Sid Meier sorozata visszatér, egy hónap múla már mindenki álmai birodalmának naggyá tételével foglalkozhat. Szerencsére nem kell erőgép a címnek, a 2K sokféle konfiguráción tesztelte a programot, hogy megadhassanak egy minimum és egy ajánlott követelményt. Ezt:
Minimum:
- Processzor: Intel Core i3 2,5 GHz vagy AMD Phenom II 2,6 GHz vagy ennél jobb
- RAM: 4 GB
- Videókártya: nVidia GeForce 450 vagy AMD Radeon 5570 1 GB VRAM-mal
- HDD: 12 GB
- OS: 64 Bites Windows 7, 8.1, vagy 10.
Ajánlott:
- Processzor: Intel Core i5 2,5 GHz vagy AMD FX-8350 vagy ennél jobb
- RAM: 8 GB
- Videókártya: nVidia GeForce 770 vagy AMD Radeon 7970 1 GB VRAM-mal
- HDD: 12 GB
- OS: 64 Bites Windows 7, 8.1, vagy 10.
Nem sok, valljuk be.
A lényeg egyébként ott van, hogy a Civ V térképe részben procedurális rendszerű. Aki megfigyelte, észrevehette, hogy a városon kívül feltüntetett világcsodák ide-oda vándorolnak. Na, ez mutatja azt, minden egyes szegmens tartalmát azért valamilyen háttérben futó algoritmus számolja ki, hogy az adott hatszögbe kirajzolandó objektumok ne üssék egymást, megfelelően illeszkedjenek az oda rajzolt domborzatra és terep-elemekre, és a növényzet se a felhúzott épületeken keresztül nőjön. Feltételezem, hogy a betöltés során egy nagy halom ilyen procedurális számítást végez a Civ, és eleinte ezek nem igazán voltak optimalizálva, ami drasztikus töltési időkkel járt, pláne a játék későbbi "zsúfoltabb" állapotaiban. Viszont éppen ugyanez adott lehetőséget, hogy a számítási műveletek átvariálásával és felgyorsításával idővel csökkenteni tudták azt a tényleg felháborító lassúságot.
Plusz a taktikai térképen nem 8-10 m.i. mozgat (fejenként) pár száz egységet pár ezer mezőn, hanem 4-5 m.i (fejenként) pár bábot fix útvonalakon, ha jól rémlik, úgyhogy a körök is gyorsabban pörögnek.
Félre ne érts, szerintem is feltűnően sokat tölt a Civ 5, de az öt percet max. régebbi rendszereken tudom elképzelni (nekem kb. a Q9550 procin dolgozott ennyit 4GB, 800Mhz RAM és 512 GB, GTX285 kártya mellett). Egy középkategóriás vason azért fél percen belül benn vagyok a menüben, másfél-két percen belül meg egy "large" térképen ipari korban, de ha hazaértem, megmérem, mert most már nagyon kíváncsi lettem :)
- belépésnél feltehetőleg minden olyan adatot pakolhat be, ami bármikor kellhet, például felhasználói adatok, beállítások, menük, felhasználói felület, kiegészítők vonatkozó adatai, néhány adatbázis (mentések, dlc-k, scenario-k), meg még ki tudja mi minden; intro alatt is előtölt egyébként, bár nem mindent.
- mentés visszatöltésekor (ez jó hosszú, főleg ha az egész térképet felfedezted már és elég előrehaladott a játék) az összes vezető modellje, egységek modelljei, térkép adatai (ha egy tömbként kezeli, minden mező viszonylag méretes adathalom: koordináták, típus, építmények) + városok (pozíció, épületek, tulajdonságok, tulaj) + egységek (pozíció, típus, szint, tulaj) és vonatkozó textúrák (ha felfedezett mezőről van szó); aztán a diplomáciai kapcsolatok, egyezmények, kereskedelmi útvonalak, minden civ tech-szintje, készletei; meg amire még nem is gondoltam.
- körönként csak a készletek változnak, na meg az m.i. dolgozik, betölteni nem tölt nagyon semmit, csak a RAM-ból rántja be a modelleket, ha nem lennének már ott amúgy is.
Ezzel magyarázható, hogy a processzort nagyon szereti eszegetni, és a merevlemez sebessége, valamint a RAM is jelentősen közrejátszik.
- belépésnél feltehetőleg minden olyan adatot pakolhat be, ami bármikor kellhet, például felhasználói adatok, beállítások, menük, felhasználói felület, kiegészítők vonatkozó adatai, néhány adatbázis (mentések, dlc-k, scenario-k), meg még ki tudja mi minden; intro alatt is előtölt egyébként, bár nem mindent.
- mentés visszatöltésekor (ez jó hosszú, főleg ha az egész térképet felfedezted már és elég előrehaladott a játék) az összes vezető modellje, egységek modelljei, térkép adatai (ha egy tömbként kezeli, minden mező viszonylag méretes adathalom: koordináták, típus, építmények) + városok (pozíció, épületek, tulajdonságok, tulaj) + egységek (pozíció, típus, szint, tulaj) és vonatkozó textúrák (ha felfedezett mezőről van szó); aztán a diplomáciai kapcsolatok, egyezmények, kereskedelmi útvonalak, minden civ tech-szintje, készletei; meg amire még nem is gondoltam.
- körönként csak a készletek változnak, na meg az m.i. dolgozik, betölteni nem tölt nagyon semmit, csak a RAM-ból rántja be a modelleket, ha nem lennének már ott amúgy is.
Ezzel magyarázható, hogy a processzort nagyon szereti eszegetni, és a merevlemez sebessége, valamint a RAM is jelentősen közrejátszik.
Az eddigieket is szinte "gyökérre" lehetett vágni gond nélkül... Amivel sosem tudtam mit csinálni az a töltési idő...Hozzáteszem még legrosszabb esetben sem volt olyan szörnyű mint a Rome:TW 2 esetén...