- PC
A World of Warcraft, vagy, ahogy általában csak emlegetjük, a WoW immár tizenegy éves. Talán nem túlzás azt mondani, hogy a Blizzard nem csak az MMO-piac királyává vált, de hosszú, nagyon hosszú éveken át képes is volt a trónon maradni, annak ellenére, hogy a mai napig nem nyergelt át a fizetős üzleti modellről a free-to-play modellre. Ám a hanyatlást még a Warcraft sem kerülheti el, az utóbbi években szépen, csendesen és lassan elkezdett kimúlni.
Hogy hol jár a haláltusája, azt nem tudjuk pontosan. A Blizzard tavaly abbahagyta a játékosok számának közlését, ami valahol azt jelzi, hogy már ők is látják csemetéjük végét. Mikor szenderül jobb létre? Mielőtt megpróbálnánk erre a kérdésre választ adni, nézzük meg, mikor is indult el a végjáték.
Kilövés!
A World of Warcraftot megjelenésének első negyedévében már másfél millió ember nyúzta, és ez a szám igen gyorsan nőtt. Mint az űrbe kilőtt rakéta, olyan volt a WoW. Sebesen emelkedett, majd a kiégett fokozat leválása után – jelen esetben egy új kiegészítő befutásakor –, új hajtómű gyulladt be és még tovább gyorsult.
2007 januárjában, a The Burning Crusade megjelenésekor már 8,5 millió játékossal bírt, és az expanzió elég lökést adott a WoW-nak ahhoz, hogy a három hónap híján majdnem két évvel később érkező Wrath of the Lich Kingig ez a szám 11,5 millióra kússzon fel. Egy fizetős, akkor már három éves MMORPG esetében ez igen szép teljesítmény. Ám ekkor már közeledett a csúcs, igaz, ezt még senki sem látta.
A Wrath of the Lich King után rövid stagnálás következett, 2009-ig az előfizetők száma nem nőtt radikálisan, és utána is éppen hogy csak emelkedett. A második kiegészítő távolról sem hozott annyi új embert a fedélzetre, mint korábban a The Burning Crusade. Egy év alatt mindössze 500 ezer új jövevénnyel nőtt Azeroth populációja. A Cataclysm 2010 decemberében történő megjelenésekor 12 millió aktív játékosa volt a World of Warcraftnak, ezzel egyúttal elértünk a csúcsra.
Houston, van egy kis bökkenő
Maradva a rakétás hasonlatnál, a WoW olyan lett, mintha a hajtóműből félúton kifogyott volna a nafta. Hiába jöttek az újabb fokozatok, az újabb begyújtott hajtóművek, a Föld gravitációját már nem tudta legyőzni. Jóvátehetetlenül zuhanni kezdett.
Alig negyed év alatt a Warcraft több játékost vesztett, mint amennyit az azelőtti egy évben gyűjtött. Hatszázezer ember pártolt el a Blizzard programjától, egy évvel később, 2011 végére pedig 1,8 millió előfizetőt bukott el. 2012 második felében csupán 9,1 millióan barangoltak Azeroth földjén.
Ekkor jelent meg a Mists of Pandaria című kiegészítő, ami a következő fokozat volt a rakétán, de a magasságot épphogy csak növelte. Újra elérte a program a 10 millió játékost, ám nem tudta megtartani. Hiába csatlakozott be a programba 900 ezer ember, ha abból bő három hónap alatt 400 ezret lazán elvesztett, és a zuhanás folyamata már meg sem akart állni.
2014 augusztusára mindössze 6,8 millió ember maradt hű a World of Warcrafthoz. Aztán hirtelen jött egy újabb fokozat, és sokan reménykedni kezdtek. Talán mégsem zuhan le az a fránya rakéta?
Fel és le
Már a Warlords of Draenor megjelenése előtt elkezdtek felfelé kúszni a számok, a 6,8 millió kalandorhoz 800 ezer új csatlakozott. És akkor megérkezett a kiegészítő, amiből egyetlen nap alatt 3,3 millió példányt adtak el. Ez olyan lökést adott a Warcraftnak, amire évek óta nem volt precedens. Év végére már újra 10 millió fölött volt az aktív játékosok száma, újra a WoW volt a király.
Aztán a Warcraft-rakéta hajtóművei mintha felmondták volna a szolgálatot, és soha nem látott esésbe kezdett. Fél év alatt 2,9 millió ember lépett le csak úgy ukmukfukk, és természetesen nem ez jelentette a zuhanás végét, ó nem, a talaj még odébb van, de már nem olyan messze.
2015 nyarán már csak 5,6 millióan harcoltak Azeroth világában, őszre pedig 5,5 millióan maradtak. És ez az utolsó hivatalos számunk arról, hányan játszanak, vagyis valószínűleg pontosabb úgy fogalmazni, hogy játszottak a World of Warcrafttal. A rakéta eltűnt a szemünk elől, de talán kiszámolhatjuk a pályáját.
A Statista adatai a World of Warcraftról
Hányan lehetnek most?
Megmondani azt, hogy hányan kalandoznak még jelenleg a WoW-ban, nehéz. Az optimisták 5, a pesszimisták 3 millióra becsülik az előfizetők számát. Az intenzív zuhanás nem sokkal azelőtt állt meg, hogy a Blizzard felhagyott a tájékoztatással. Az utolsó három ismert hónapban mindössze százezer ember hagyta el Azeroth-ot, szóval, ha a tendencia nem gyorsult fel, hanem maradt ezen a sebességen, és a stúdió sem hajított ki újra százezer embert, akkor mostanra úgy 5,4-5,3 millió környékén járhatunk. Ez az optimista becslés.
A pesszimistábbak szerint az ünnepi időszakban nagyon sok ember pártolt el, amiben a fenti grafikon alapján lehet is valami. 2010 óta mindig az ünnepi időszakokban volt a legnagyobb az esés. 2010 végéről 2011 elejére 600 ezren mentek el (ez volt az első nagyobb veszteség a WoW történetében). 2012 elején 900 ezer ember pártolt el a játéktól, a következő év végi időszakban 1,3 millióan távoztak, aztán 2014 végén, 2015 elején jött a példa nélküli 2,9 milliós zuhanás.
Az ünnepi időszakok és azok környéke tehát combos veszteséget okoznak a Warcraftnak, és nincs okunk feltételezni, hogy ez nem ismétlődött meg legutóbb. Ha a számokat nézzük, akkor ráadásul évről évre egyre többen állnak le a játékkal, szóval még lehet, hogy a 3 millió is optimista becslés. Ugyanakkor nem szabad elfelejtenünk, hogy a legutóbbi nagy lemorzsolódást egy méretes újonctoborzás előzte meg.
És ez is megnehezíti a helyzetünket. A World of Warcraft még mindig rengeteg új játékost tud magának szerezni, ezt a Warlords of Draenor bebizonyította. Ugyanakkor az is kiderült, hogy nem tudja megtartani az újoncokat. Hiába nyert 3,3 millió előfizetőt, ha mindössze három hónap alatt majdnem mindet elvesztette, alig fél évvel később meg már jóval kevesebb játékos nyüstölte a programot, mint akkor, amikor az újoncok megérkeztek.
Mindent összevetve, mostanra a WoW valószínűleg már nem bír 5 millió játékossal. Még ha idén nem is pártoltak el annyian, mint tavaly, a statisztika alapján akkor is több százezer embert veszthetett a program.
Ha optimista vagyok, és nem számolom a 2014-es nagy ugrást és zuhanást, hanem csak az „átlagos” év végi esésekből vonok átlagot, akkor olyan 900 ezer főre tehető a veszteség, vagyis tippre 4,6 millióan lehetnek mostanság Azeroth földjén. De ezzel nagyon jólelkű és elnéző vagyok.
Mit hoz a jövő?
Két évvel ezelőtt Ion Hazzikostas vezető játéktervező azt találta mondani, hogy még tíz évig biztos futni fog a World of Warcraft, sőt, tovább ment, kijelentette, hogy „a húszéves évforduló garantált.” Ez már akkor nagyfokú optimizmusra vallott, hiszen ekkortájt rekord kevesen játszottak a játékkal. Most pedig már annyian sincsenek.
Persze nyilván lesz még egy nagy ugrás, hiszen szeptember előtt megjelenik a Legion című kiegészítő. A tendenciát elnézve, az ezt megelőző hónapokban újra nőni kezd majd a Warcraft látogatottsága, és esélyes, hogy az expanzió megjelenésekor újabb nagyobb robbanás várható – pláne, hogy idén mozifilm is lesz, ami még tovább növelheti a program vonzerejét.
De ahogy fentebb is írtam, ezek a kiegészítők már nem tudják megtartani a játékosaikat. Az újak igen gyorsan lemorzsolódnak, utána pedig a mag kezd el fogyatkozni. Legyünk nagyon optimisták: a Legion megjelenésekor 5 millióan játszanak, és újra sikerül 3 millió példányt eladni, akkor is csak 8 millió játékossal fog bírni a WoW. Már ez a szám is rosszabb, mint amit a Warlords of Draenor idején hozott, és ha ezt ugyanúgy elveszti három hónap alatt, akkor lassan keresztet vethetünk erre a rakétára, mert biza nagyon közel kerül a földhöz.
A száraz és szomorú tény az, hogy a World of Warcraft 2010 óta mindössze 4,1 millió játékost nyert magának, viszont 10,6 milliót elvesztett. Nem szívmelengető arány. És ez csak az, amennyiről biztosan tudunk, ám az elmúlt nagyjából fél évben a lemorzsolódás biztos folytatódott. Ilyen számok mellett pedig már az optimista becslés, hogy a World of Warcraft megéri a tizenöt éves évfordulóját.
Persze szomorkodni nincs értelme, hiszen az, hogy ennyi ideje, azaz tizenegy éve fut folyamatosan a program, s még mindig van 3-5 millió játékosa, nagyon nagy szó. Sok MMO-fejlesztő a feléért is térdre borulva hálálkodna a digitális istenségekhez. És ki tudja, talán még a WoW is kap ajándékba néhány évet, mielőtt sírba szálna.
Szerintetek hány év van még a World of Warcraftban?
Egyrészt megnunja a wowot is az ember egy idő után, és nagyon öreg már, másrészt szerintem a csökkenéshez hozzásegített az is, hogy nagyon leegyszerűsítették az egészet, ami az "idősebb" korosztálynak nem biztos, hogy tetszik. Oké, tényleg kényelmes, hogy trainerhez sem kell menni, stb. Pont ezt szerette benne mindenki régen, hogy kihívás. Milyen jó érzés volt, hogy több óra mászkálás után végre megkaptad a totemedet, vagy 100adszor leölitek végre a bosst. :D Szerintem ezt hiányolják sokan, privát szerón kipróbáltam WoD-ot, ez a 7 talent van összesen nekem sem jött be nagyon, jó kis 40+21-es talentek voltak a menők :D
Wow esetében 2-3X igaz az tény ha nincs társaság nincs játék élmény. Ettől függetlenül 2020 ig holt biztos hogy vidáman elüzemel. Ha csak az Eve-online nézem az is makacsul tartja magát pedig szinte egy idősek. De már messze nem lesz akkora bázisa mint régen.
Volt itt ugye szó havidíj eltörlésről és a kommentelők közt is többen említették ezt,
Miért nem került szóba, legalább említés szintjén a WoW havidíj lecsökkentése?
Ha a Blizzard inkább úgy kezelte volna a játékosbázis csökkenését, hogy arányosan lecsökkenti a havidíj mértékét, akkor talán még most is játszanának 8-10 millióan. 3500-ről leviszik először 3-ra, aztán 2.5-re... és így tovább és így tovább, aztán olyan 1500 környékén megálltak volna.
Még az is akkora pénz 8 millióval beszorozva, hogy felfogni nem tudjuk.
Ez volt itt a baj. 4 millióan játszanak havi 3500-ért vagy 10 millióan 1400-ért (mindkettő 14 milliárd... egy hónap alatt), nem mindegy. Első esetben a profit a lényeg és a játékos kevesebbet ér mint a pénze, második esetben ennek ellenkezője, vagyis a játékosért csinálják a játékot és nem a pénzéért, még is ugyanannyit kaszálna rajta a blizz.
Volt itt ugye szó havidíj eltörlésről és a kommentelők közt is többen említették ezt,
Miért nem került szóba, legalább említés szintjén a WoW havidíj lecsökkentése?
Ha a Blizzard inkább úgy kezelte volna a játékosbázis csökkenését, hogy arányosan lecsökkenti a havidíj mértékét, akkor talán még most is játszanának 8-10 millióan. 3500-ről leviszik először 3-ra, aztán 2.5-re... és így tovább és így tovább, aztán olyan 1500 környékén megálltak volna.
Még az is akkora pénz 8 millióval beszorozva, hogy felfogni nem tudjuk.
Ez volt itt a baj. 4 millióan játszanak havi 3500-ért vagy 10 millióan 1400-ért (mindkettő 14 milliárd... egy hónap alatt), nem mindegy. Első esetben a profit a lényeg és a játékos kevesebbet ér mint a pénze, második esetben ennek ellenkezője, vagyis a játékosért csinálják a játékot és nem a pénzéért, még is ugyanannyit kaszálna rajta a blizz.
De, én azért arra is kíváncsi volnék, hogy ez valóban csak a hibás koncepciókból adódik, vagy inkább maga az MMORPG műfaj az, ami kezd kimenni a divatból. Érdemes volna nézegetni a többi MMO játék statisztikáját is (ha lehetséges).
Van egy sanda gyanúm, hogy nem egyedül a WoW az, ahol egyre kevesebben játszanak. Amennyiben ez így van, akkor arányaiban tekintve, még mindig a WoW a műfaj királya, csupán a potenciális piac lett kisebb.
De csak a boritó kép változik évente.
Ezel kb elmondtam mindent a wow-val kapcsolatban.
Lehetnek új ellenfelek új helyszinek akkor is ugyan az marad a játék menet vagy a célok benne mint 10 éve ezelött.
(Lehet ez pozitivum de lehet ez negativum is)
És a grafikonok ezt meg mitatjak hogy az emberek akkor is hamar megunják hiába jönnek a kiegek.
(Bocs a helyesírásomért )
De, én azért arra is kíváncsi volnék, hogy ez valóban csak a hibás koncepciókból adódik, vagy inkább maga az MMORPG műfaj az, ami kezd kimenni a divatból. Érdemes volna nézegetni a többi MMO játék statisztikáját is (ha lehetséges).
Van egy sanda gyanúm, hogy nem egyedül a WoW az, ahol egyre kevesebben játszanak. Amennyiben ez így van, akkor arányaiban tekintve, még mindig a WoW a műfaj királya, csupán a potenciális piac lett kisebb.
Véleményem szerint demográfiai változások is állhatnak a hanyatlás hátterében.
Vegyünk egy egyszerű példát.
Mikor a WoW megjelent akkor 22 éves voltam - egyetemista akit nem igen érdekelt a tanulás.
Akkoriban nagyon nagy durranás volt a WoW grafiakilag és játékelemek tekintetében is.
Hatalmas közösség építő ereje is volt. Nagy volt a játékos bázis heti 3-4 alkalommal mentünk 40 fős raidekre.
Aztán szépen elkezdett múlni az idő. A barátnőkből feleségek lettek, házaságobkból gyerekek születtek. Hiába a rengetek szép emlék ami a játékhoz és a régi raidtársokhoz köt.
Most 32 vagyok - 4 éve házas - lányom 2 éves és ha azt mondja "Apa..." akkor elolvadsz és hiába a szép emlékek és Azeroth vonzása, oda ülsz a gyerek mellé és inkább neki mesélsz vagy együtt építőkockázol vele, stb.
Nagyjából ez van az egész klánnal. Apa/anya kariját már a kamasz gyerek játsza - jobb esetben - vagy apa/anya kiszorít a-2 órát heti egyzser egy 10 fős raidre.
Megértem, csak sajnálom, mert azokkal az emberekkel 10 évet voltunk egy társság, barátok, de a válzotás elkerülhetetlen.
A fiatokat pedig egyszerüen nem vonzza már a játék.
Multi lövöldék és racing games egyszerűen jobban érdekli őket - sok esetben pedig már játszani is "lusták" inkább stream-eket néznek és azt hogy más hogy játszik.
Változik a világ, mi vele együtt és változik a társadalom ingerküszöb és igenyek valamint referencia alapján.
Kár... a régi szép emlékek...
Köszönöm a figyelemt. :)
A játékos bázis fogyatkozik. Pont. Ez így van minden kieg előtt, és azért csakcsak egy 10+ éves játékról beszélünk (pár mai játék hulla két év után, vagy már kapott 2 folytatást).
A Legion sok embert vissza fog húzni, mint minden kiegészítő. Ott majd látunk konkrét eladási adatokat is (és lehet méricskélni).
A WoD igenis unalmasra sikeredett.
A WoWban van még vagy 4-5 év, és először tuti hogy "csak" a havidíjat fogják eltörölni amolyan GW stílusban (bár itt kell megjegyeznem, hogy minimális farmmal, és rendszeres loginnal goldból megoldja az ember, nekem szinte Garrison kitermeli a tucat alton).
Plusz info: valaki említette a HS hőst. Ahhoz elég a trial acc is, azon is (ingyen) be tudod dingelni a 20at. Azt meg lehet kérni frozen accra, vagy account nélkül is.
1 a cikk íroja nagyon ért a szakmájához
2 ha csak annyi lenne a cím hogy a wow népességének alakulása az elmúlt 11 év statisztikája alapján, akkor a kutya nem olvasná.
Nyilvánvalóan a médiának is nagy nevekkel, címekkel kell ahhoz dobálózbi, hogy egyáltalán vallaki elolvassa.
Mellesleg meg még ilyen arányú csökkenéssel is simán van benne 5 év, arról nem beszélve, hogy nagy eséllyel a Blizzardnak a játék nagyon kicsi létszámmal is simán profitot termelhet.
1 a cikk íroja nagyon ért a szakmájához
2 ha csak annyi lenne a cím hogy a wow népességének alakulása az elmúlt 11 év statisztikája alapján, akkor a kutya nem olvasná.
Nyilvánvalóan a médiának is nagy nevekkel, címekkel kell ahhoz dobálózbi, hogy egyáltalán vallaki elolvassa.
A legtöbb freetoplay játék azért nem lesz sikeres, mert pont a játék élvezeti faktorát adják el neked pénzért és a programok így vagy úgy, de rád fogják kényszeríteni, hogy vedd meg költs rá, hogy élvezni is tudd a programot. Az a előny, hogy akármikor ki be léphetsz ha kedved tartja részben igaz és előnynek is számíthat, de sok játéknál az élettartam elég rövid pont emiatt, mert senki sem tartja el a szervereket.
A nem előfizetők számát nem méri senki a porgramban, de nem tűnik sokkal kevesebbnek a játékosok száma, maximum a fizető réteg száma csökkent. A mostani modelljükben az a baj, hogy úgy vezették be az ingyenességet, hogy igazából egy új játékos nem fogja tudni eldönteni, hogy érdekli e a program, mert minden lényegi élvezeti faktort kiöl és zárolták a lehetséges kicselezési pontokat, mondván ne húzzanak a nagyok fel, ezért nem lehet levelet írni, küldeni és nem kereskedhetsz és csak 20 as szintig viheted végig és nem mehetsz csapattal.
A játéknak ez a modell így nem sokat használ, mert a játékos nem fog kapkodni egy elavult kinézetű játékért, aminek a régi időben élvezhető, ma már kínlódást jelentő küldetés rendszere nem fejlődik / igazodik a mostani trendekhez. A játék magában nem kínál külön nehézséget a kazuár és nem kazuár játékosoknak és egységesen elment a játék inkább a könnyebbik irányba.
A kiegészítők arra jók, hogy kicsit kitolják a játék élettartalmát, de már kevesebben dolgoznak a wowon és hiába van a játékhoz nagy lore, kiaknázatlan ötletek, ezeket nem tudják olyan ütemben megvalósítani, hogy az emberek hosszabb távon maradjanak.
A játék motorját és küllemét már nehéz lenne feljavítani, azok a modell és tartalom javítások a későbbiekben hasznosak lehetnek, ha neki állnak egy wow 2 nek vagy inkább nevezzük remasterednek. Ezért szerintem kár lenne folytatást csinálni, mert a történetet az mmo játékban el lehet mesélni elég hosszan, csak annyi, hogy egy élhető modellben kell újra írni a játékot és ami jó, azt átpakolni.
A másik dolog, meg a mostani fiatalokat más jellegű játékok fogják meg és a mobil piac és az egyszerű gyors örömöt okozó játékok elviszik a potenciális vásárlókat a nagyobb címektől, mert a mostani generációk már másabbak. Mi már kezdünk kiöregedni a játékokból és munka, család mellett nem sok ember tud hódolni eme szenvedélyének.
Tldr : A játékra ráférne egy nagy csere az alapoktól és akkor újra nagy tábora lesz.
Bocs a sok szövegért, csak a meglátásomat is beletettem.
A mikrótranzakciók, és a tényleges pay to win kinyírná a játékot.