A játék alapja Arkagyij és Borisz Sztrugackij (képünkön) 1964-ben
született, nagyszerű sci-fije, mely magyarul Nehéz istennek lenni címmel jelent
meg (eredeti címe: Трудно быть богом), és talán antikváriumokban még fellelhető
de az is lehet, hogy újra kiadják, hiszen az 1990-es, kitűnő, Peter
Fleiscmann rendezte filmadaptációt követően idén úgy tűnik, egy orosz
feldolgozás is a mozikba kerül. A regényt elég nehéz bemutatni röviden;
nagyjából azt a kérdést feszegeti, hogy mi van, ha valaki minden mai tudásával
visszakerül a múltba ha istenként kezd viselkedni, hamar kiderülhet:
bármilyen barbár, primitív is az a világ, mégiscsak magasabbrendű, hisz a
technológiai, tudásbeli fejlettség, fölény nem jár automatikusan erkölcsi és
szellemi felsőbbséggel... A főhős egyébként egy mai, fiatal srác, aki egy idegen
bolygóra téved, ahol tulajdonképpen a Föld legsötétebb középkori korszaka
zajlik, és ottragadva igazi, feudális ármánykodásba csöppen, így a könyv
egyszerre tanmese, középkori, meglehetősen izgalmas és zaftos kalandregény,
no és persze finoman (vagy nem is annyira finoman) benne van a kommunizmus, a
hidegháborús XX. század bírálata is. A mű tényleg zseniális, komoly, etikai
mélységekkel, ugyanakkor remek humorral, bátran ajánlom mindenki figyelmébe.
De térjünk rá magára a játékra. A Burut nem egy adaptációt
készít, hanem egyfajta folytatást, mely a regény lezárulta után két évvel
kezdődik: a birodalmat háborúk szakították szét, hősünk egy ügynök, akinek egy
ellenlábas királyt kellene kinyírnia. Természetesen a főbb helyszínek, a
kulcsszereplők, különféle szervezetek maradnak, és marad a sajátos, darkos
középkori hangulat is, mindezt a szerzőpáros még élő tagja, a fiatalabb
testvér, Borisz Natanovics Sztrugackij felügyeli (Arkagyij 1991-ben hunyt el),
így az atmoszférához illő karaktereket, szörnyeket, épületeket kapunk. A nagy
truváj természetesen a két idősík, a középkor és az alternatív jövő
találkozása, így az arzenál kardoktól számszeríjakon át minigunig és
lángszóróig terjed, a felszerelések között távcső és éjjellátó is lapul, a
védelemben pedig éppúgy helyet kap a mellvért, mint az erőtér... Ez egyébként
azt a csavart is hordozza, hogy bár kifejezett mágia nem lesz, de miután
kommunikálhatunk a Földiekkel, tanulmányozhatjuk az ő technológiájukat, ezek a
fejlett eszközök egy középkori világban mégiscsak varázstárgyakként
funkcionálnak.
A valós idejű, bevallottan hack n slash stílusú harcrendszerben
kombók, speciális támadások (leütés, lefegyverezés) is helyet kapnak, mindez
persze karakterünk képességein, fejlesztésén is múlik. Csata közben súlyos
sebesüléseket is összeszedhetünk, sőt akár végtagjainkat is elveszthetjük,
végső esetben még fejünket is, szó szerint. Egy hősünk lesz, de csatlakozhatnak
hozzá segítők, akiket utasításokkal irányíthatunk. E társak között lesznek
önkéntesek, akik lehet, hogy az adott ukázt nem hajtják végre, ha az nem
tetszik nekik (különféle stílusban lehet terelgetni őket, pl. meggyőzés,
megfélemlítés, parancs), és lesznek zsoldosok, aki viszont engedelmeskednek. A
skill-rendszer fegyveres és nem fegyveres ágra oszlik, előbbiben a könnyű-,
közepes- és nehézfegyverzetet tápolhatjuk, melyekhez perkek, azaz bónuszok (pl.
speciális mozdulatok) társulnak, utóbbiban olyan képességeket találunk, mint a
kitartás (endurance), ügyesség (dexterity), gyógyítás és diplomácia.
A sztori a regény világában, Arkanar királyságában zajlik,
mely több területre lesz osztva, ezek jó része NPC-kkel való beszélgetés során
tárul fel. Utazni világtérképen lehet (hasonlóan pl. az Arcanumhoz), melyet a
világ történései megszakíthatnak, de a menetidőt lóra pattanva
meggyorsíthatjuk, egyébként a pacik nyergében is lehet majd harcolni (tucatnyi
hátas közte csatamének is - közül választhatunk, rájuk is lehet páncélt adni,
hasonlóan pl. a Sacredhez). A kereskedés érdekessége, hogy többféle
fizetőeszköz létezik, sőt csereberélni is lehet, ha az alku mindkét félnek
tetszik. Szintén a legszélesebb paletta áll rendelkezésünkre az interakcióknál,
például egy dokumentum megszerzésénél ellophatjuk azt, kinyírhatjuk gazdáját,
vagy meg is vesztegethetjük a korrupt hivatalnokokat, hogy átpasszolják nekünk.
Fontos kiemelni, hogy bár a játék meglehetősen szabad menetű lesz, azaz a
különféle küldetéseket tetszés szerint vállalhatjuk be és hajthatjuk végre, a
sztorivonal lineárisnak mondható (kb., mint az Oblivion esetében), ám
döntéseink nyomán háromféle végkifejletre számíthatunk.
A másik sajátos elem, melyet a készítők szerényen az igazi
szerepjáték néven emlegetnek, hogy a szituációktól vagy a környezettől függően
hősünknek színészkednie kell, azaz hol egy nemesembernek, hol egy céh
tagjának, hol szerzetesnek, tolvajnak vagy épp egyszerű városlakónak adhatjuk
ki magunkat, hogy így elnyerjük a különféle, más-más beállítottságú NPC-k
bizalmát. Ráadásul mindegyik ilyen kitalált figurához saját hátteret, legendát
is létrehozhatunk könyveket elolvasva és NPC-kkel beszélgetve, és így
mutatkozhatunk be. Mindez nemcsak szóban zajlik le, hanem át is öltözhetünk e
szerepre, ehhez komplett csomagokat gyűjthetünk be ám csak akkor lesz hiteles
az előadásunk, ha az álca minden egyes elemét összeszedtük és magunkra
öltöttük.
Ahogy a képeken látszik, a játék világa meglehetősen színes és változatos, mindezt valós időjárási hatások, dinamikus nap/éj ciklus teljesíti ki és kelti életre, és ez befolyásolja a játékot is, például lesz olyan társunk, aki esőben nem hajlandó velünk tartani, míg az NPC-k saját életet élnek, így természetesen például egy kereskedőt éjjel nem fogunk a boltjában találni. Az, hogy jelen pillanatban hogy néz ki a játék, mennyit változott az elmúlt időszakban, még nem tudjuk, de mindenesetre örülök neki, hogy valami elindult, és látszik a fény az alagút végén. Érdemes lesz figyelni a címre, lehet, hogy ebből is kisül valami finom süti...
Utóirat: ...és hogy elvarrjam a bevezető szálait: a harmadikként említett játékot, mely a Fogadó a Halott Alpinistához című remek regényből készülget, 2005 áprilisában bejelentette az Akella, saját fejlesztésként, Dead Mountaineer's Hotel címen, ennek munkálataiban szintén részt vállalt Borisz Sztrugackij. Klasszikus, 2D-s, festett hátterű, point n click kalandcímről van szó a részleteket hamarosan megosztom veletek, hátha abból is lesz valami hamarosan...
Már várom ! Miért nem tudják PONTOSAN megmondani , hogy mikor jelenik meg ????????