Ami március idusán csak kósza pletykának tűnt, arról most egyre több információ szivárog ki, miszerint a Sony frissíteni fogja a PlayStation 4-et és egy jóval erősebb modellt adnak ki belőle, ami már támogatni fogja a 4K-s felbontást is. A frissített PlayStation 4.5 magasabb órajelű, 1,6 GHz-ről 2,1 GHz-re növelt procival, erősebb GPU-val (18 CU-ról 36 CU) és gyorsabb, 218 GB/sec-es memóriával érkezik, egyelőre még nem tudni, hogy pontosan mikor.
Arról azonban továbbra sem szól a fáma, hogy milyen árcédulát fognak aggatni a termékre (a pletykák szerint 400-500 dollár lesz), ami egy sor problémát vet fel. Ugyebár a kezdetekben, 2013 novemberében, még csak 500 GB-os PlayStation 4-ről beszélhettünk, ami 400 dollár/eurós áron érkezett a boltokba, viszont két év elteltével a Sony -- látva a gép iránti hatalmas érdeklődést -- 50 dollárral csökkentette az alapárat. Akkor még nem tudtuk, hogy ezzel a lépésével csinál helyet az 1 TB-os változatnak, amivel legfőképp a digitális játékok kedvelőit célozták meg, ugyancsak sikerrel.
Most azonban nagy fába vágták a fejszéjüket, több szempontból is. Azok a játékosok, akik egyszer már lepengették a teljes árat a konzolért, nem biztos, hogy még egyszer leperkálják ugyanezt, vagy akár ennél magasabb összeget, ezért a legjobb mindegyikőjük számára az lenne, ha valamiféle upgrade lehetőséget biztosítanának nekik, hogy kis ráfizetéssel tudjanak váltani a 4K-s élményt jelentő legújabb PlayStation modellre. Itt jön azonban a bökkenő, hiszen a mai napig csak nagyon kevés cím van, ami a jelenlegi generáción egyáltalán képes fullHD-felbontásban, 60 fps-sel futni. Na most, ehhez képest a 4K valóban hatalmas ugrás lesz, arról nem is beszélve, hogy ehhez megfelelő monitort vagy TV-t kell mindenkinek beszereznie, amit sokáig szinte csak PS4-es játékra tud majd használni, már ha időben jönnek majd rá új játékok és nem csak 4K Remastered változatukkal tömik be a szánkat. Valószínűleg itt is az lesz az ésszerű megoldás a felhasználók részéről, mint más generációváltásnál, hogy a premierhez képest 1-2 évvel később éri meg váltani, mivel addigra lesz is mivel kihasználni a 4K-ban rejlő lehetőségeket.
4K felbontás az 1080p-hez képest
A Sony időben elkezdte a tűzgyújtást, ugyanis kikötötte, hogy a fejlesztőknek szigorúan mind a két PS4 változatra el kell majd készíteniük játékaikat, azaz nem tehetik meg, hogy csak a 4.5-ösre fejlesztenek. Bár hülyék is lennének, hiszen így több mint 20 millió felhasználótól esnének el. Ami viszont fontos fegyvertény, hogy az online multiplayerben sem választhatják szét egymástól a játékosokat, ami lehetséges, hogy a frissített modell tulajdonosainak malmára hajtja a vizet, akik nagyobb hardveres erőforrással a hátuk mögött tudnak majd egy kis előnyt kiharcolni maguknak - bár ez, ahogy sok esetben, most is az adott játék optimalizációján fog múlni.
Sokak fejében a Sony most úgy tűnhet, mint akinek az Xbox One-nal szemben aratott győzelme kicsit a fejébe szállt és még több bőrt akar lehúzni a célközönségről, miközben a korábban hangoztatott elvárásokat sem teljesítette. És akkor a PlayStation Network állapotáról, valamint a PlayStation Store fapados lehetőségeiről nem is beszéltünk. Ugyanakkor a Microsoft is érzi, hogy eljött az ő ideje, ezért egyre több kedvezményt próbál nyújtani mostani és leendő játékosainak. Aztán, hogy ez mire lesz elég, azt senki se tudja, de az tény, hogy nagyon nagy hátrányt kell lefaragniuk. Mondjuk, a jelenlegi generációban még jó sok év van, főleg akkor, ha ilyen gyakran fogják frissíteni a meglévő modelleket és leginkább akkor, ha ebbe a játékba frissített Xbox-modellel beszáll a Microsoft is.
Abban biztosak lehetünk, hogy előbb vagy utóbb megkerülhetetlen lesz a 4K-ra való átállás, de valószínűleg nem olyan korán, mint ahogyan a Sony gondolta. Ráadásul a játékfejlesztőknek is idő lesz, amíg olyan engine-ket tákolnak össze, amik valós 4K-s felbontást tudnak produkálni és nem csak szimpla felskálázásról lesz szó, mint amilyen az "1080p-s" Killzone: Shadow Fallnál volt. A frissítési őrületbe 100%, hogy a Microsoft is be fog szállni, de egyelőre inkább azzal foglalkoznak, hogy minél több 360-as játékkal nyomulhassanak a One-tulajok, míg a versenytársnál ez a metódus csak eggyel korábbi, PS2-es címeknél játszik leginkább.
Máris kiöregedett volna?
Biztos nagyon szép a 4K meg minden, de a játékok sokkal élvezhetőbbek lennének, ha a felbontásvadászat helyett inkább azzal lennének elfoglalva, hogy a konzolon ne 25-30 fps-sel hasítsanak a cuccok. Csak sajnos arra nem lenne senki sem vevő.
Tehát valahol értelme is lesz a PS 4.5-nek ugyanakkor nem sokáig fognak rajta briliánsan futni az újabbnál újabb játékok ha azokat 4k-ra csinálják rá. Tehát 1-2 év múlva meg jöhet a PS 5, mert már a "COD XXX" csak full hd-ban fog normálisan menni a PS 4.5-ön, szóval egy kicsit macskajátéknak érzem most ezt a dolgot.
Am ezen én is rühögök, mikor a konzolosok a játékmenetet meg a joystickot hozzák fel érvként... Mintha géphez nem lenne...
Mondjuk röhej lenne valamelyik fejlesztő betenné opciónak a konzolos verzióba hogy oké mehet 4Kba, viszont akkor nem lesznek árnyékok, textúrák gothic 2 szintjén stb...
Másik elgondolkodtató dolog ha már a 3. XB egy egy akkor a 3.5-ösnek meg mi lenne a neve?
Ez az új gép engem is csak abban erősített meg hogy inkább a gépem fejlesszem, és ne a konzolt folytassam.
A marketing gépezet meg gyönyörűen hülyíti a tudatlan konzolosokat. Mármint a technológiailag tudatlanokat. Nem egy konzolos közösségben komolyan beszélnek arról hogy most 4k-s tévét vesznek mert mennyivel jobb lesz ez a gép mint a már létező. Sokan még azt sem hitték el hogy a mostani játékaik nem fHD-n mennek hanem alacsonyabb felbontásokon amiket felskáláz a gép és a tévé elrejti a nem natív kép miatti hibákat.
Ami amúgy abszolút vicces bennük, hogy sokan habzó szájjal ordították le a fejem (és más PC-s gémerekét) hogy mi csak a grafikáról tudunk beszélni, és nem a játékmenetről, erre jön az új gép és másról sem áradoznak csak hogy így az új gép grafikája, meg úgy. :D Szánalmasak és röhejesek.
Amúgy az M$ szerintem nem fog nagyon beállni ebbe a fejlesztgetősdibe. Ők szerintem más útvonalat választ. Legalábbis ha a nemrég levédetett szabadalmukat ami egy amolyan modulárisan fejleszthető gépről szólt. Olyan mint egy PC csak kevesebb komponensből. Gondolom egy CPU, egy GPU, egy memória, és egy háttértár pakk lehet a dolog, a játékokat meg úgy kell megírni majd hogy nagyobb LoD, nagyobb objektumszám, és nagyobb töltés nélkül bejárható tér legyen, vagy ezek kombinációja. Mindeközben persze a játék motorja fel kell ismerje a komponenseket, és ha kevés a ram de jó a grafika akkor a részletességet csak árnyékok és közeli objektumok részletesebb képét adja le, és így tovább.
Egyébként pár korábbi hozzászólásra: nem csak kétszeres lesz a teljesítménytöbblet, hanem nagyobb. Ugyanis nem csak az IGP nyers tulajdonságait (CU) duplázzák benne, hanem emelik az órajeleket is (a Jaguar-ok 1,6GHz helyett 2,1GHz-en fognak futni (ahogy a hírben is van írva); az IGP is 800MHz-ről 911MHz-re emelkedik; és a GDDR5 memória sebessége is 5,5GHz-ről 6,8GHz-re nő).
Ez az új gép engem is csak abban erősített meg hogy inkább a gépem fejlesszem, és ne a konzolt folytassam.
A marketing gépezet meg gyönyörűen hülyíti a tudatlan konzolosokat. Mármint a technológiailag tudatlanokat. Nem egy konzolos közösségben komolyan beszélnek arról hogy most 4k-s tévét vesznek mert mennyivel jobb lesz ez a gép mint a már létező. Sokan még azt sem hitték el hogy a mostani játékaik nem fHD-n mennek hanem alacsonyabb felbontásokon amiket felskáláz a gép és a tévé elrejti a nem natív kép miatti hibákat.
Ami amúgy abszolút vicces bennük, hogy sokan habzó szájjal ordították le a fejem (és más PC-s gémerekét) hogy mi csak a grafikáról tudunk beszélni, és nem a játékmenetről, erre jön az új gép és másról sem áradoznak csak hogy így az új gép grafikája, meg úgy. :D Szánalmasak és röhejesek.
Amúgy az M$ szerintem nem fog nagyon beállni ebbe a fejlesztgetősdibe. Ők szerintem más útvonalat választ. Legalábbis ha a nemrég levédetett szabadalmukat ami egy amolyan modulárisan fejleszthető gépről szólt. Olyan mint egy PC csak kevesebb komponensből. Gondolom egy CPU, egy GPU, egy memória, és egy háttértár pakk lehet a dolog, a játékokat meg úgy kell megírni majd hogy nagyobb LoD, nagyobb objektumszám, és nagyobb töltés nélkül bejárható tér legyen, vagy ezek kombinációja. Mindeközben persze a játék motorja fel kell ismerje a komponenseket, és ha kevés a ram de jó a grafika akkor a részletességet csak árnyékok és közeli objektumok részletesebb képét adja le, és így tovább.
1920 x 1080 = 2.073.600 pixel
3840 x 2160 = 8.294.400 pixel
Utóbbi pont négyszerese a fullHD pixelszámának. De abból is láthatod ezt, hogy az X és Y tengely is megduplázódott, így 2 x 2 = 4-szer annyi területet jelent. Még itt a cikkben lévő képet is megnézheted, hogy mekkora a 4k az 1080p-hez képest.
Ugye a FullHD sor hossza 1080 és az oszlop hossza 1920. 4K sor hossz 2160, oszlop 3840. A sor és az oszlop duplája a FullHD hossznak.
1.sor 1.oszlop: 1920x1080
1.sor 2.oszlop: 1920x1080
2.sor 1.oszlop: 1920x1080
2.sor 2.oszlop: 1920x1080
Eszembe jutott, hogy az AMD még mindig nem jutott el a HDMI 2.0-ig, ami szükséges a 4k60fps-hez. Remélhetőleg a Polaris GPU-val már ez is eljön, mert ennél a PS4,5-nél kell majd.