nem véletlenül lehet pár éve fejlesztőként megvenni (itthon is vannak akik már 2éve használják), komoly teszteken ment végig a cucc, mire a végleges kiadást megcsinálták. A szemnek kb annyira káros, mint a 3D-s mozi, vagy közelről nézni a tv-t.
Mellesleg meg egyáltalán nem elég olyan van, ami jól futtatja az általad említett Witcher/Battlefrontot, annál legalább 2x erősebb gép kell, lévén 2 képernyőre kell küldeni stabil fps-el.
Az Oculus által kiadott hivatalos gépigény "annyira nem vészes" kb, mint egy Witcher 3, vagy egy Battlefront ajánlott gépigénye, szóval sokaknak azért már megvan a vas a VR-hoz is, akár itthon is.
Most ebben a pillanatban soknak tűnik, viszont ez egy teljesen új platform lesz, már ebben az évben több tucat VR-ra fejlesztett játék fog megjelenni, plusz filmnéző alkalmazás és egyéb jóságok (pl a Robinsons című kalandjáték CryEnginnel)
Szóval ha abból az irányból közelítjük meg, hogy 1-2 éven belül az "átlag júzer" gépe is alkalmas lesz VR-ban futtatni egy-egy játékot már teljesen máshol tartunk.
Magát az Oculus headsetet pedig nem véletlenül lehet pár éve fejlesztőként megvenni (itthon is vannak akik már 2éve használják), komoly teszteken ment végig a cucc, mire a végleges kiadást megcsinálták. A szemnek kb annyira káros, mint a 3D-s mozi, vagy közelről nézni a tv-t.
http://www.wired.co.uk/news/archive/2016-01/06/oculus-rift-pre-orders
Egyébként a legolcsóbb vr ready pc + OR egybecsomag 1500 amerikai zöldhasúba kerül. Csak figyelembe kell venni azt is, hogy ennek fényében "az" mire lenne elég...
Émelygéstől meg ilyenektől nem tartok, szerintem nagyon emberfüggő (meg hozzáállás függő...). Rengetegen mondják, hogy a sima 3D-től is kiborulnak 10 perc után, én vígan eljátszogatok 5-6 órát egy huzamba vele (szünetekkel persze meg blabla).
Arra leszek én kíváncsi, hogy mennyire lesz támogatott. Vannak ilyen kifejezetten VR címek mint az a "tartsd a kezed a gombon" meg a hullámvasutas cucc de azokat nem tartom többre egy 3D Marknál... Ottvan a Elite, csak amiatt már megérné beruházni egyre :D Esetleg War Thunder bár azért már nem vagyok oda. És akkor itt vége. Mennyire lesz támogatott az FPS-ek körében? És a többi játék? Használhatom majd úgy mint egy sima 3D monitort akár Witcher-hez, Total War-hoz vagy akármihez?
Nemtom az előbbi pontos megfogalmazás-e, hisz mind a két "monitorra" különböző képet kell vetíteni. Na majd erre is ki kéne találni valami új mennyiséget...
Amúgy nem teljesen elképzelhetetlen, hisz a felbontás kb. 2,25-szörösére emelkedik, tehát ha négyzetesen emelkedik a kellő lóerő, akkor kb. 5-ször erősebb gép kell hozzá, mint sima monitorra.
Az is kérdéses, hogy mi erőlteti meg jobban a gépet. Ha egy raklap poligont egy irányból egyszer lerenderelünk, vagy ugyanazt a poligonhalmazt két kisebb képként, de más szögből.
Ehh, mindegy is, majd ha lemegy az ára, akkor benevezek, de valszeg HTC-be, nem Oculusba.