A Mass Effect: Andromeda igen nagy érdeklődésnek örvend, ami valószínűleg annak is köszönhető, hogy a játékot fejlesztő Bioware igencsak szűkösen méri az információt róla, de talán azt sem lenne nagy merészség kijelenteni, hogy a legtöbb dolog, amit tudunk a korábban csak Mass Effect 4-ként emlegetett programról, az masszívan pletykákon alapul.
Szerencsére azonban az idei E3-on, pontosabban szólva, az EA Playen elárultak egy-két dolgot, még ha a várva várt trailer és gameplay-videó nem is érkezett meg. Persze, azért nem maradtunk videó nélkül, legyen is az a kedvcsináló a továbbiakhoz.
Az új csapat
Mindenekelőtt tudni érdemes, hogy a Mass Effect: Andromedán nem a trilógiát jegyző csapat dolgozik, és nem csak azért, mert Casey Hudson otthagyta a Bioware-t és a Microsofthoz igazolt, hanem azért is, mert nem az edmontoni, hanem a montreali csapat műhelyében készül.
Persze ők sem újoncok ebben az univerzumban. A Mass Effect 2 átvezetőinek fele és az N7 küldetések nagy része, a Mass Effect 3 többjátékos módja fűződik a nevükhöz, és mindkét játéknál fontos szerepet vállaltak a DLC-k elkészítésében. Szóval nem ismeretlen előttük a játék világa.
Bár visszatért a Bioware-hez, Drew Karpyshyn ezúttal sem dolgozik a történeten, viszont a korábbi trilógián is űgykörő Mack Walters vezette írók csapatában benne volt egy ideig Chris Schlerf, a Halo 4 vezető írója. Casey Hudson szerepét pedig Mike Gamble vette át, aki szintén dolgozott a trilógián is.
Az új játék
Mint ismeretes, a negyedik Mass Effect az Androméda-galaxisban fog játszódni, több száz évvel a Kaszás-invázó után. Hogy mit keresnek ott a tejút lényei, miért indult útjára az Ark nevű gigantikus hajó, fedélzetén új hősünkkel, Ryderrel, az jó kérdés, de úgy tűnik, az utat hibernálva töltötte, hiszen az út sok-sok évszázadot vett igénybe még sima FTL meghajtással is.
Ryder lehet nő vagy férfi, de a faja ezúttal sem választható, ő is ember lesz, akárcsak Shepard, és ugyanúgy N7-es katona – ennek ellenére nincs köze a parancsnokhoz. A karakterek közti kapcsolatot igyekeznek még jobban elmélyíteni, így a barátságtól a szerelemig széles skálán fog mozogni a dolog – persze továbbra is beszélgetésekkel és küldetésekkel nyerhetjük el társaink bizalmát, bár egyes hírek szerint ezúttal néhány globális döntésünk is hatással lehet rájuk. Ami nem lenne rossz, mert az eredeti trilógia egyik legidiótább része volt, hogy mindenki tök nyugodtan fogadta, amikor régi barátokat olykor maga Shepard nyírt ki, vagy komplett fajokat irtott ki. Az azonos neműek és a fajok közti románc lehetősége ezúttal is megmarad.
Ryder nem fog olyan háttérrel bírni, mint Shepard, neki még hőssé kell válnia
A biotika visszatér, az omnitool immár pajzsként is funkcionál majd, az új harci elem pedig a jetpack lesz, aminek hála nagyobb távolságokat hidalhatunk át, de persze a felfedezésben is hasznát vesszük, ha a magasba kell feljutnunk.
Az Ark fontos szerepet tölt be a játékban, ám nem csak az az egy lesz belőle, amin Ryder felébred. Hősünk persze saját hajóval is rendelkezik, a Tempesttel. Eme jármű a videók alapján csak formájában hasonlít kicsit a jó öreg Normandy SR2-re. A Tempest amúgy az említet elődhöz hasonlóan szintén fontos szerepet kap a játékban, ezúttal például már be is rendezhetjük.
És ha már járművek, a Mako sem maradhat ki, amely visszatér a Mass Effect első részéből, persze, nem pont ugyanaz a típus, az eddig látottak alapján az új gépjárművünk az M35 fejlettebb változata lesz.
A Makóval együtt jár a felszíni felfedezés, ami újfent olyan jelentőséggel fog bírni, mint anno a Mass Effectben. A Mako vezetésmechanikájának megalkotásában a Need for Speed fejlesztői segítettek, így talán nem lesz olyan idegesítő a hegymászásos pattogás, mint az elődben. A felfedezhető területek sokkal-sokkal nagyobbak, változatosabbak és szabadabbak lesznek, mint anno, egyes hírek szerint a galaxisban is háromszor-négyszer nagyobb területet járhatunk be, mint a Mass Effect 3-ban.
De felfedezés ide vagy oda, a Mass Effect: Andromeda elsősorban a karakterekre és a sztorira fókuszál. A történet folyamán találkozhatunk régi fajokkal (a krogan és az asari már borítékolható), de új fajok is beköszönnek, amelyek közül egyik-másik igencsak rejtélyes lesz. Mivel ez esetben az emberiség a hódító faj, komoly döntéseket kell majd hoznunk, amelyek hatással lehetnek ezekre a lényekre.
A választási lehetőségeink viszont nem lesznek annyira egyértelműen feketék vagy fehérek, sokkal inkább a szürkére törekszik a fejlesztőcsapat, így a már megszokott paragon/renegade rendszert lecserélték.
Bár a játékhoz nem kellenek a korábbi mentéseink, az nem ignorálja a trilógiát, sok elem fog visszaköszönni, hogy tudjuk, ez is a Mass Effect-univerzum részét képezi. Valószínűleg fajok, kifejezések, eszközök képében láthatjuk a legtöbb ilyen visszautalást, és nyilván a kódexbejegyzések is tartalmaznak majd olyan információkat, amik az előző három részre vonatkoznak. Apropó, a kódex ezúttal részletesebb és mélyebb lesz.
A játék a Frostbite motort használja, akárcsak mostanában minden más, az EA gondozásában megjelenő játék, ennek köszönhetően mindent az alapjaitól kellett újraépíteniük. A csapat különösen elégedett az arcjátékkal, aminek minőségét már a fenti videóban is prezentálták. A gépigény a motornak hála hasonlítani fog a többi Frostbite-tal működő játék (Dragon Age: Inquisition, Star Wars: Battlefront, Battlefield 4) követelményéhez.
Multiplayer is lesz, de nem olyan, mint a Mass Effect 3-ban volt (egyelőre nem igazán részletezték, mit várhatunk), míg az előzményeket egy négyrészes regénysorozat fogja elmesélni.
Pletyi, pletyi, pletyi
Pletykából több is van, mint elég, de most csak a legfontosabbakra, pontosabban szólva, azokra térünk ki, amelyek igencsak lehetségesnek tűnnek. Viszont fontos hangsúlyozni, hogy ezek egyáltalán nem megerősített hírek.
Először is, a régi, fontos szereplők nem térnek vissza, ám van arra sansz, hogy néhány ismertebb mellékszereplő tiszteletét tegye. Csapatunk hét főből fog állni (a küldetésekre ketten tarthatnak velünk), köztük egy szőke nővel és egy krogannal, akinek neve Drack. Az ő lojalitásküldetése egy krogan kolonizációs hajó megmentése köré épül.
A bolygókról begyűjtött erőforrások, technológiák és tervrajzok segítségével javíthatjuk járműveinket, fegyvereinket és felszereléseinket, például építhetünk ugrást segítő lábpáncélt, jetpackot, fejleszthetjük a cryo-sugárvetőnekt, amivel egész seregeket égethetünk fel. Ennek köszönhetően merészkedhetünk majd egyre mélyebbre a Helius klaszterben, az egyre veszélyesebb területek felé.
Itt lépnek be a játékba az RTS elemek. A pletykák szerint a felfedezett bolygókon létrehozhatunk bázisokat, kolóniákat és településeket, amiket zsoldosokkal védhetünk, ők alkotják majd a Strike Teameket. Ezeket az MI irányította csapatokat random mód generált, időhöz kötött küldetéseken vethetjük be. Illetve a Strike Teamek segedelmével kapcsolódhatunk be a négyfős többjátékos módba, ami változatos feladatokat kínál a kolóniavédelemtől a remnant ereklyék begyűjtéséig.
Mik azok a remnantok? Nos, ők az Androméda ősi, letűnt civilizációja, hasonlóak a proteanokhoz. E mítikus faj technológiáit és tudását kutathatjuk fel, amelyek kulcsfontosságúak lesznek, hogy uraljuk a galaxist, és persze ahhoz, hogy az emberiségnek legyen jövője. Csakhogy a többi faj ezt nem fogja ölbe tett kézzel nézni.
Mindemellett az új ellenfélnek – amely leginkább a vorcha és a begyűjtők keverékére hajaznak – valamilyen köze lesz a Cerberushoz, e rejtélyes szervezet hajóit használják. Ellenfélként amúgy egy földi ember is várható, szövetségi páncélba bújva (tán ő a cerberusos?).
A sztori kiindulópontja állítólag – bár ez inkább már rajongói teória, de a pletykák és a tényszerű infók alapján született, ezért is osztjuk meg – az, hogy a Fellegvár Tanács a Kaszás invázió előtt/alatt végső mentsvárként megépíttette az Ark-hajókat, amikkel tömegesen menekíthette ki a lakosokat a Tejútról (úgyszólván Noé csillagközi bárkái ezek). Mivel a Kaszások csak a mi galaxisunkat fenyegették, így logikus volt lelépni egy másikba. Erre a célra az Androméda-galaxist szemelték ki.
Mivel oda nem vezetnek relék, és normális FTL sebességgel is több száz év az út, a legénységet hibernálták, és csak akkor ébrednek fel, ha a hajójuk megérkezik az Andromédába. Itt kezdődik a történet, amikor is Ryder felébred a hosszú hiperálomból. Mivel évszázadokkal elszakadtak az anyavilágtól, és már nem voltak a relék közelében, amikor Shepard elszabadította a piros/kék/zöld sugarat, az Arkok tulajdonképpen elkerülték a Mass Effect 3 befejezését.
Nos, nagyjából ennyit tudunk biztosan, illetve ezeket a híreket, híreszteléseket, pletykákat hallani a Mass Effect: Andromedáról, ami 2017 elején érkezik meg, talán márciusban. Mit szóltok hozzá?
Ellenpéldának pl. ld. a lengyelek fejlesztő&kiadó tehetségét, a CD Projekt RED(&GOG) nem sz@rozik, összes Witcher játék teljes magyar nyelvű felirat támogatással érkezett mindig, v. pl. a Piranha Bytes fejlesztésű játékok is a GOTHIC 3-al kezdve, ahol szintén nem kevés szöveg volt már lefordítani... Úgy látszik, hogy rendszerint az EU-s kiadókkal rendelkező, készülő játékok nagyobb eséllyel kapnak teljes, in-game magyar nyelvű támogatást, de lehet én látom rosszul, + persze belátom én is, hogy vannak kivételek.