Az ötvenes években egy legendás tolvaj, a Holló fosztogatta Európa legnagyobb műkincsgyűjteményeit. A mestertolvaj pályafutásának egy eltökélt nyomozó, és annak szolgálati fegyvere vetett véget. Azonban néhány évvel később újra feltűnnek a Hollóra jellemző tollak, ám az eleganciát felváltotta az erőszak. Miközben mindenki azt találgatja, vajon a tévesen halottnak vélt tolvaj tért vissza kissé dühösebben, vagy csak utánzója akadt, az is egyértelmű, hogy valakinek ismét meg kell állítani a bűnözőt. És ki lenne erre alkalmasabb, mint az, aki egyszer már sikerrel járt ebben?

Két nap a nyugdíjig

Csakhogy a mi hősünk nem a sikeres, ám öntelt és goromba Nicolas Legrand, hanem egy egyszerű közrendőr. Anton Jacob Zellner középkorú, pocakos, barátságos svájci közeg, aki ugyan hamarosan leszerel, de az esze még mindig jól vág. Azt is kiokoskodja, hogy a napokban ellopott híres drágakőnek, a Szfinx szemének párját az Orient Expressen szállítják Egyiptomba, így elintézi, hogy áthelyezzék a vonatra, hátha ott majd valahogy bebizonyíthatja a világnak, mire képes. A megérzése nem csal: az eleinte eseménytelen vonatúton hamarosan kisebb furcsaságok történnek, és mire azoknak a végére jár, igazán felpörögnek az események. Titokzatos alakok, robbantás, gyilkosság, vonatút, hajókirándulás, egzotikus tájak, és persze rengeteg hazugság és ármány. A KING Art játékában mindent megkapunk, ami egy klasszikus krimihez szükséges.

Akinek a főszereplőről, a történetről, a karakterekről vagy éppen a helyszínekről esetleg Agatha Christie jutna az eszébe, rátapintott a lényegre. A Raven tiszteletadás az írónő felé, történeteinek és stílusának ízléses felhasználásával. Olyannyira, hogy az első helyszínen rögtön meg is ismerkedhetünk egy híres írónővel, aki enyhén szólva emlékeztet rá, és még a nyomozásunkban is segít majd egy keveset.

Alapvető, kedves Data

A komoly Christie-rajongók, mint a 2013-as teszteket is készítő ]{redenc mester, számos apróbb-nagyobb utalást felfedezhetnek még a játékban, ugyanakkor többen is panaszolták, hogy a történetek az eredeti könyvek ismeretében nem túl meglepőek. Azonban a bűnügyi rejtély megoldásához szerencsére egy klasszikus kalandjátékon keresztül vezet az út.

Ennek megfelelően rengeteget fogunk beszélgetni a főbb és mellékszereplőkkel, valamint tárgyakat szerzünk és igyekszünk azokat megfelelően kombinálni, felhasználni. Gyakorlott kalandozóknak nem jelent komoly kihívást a játék, ám éppen ezért ideális lehet a műfajjal ismerkedőknek, sőt azoknak is, akik eddig inkább távol maradtak a kalandjátékoktól. A beszélgetések ugyanis nem túl hosszúak, elég jól megírtak, és bár angol- vagy némettudás szükséges hozzájuk, többnyire könnyen érthetők és nem is túl pörgősek. Általában az egész játék kellemes, visszafogott tempóban halad, ahogy az herr Zellnerhez illik, így kezdőknek is lesz idejük megismerni a készítők gondolkodásmódját.

Ezzel kapcsolatban is csak jó híreink vannak. A legtöbb feladat és tárgyhasználat logikusan kikövetkeztethető. Néha egy lépéssel talán bonyolultabb, mint lehetne, de kis gondolkodás – vagy éppen szünet – után rábukkanhatunk a megfelelő megoldásra (a naplónk szintén nagy segítségünkre lehet). A kalandjátékokra sajnálatosan jellemző pixelvadászat miatt sem kell aggódnunk, ha a szóköz billentyűt lenyomjuk, megjelenik minden olyan elem az adott helyszínen, amivel kezdhetünk valamit – bár ez néhány kalandpontunkba kerül. Ezt egyébként a töltőképernyőn feltűnő tippek között is tudtunkra adják, ahogy azt is, hogy néha többször meg kell vizsgálni valamit, hogy minden lényegeset megtudjunk róla. Ami után viszont sok esetben már el is tűnik a különleges kurzor, ezzel jelezve, hogy az adott helyen vagy tárggyal már nincsen semmi dolgunk – bár ez később változhat.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A készítők jól láthatóan mindent megtettek azért, hogy a játékosok szabadon élvezhessék a nyomozást. Sőt ilyen játékoktól szokatlan módon még a fehér foltok egy jelentős részét is kitöltötték. A történet némileg rövidebb második felében ugyanis a rosszfiúk szemszögéből éljük újra az eseményeket. Ez persze csalásnak is minősíthető, hiszen így a helyszíneket újrahasznosítva növelték meg a játékidőt, de fantasztikus hangulati elem, hogy nem csak a detektív végső összefoglaló-monológjából derülnek ki a háttérben zajló események és motivációk.

Ezek után kissé furcsa volt, hogy a kisebb, önálló szálakat véletlenül átugorhatjuk. Elég, ha rossz sorrendben beszélünk a szereplőkkel, és befejezetlenül marad egy apróbb történet. Ez szerencsére a teljes kalandra nincs hatással, csupán bosszantó, hogy kárba vész az erre fordított időnk, energiánk, no és a pontszámunk, ami elengedhetetlen az achievementekhez.

A te hangod mélyebb

Háromdimenziós kalandjátékot készíteni kockázatos, mert nem könnyű jól eltalálni a grafikai stílust. A Raven esetében szerencsére sikerült. A szereplők ugyan nem valósághűek, de nem is túl rajzfilmesek, így ha hajlandóak vagyunk lemondani a Digic Pictures szintű karakterekről, végig elfogadhatóak és komolyan vehetőek maradnak. Ebben sokat segít a remekül sikerült angol szinkron is. A zenei aláfestés is jól illeszkedik a korszakhoz és a hangulathoz, bár hosszabb távon azért idegesítő lehet, ha éppen elakadtunk egy fejtörőben.

Kódbeváltás

A tartalomjegyzéknél lévő matricán található matricára nyomtatott kódsort nem a Steamen kell felhasználni, hanem a PC Guru Online kódbeváltó oldalán. Ehhez mindössze egy ingyenes regisztrációra van szükség, majd a belépést követően el kell navigálni a kódbeváltás oldalra, ott be kell ütni matricán található kódot, az eredmény pedig egy Steam-kód lesz, amit már beválthattok a Valve áruházában.

A matricán található kódot csak egyszer lehet felhasználni, de összesen tízszer lehet megpróbálni a beváltást, így ha elgépelsz egy karaktert, akkor sem kell félned, nem fog eltűnni a teljes játékod. Ha mind a tíz alkalommal hibás kódot adsz meg, a rendszer 24 órára letiltja a kódbeváltás funkciót, úgyhogy csak óvatosan! Ha problémát okozna a kódbeváltás, olvasd el a Kódbeváltás tudástárunkat a PC Guru Online-on!

A JANUÁRI PC GURU 2016. 01. 14-TŐL KAPHATÓ AZ ÚJSÁGOSOKNÁL

ÉS A HIPERMARKETEKBEN.

PC Guru 16/01 borító