Eljött a nagy nap, tizenkét év után újra Doomozhatunk. Irány a Mars, lépjetek át a pokol kapuin, de előtte olvassátok át instant guidunkat, amiből mindent megtudhattok a Doomról, amit tudni érdemes.
- PC
- XBOX One
- PS4
Rendszerkövetelmény
Kezdjük is a legfontosabb kérdéssel. Elfut-e a Doom a vasunkon? Remélhetőleg a válasz sokatoknak igen, mert a Doomnak kifejezetten barátságos gépigénye van, annak ellenére, hogy igen jól néz ki a Tech 6 motornak hála. Tulajdonképpen, ha a béta futott a gépeteken, akkor a teljes játékkal sem lesz gond.
Minimum gépigény
- Op. rendszer: Windows 7/8.1/10 (64-bites verzió)
- Processzor: Intel Core i5-2400/AMD FX-8320 vagy jobb
- Memória: 8 GB RAM
- Merevlemez: 55 GB szabad hely
- VGA: NVIDIA GTX 670 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB vagy jobb
- Internet kapcsolat a Steam aktiváláshoz, a multiplayerhez és a SnapMaphez
Ajánlott gépigény
- Op. rendszer: Windows 7/8.1/10 (64-bites verzió)
- Processzor: Intel Core i7-3770/AMD FX-8350 vagy jobb
- Memória: 8 GB RAM
- Merevlemez: 55 GB szabad hely
- VGA: NVIDIA GTX 970 4GB/AMD Radeon R9 290 4GB vagy jobb
- Internet kapcsolat a Steam aktiváláshoz, a multiplayerhez és a SnapMaphez
Kampány
Mit ér egy Doom egyjátékos mód nélkül? Szerencsére az új etapnál nem kell megtudnunk a választ erre a kérdésre, mert a kifejezetten nehéznek igérkező kampányt 14-16 órán át nyüstölhetjük. Természetesen a recept a régi: a sztori csak körítés a hentelés mellé, aminek a Marson létesített UAC bázison, egy tengerészgyalogos bőrébe bújva gyürkőzhetünk neki.
Hősünk egy bunkerban tér magához, miután egy félresikerült UAC kísérlet során sikerül feltárni a pokol kapuját. Természetesen a démonok nem nézik jó szemmel, hogy kopogás nélkül rájuk törtünk, be is veszik a bázist.
A feladatunk: az lesz, hogy egyrészt, megtudjuk, miért szabadult el a pokol a Marson, másrészt, ki kell jutnunk élve a csávából, harmadrészt, vissza kell rugdosnunk a démonok ülepét oda, ahonnan jöttek.
Noha a Doom a széria rebootja, direkt kapcsolatban áll a Doom 3 eseményeivel, így lesz néhány visszautalás az ott történtekre, például találkozhatunk majd a Doom 3 regényben szerepelt Samuel Hayden tábornokkal, de az előző részben szerepelt tengerészgyalogosra is találhatunk utalásokat.
Multiplayer módok
A többjátékos mód is legalább annyira a Doom-széria része, mint a szólista gyilkolászás. Az új Doomból ez sem marad ki, ráadásul ezúttal a katonánkat is igen részletesen testre szabhatjuk. A nyílt béta során már belekóstolhattunk a hat játékmódot felvonultató, pörgős csatákat ígérő multiplayerbe. A játékmódok a következők lesznek:
TDM: a hagyományos Team Deathmatch, amelyben csapatok küzdenek csapatok ellen.
Clan Arena: a klasszikus eliminációs móka, vagyis ha meghalsz, akkor az is maradsz a kör végéig. Nem lesznek életcsomagok, se semmilyen más pickupok.
Freeze Tag: ez egy fagyos móka lesz. A játékmód lényege, hogy megfagyasszuk az ellenséges csapat minden tagját. Akit megfagyasztanak, az értelemszerűen semmit sem csinálhat, amíg egy csapattárs ki nem olvasztja vagy véget nem ér a kör.
Domination: szintén egy klasszikus játékmód. A pályán elhelyezett három kontrollpontot kell elfoglalni a győzelemhez. Na de vigyázzunk, mert ha bespawnol egy démon, akkor minden a visszájára fordulhat.
Warpath: a Doom 2 King of the Hill című játékmódjának helyi változata. Itt is egy területet kell megvédenünk, csakhogy a Doomban ez a terület folyamatos mozgásban van.
Soul Harvest: öld meg az ellenfeledet, és szerezd meg a lelkét. Ölj meg egy démont, és azonnal megszerzel öt lelket. Aki a legtöbb lelket magáénak tudhatja, az győz. Magyarán: ez a helyi Deathmatch, csak nem a lelketlen fajtából.
Játszható démonok
Fent már említettem a démonokat. A multiplayer ugyanis a pokol urainak bőrébe is belebújhatunk, ha megszerezzük a megfelelő démon rúnát (Demon Rune). Öt mumust személyesíthetünk meg:
The Revenant: a halálfejes, vállán rakétavetőket hordó ocsmányság fürge mozgású, ugrabugráló kis mocsadék, aki leginkább távolra halálos.
The Baron of Hell: a klasszikus sátánkép két lábon járó megtestesítője a nyers erőre esküszik, simán kettétép egy jól edzett tengerészgyalogost.
The Mancubus: nagy, dagadt disznaj, de bitang nagyot üt, ráadásul karjai helyén rakétavetők vannak, így nem lebecsülendő ellenfél.
Prowler: fürge lény, a taktikus megközelítés híve, az árnyékok között bujkálva, méretes ugrásokkal cserkészi be áldozatait.
Harvester: robbanó sugarakat eregető, sebes mozgású kis féreg.
Power Upok
A multis összetűzések alatt négy power upot szedhetünk fel, amik rásegítenek majd a küzdelmekre:
Quad damage: a kampány alatt is elérhető erősítő négyszeres sebzést eredményez.
Invisibility: láthatatlanná válhatunk.
Haste: szintén elérhető lesz a kampány alatt is, ezzel gyorsabban mozoghatunk és lőhetünk.
Regeneration: automatikusan újratöltődik az életerőnk és a páncélunk.
Térképek
A megjelenést követően kilenc pályán irthatjuk egymást agyba-főbe a gyors, intenzív élményért:
Excavation: közepes méretű UAC bányatelep szakadékokkal.
Infernal: közepes méretű pokoli helyszín, külső és belső területekkel, platformokkal és teleportációs lehetőséggel.
Chasm: jeges marsi terület.
Disposal: radioaktív iszappal telt pálya a UAC fő lakókomplexumának hulladék-feldolgozó területén.
Helix: kísérleti terület, ahol a démonokat tanulmányozták és kifejlesztették a legpusztítóbb fegyvereket.
Perdition: egy ősi aréna.
Sacrilegious. gyors csatákat biztosító, pokoli pálya.
Heatwave: a UAC egy ipari létesítménye.
Beneath: egy szimmetrikus, barlangszerű pálya, szintén a pokolból.
Fegyverek
Mi az, ami a démonokon túl még nagyon jól jellemzi a Doomot? Igen, a kiba… nagyon nagy fegyverek. Mert biza a démonok ellen fegyverekre van szükség. Sok fegyverre. És az új Doomban akad belőlük szép számmal. Ráadásul modolhatóak.
BFG9000: Big Fucking Gun – ez a név mindent elárul a Doom (és a Quake) sorozat legpusztítóbb kéziágyújáról.
Chaingun: a helyi „Nagypapa”, 60 lőszerrel, halálos tűzerővel. Hátránya, hogy kicsit lassan pörög fel.
Chainsaw: mindenki kedvenc láncfűrésze, aminek a démonok nem tudnak ellenállni.
Combat Shotgun: közelre halálos kéziszerszám 20 lőszerrel. A Charge Burst gyorstüzelővé válik, három golyóbist tud útjára ereszteni.
Fists: az öklünk. Igen, démonok ellen.
Frag Grenade: kézi erővel hajtott tömegoszlató célszerszám.
Gauss Cannon: nagy erejű energiafegyver, ami egyetlen lövéssel felnyalja a nagymamát a flaszterről és simára vasalja a házat. Meg a démonokat.
Heavy Assault Rifle: géppuska szerű fegyver, amire szkópot és rakétavehetőt is felszerelhetünk, a szörnyek legnagyobb bánatára. 60 golyóbissal.
Lightning Gun: Tesla ajánlásával készült ez a rövid hatótávolságú villámszóró.
Pistol: kis erejű, végtelen lőszerű fegyver. Alkalmas bármi ellen, ami nem a pokolból jött vagy nem hord páncélt.
Plasma Gun: 150 sugár kilövésére alkalmas plazmafegyver.
Repeater: csak a többjátékos módban használható gyorstüzelő lőfegyver.
Rocket Launcher: vállról indítható, ön és közveszélyes, tömegpusztító azédejóanyád, 16 rakétával.
Siphon Grenade: ez a csodaszerszám arra jó, hogy kiszívja az ellenfélből az életet, és átadja neked.
Static Cannon: multis fegyver hatalmas pusztító erővel.
Super shotgun: mi veszélyesebb egy shotgunnal felszerelt Doom Guynál? Egy szuper shotgunnal felszerelt Doom Guy. 20 lőszer fér bele, de nagy hátránya, hogy minden lövés után újra kell tölteni. Ugyanazt a lőszert használja, mint a Combat Shotgun.
Vortex Rifle: csak többjátékos módban használható mesterlövész puska, ami mosolyt csal mindenki arcára.
Ellenfelek
Ezt nagyon nem kell ragozni, aki már egyszer is játszott valamelyik Doommal, az azonnal otthon fogja érezni magát a pokol teremtményei között. Lesznek különféle zombik, élőholt katonák, visszatér az Arch-vile, a Hellknight, az imp. Új változatot kapott a Cacodemon, megint megküzdhetünk a röpködő koponyákkal, azaz a Lost Soulokkal. Pinky és a Spider Mastermind sem marad otthon. Tulajdonképpen a Doom szörnyparkja az előző részekből lett berendezve, új lényekről nem is igazán tudunk. Ami persze nem baj, hiszen a játék igencsak erőteljesen épít a nosztalgiára, amit az ismerős ellenfelek csak erősítenek majd.
Pályaszerkesztő
A Doomból természetesen nem maradhat ki a pályaszerkesztő, ami a SnapMap névre hallgat. A program nagyon rugalmas és jól működő, bár inkább szól a kész modulok elhelyezéséről, mintsem valódi alkotói szabadságról. Ennek ellenére remekül testre szabható, az elemek közti kapcsolatoktól kezdve a fegyverek erejének beállításán át a játékos és az ellenfelek tulajdonságait érintő módosításokig, szinte minden variálható.
Megjelenés utáni tartalmak
A Doom sem marad DLC-k nélkül, amik főleg a többjátékos módot és a SnapMapet érintik majd. Ami a legfontosabb: az id ígérete szerint több extra tartalom is ingyenes lesz. A pályaszerkesztő új modulokat, MI-t fícsöröket, objektumokat, eszközöket és különféle funkciókat kap a jövőben, míg a multiplayer a szokásos felhozatallal bír majd, azaz térképekkel, fegyverekkel és hasonlókkal. Emellett három prémium DLC is érkezik a következő tartalmakkal:
- Három új térkép
- Egy új fegyver
- Egy új játszható démon
- Egy új páncél szett
- Egy új felszerelés
- Új hack modulok és tauntok
- Új színek és minták a testre szabáshoz
A DLC-ket megvehetjük egyenként 15 dollárért, vagyis hozzávetőleg 4500 forintért, vagy némi pénzt megspórolva beruházhatunk a 40 dolláros, azaz nagyjából 11 ezer forintos Season Passra is.