Igen, talán egy kicsit erős a címválasztás, ugyanakkor tagadhatatlan tény, hogy a 2002-ben alakult, fejlesztői és kiadói minőségben is tevékenykedő Microsoft Studios döntéseinek „köszönhetően” számos tehetséges fejlesztőcsapat volt kénytelen szögre akasztani a… billentyűzetet. Legutóbb a héten jelentette be a redmondi cégóriás videojátékos részlegéért felelős vállalat (mely jelen pillanatban 17 stúdióval rendelkezi világszerte), hogy a dán Press Play mellett a patinás múlttal rendelkező Lionhead Studios működését is beszünteti, ami egyben a 2012 óta készülő Fable Legends elkaszálását is jelentette. Ennek kapcsán összeszedtük, hogy az elmúl majdnem 10 évben, mely fontosabb stúdiók kapujára helyezett lakatot a Microsoft Studios.
FASA Studio (2007)
A Jordan Weisman és L. Ross Babcock által 1995-ben megalapított FASA Studio leginkább a hatalmas mecheket felvonultatót sorozataival (MechWarrior 4: Vengeance, MechCommander 2, MechWarrior 4: Mercenaries, Mechassault, Mechassault 2: Lone Wolf), illetőleg a 2007-ben PC-re és Xbox 360-ra fejlesztett Shadowrunnal tette le névjegyét. Utóbbi egyébként az első videojáték volt, mely a kereszt-platform támogatással bírt a Live for Windows szolgáltatás használatával, és a Weisman által megalkotott cyberpunk társasjáték alapján készült, igaz, annak idővonalát csak nagy vonalakban követte. A FASA Studio bezárását követően a Shadowrun videojátékos jogait a Microsoft a Smith & Tinker nevű cégnek licenszelte, aminek Jordan Weisman az egyik tulajdonosa, így készülhetett el 2013-ban Kickstarteres segítséggel 3D-s, körökre osztott harrendszerrel felvértezett RPG, a Shadowrun Returns.
Carbonated Games (2008)
A Microsoft Studios 2004-ben alakult belsős fejlesztőstúdiója 2008. március 27-én esett áldozatául a cég üzletpolitikájának. A Redmondi főhadiszállással, valamint indiai és kínai irodával is rendelkező Carbonated Games a Windows ME, a Windows XP, és a Windows 7 operációs rendszerek játékai mellett az Xbox Live Arcade-re, az MSN Messengerre, az MSN Games-re, és a Microsoft Surface-re készített programokat (Flowers, Solitaire In Motion, Fable II Pub Games, Jigsaw, Hop It!, Uno stb.), mielőtt végleg leállították volna az ott folyó munkát. Az egykori dolgozók azonban nem maradtak állás nélkül, hiszen ma többen közülük a Blizzard Entertainment és a Crytek csapatát erősítik.
Ensemble Studios (2009)
A 2000-es évek végén tomboló világgazdasági válságot bizony az olyan hatalmas cégek is megsínylették, mint a Microsoft Studios, amely a költségcsökkentés jegyében kénytelen volt megválni az Ensemble Studios munkatársaitól. A cég bezárása különösen fájdalmas volt, hiszen a főként RTS-ekben utazó csapat által fejlesztett játékokból több mint 20 millió programot adtak el, az Ensemble pedig nagyjából fél milliárd dollárt érhetett, ami nem is csoda, tekintve, hogy olyan címek fűződtek a nevükhöz, mint az Age of Empires-sorozat epizódjai, a Halo Wars, vagy éppen a Star Wars: Galactic Battlegrounds. A bezárt stúdió alkalmazottai főként az Ensemble vezetőjének, Tony Goodmannak az új cégéhez, a Robot Entertainmenthez csatlakoztak, de többen a Boss Fight Entertainmentnél vagy éppen a Zynga Dallas-nál kötöttek ki. Azonban az Ensemble fejlesztésében készült Halo MMO, a Titan, és a Sorcerer című fantasy-RPG soha nem láthatta meg a napvilágot.
Aces Studio (2009)
Az ACES Game Studio független csapatként alakult meg, majd miután a Microsoft felvásárolta a vállalatot, olyan népszerű alkotásokat készítettek, mint a Microsoft Flight Simulator és a Combat Flight Simulator. A gazdasági válság azonban nekik sem kegyelmezett, a Microsoft 2009 elején bezárta a stúdiót. A csapat tagjai szétszéledtek, ám ketten megalakították a Cascade Game Foundryt, és szimulátor játékok gyártásába fogtak.
Victoria Studio (2013)
A korábbi Black Box és Radical Games alkalmazottakból verbuvált kanadai iroda szélnek eresztés meglehetősen furcsa történet, hiszen a 2012 elején 30 alkalmazottal létrehozott céget az alapítás követő három esztendőn belül 150 fősre szerette volna hizlalni a Microsoft, 2013-ban azonban teljesen váratlanul inkább annak bezárása mellett döntött. Az indoklás szerint a frissen megalakított Black Tusk Studios-ra szeretett volna fókuszálni a Microsoft, amihez elengedhetetlen volt a kanadai irodák centralizálása. Érdekes, hogy a nagy reményekkel induló Victoria Studio egyetlen bejelentett videojátékon sem dolgozott akkoriban.
Xbox Entertainment Studios (2014)
Bár az Xbox Entertainment Studios nem játékokon dolgozott, mégis fontos feladata volt a Microsoft céges portfóliójában, hiszen a 2012-ben megalapított kaliforniai iroda dolgozói interaktív televíziós tartalmakat gyártottak az Xbox Live-ra. Nem is akármilyeneket, ugyanis az ő nevükhöz fűződik a később az AMC által átvett Humans című sorozat, amivel a Microsoft a Playstation-ös Powers-re szeretett volna csattanós választ adni, vagy a Ridley Scott produceri közreműködésével készült öt részes Halo: Nightfall sorozat. A pletykák szerint roppant szervezetlen cég azonban képtelen volt beváltani a Microsoft reményeit, melytől nem kevesebbet vártak, minthogy eredeti tartalmakkal csökkentsék az Xbox One és PS4 konzoleladások között tátongó hatalmas szakadékot. Ám mivel a Microsoft az így gyártott műsorokat számítógépeken, tableteken, és az Xbox 360 masinákon is elérhetővé tette, így azok nem sokat lendítettek az Xbox One eladásokon. Az Xbox Entertainment Studios vesztére.
Press Play (2016)
Szépen indult a koppenhágai illetőségű csapat karrierje, hiszen 2006 óta több mint 20 alkotással rukkoltak elő változatos platformokon a derék dán fejlesztők. 2012-ben vásárolta fel őket a Microsoft, ami akkor még jó ötletnek tűnt, hiszen több program elkészítésébe is belevágott a gárda, így megjelenhettek a Max: The Curse of Brotherhood és a Tentacles: Enter the Mind című puzzle-platformerek. A Press Play éppen egy külső nézetes, multiplayer akciójátékon, a Project: Knoxville-en dolgozott, ám azt már soha sem fejezhetik be, köszönhetően az e heti bezárásnak.
Lionhead Studiost (2016)
Nem ünnepelte vidáman a Lionhead Studios megalakításának 20. évfordulóját, hiszen az 1996-ban néhány videojátékos veterán - többek között Peter Molyneux, Mark Webley, és Tim Rance – által alapított patinás stúdiót a hét elején megszüntette a Microsoft. Az EA kötelékéből menekült szakemberek azután számos késést követően 2001-ben megjelentették a Black & White című programot, és ha csak ennyi tettek volna, már akkor is beírták volna magukat a videojátékos történelem nagykönyvébe. A tanítható óriásszörnnyel, elképesztő grafikával és zseniális megoldásokkal tűzdelt alkotás messze megelőzte korát, ami után az Xbox talán legismertebb szerepjátékának, a Fable-nek (2004) a megalkotásába vágtak bele a fejlesztők. Bár a program nem volt tökéletes, mégis nagy szerep volt abban, hogy a Microsoft talpon tudott maradni a Sonyval és a Nintendóval vívott küzdelemben. Nem csoda, hogy a redmondi cég ezek után 2006-ban felvásárolta a Lionheadet. A Microsofthoz való csatlakozást követőn elkészült a Black & White 2: Battle of the Gods, sorozattá bővül a Fable, sőt, még egy stúdiómenedzser játékra, a The Movies-ra is maradt ereje a Lionheadnek. Ám az igazán forradalmi megoldások már hiányoztak ezekből az alkotásokból, a stúdió renoméja pedig lassan megkopott, amit a 4v1 multiplayer csatákra kihegyezett Fable Legends-szel szeretett volna helyreállítani a gárda. Erre azonban már nem lesz lehetőségük, a Lionhead bezárásával ugyanis az április közepéig még a bétaállapotban elérhető Fable Legends-nek is annyi.