Az E3 2014-et elemző cikksorozatunk utolsó részében a kínos pillanatoké lesz a főszerep -- tudjátok, azoké a jeleneteké, amik után az ember szinte kellemetlenül érzi magát, amiért ezt az egészet nézi, sőt mi több, fennmarad miatta hajnalig. Persze ahogy meglepetés, úgy nagyobb égés sem igen volt idén, azaz hogy akadt pár fejfogós pillanat, de egyik sem ér fel az olyan klasszikusokhoz, mint amiket wilson kolléga is összegyűjtött nektek tavaly nyáron. Szóval, bár jövő ilyenkor már a kutya sem fog visszaemlékezni a 2014-es E3-ra, azért a lenti események okozhatnak pár mosolygós percet. Sorrend nincs, enjoy!
A franciák nem tudják, mi az a fekvőtámasz
A Ubisoft idei sajtókonferenciája sok fejcsóválást okozott, elég csak a fertelmes tánci-táncira gondolni, ami már 2010-ben is égő volt, hát még manapság. De felemlegethetnénk az apró Yves Guillemot színpadra állítását is a magas Aisha Tyler mellé, akihez a ubis cégvezér nem is állt közel, mintha csak attól tartott volna, hogy a nála kétszer nagyobb Aisha megeszi vacsorára. A legcikibb jelenetsor viszont minden kétséget kizáróan az Xbox One-exkluzív Shape Up! című játék bemutatója volt, ami egy virtuális edző, színes, szórakoztató kivitelben. A játék maga nem tűnt rossznak, de valamiért a ubis PR-osok jó ötletnek találták felküldeni a pódiumra egy francia és egy amerikai alkalmazottat, hogy rögtönözve lejátsszák az USA kontra Franciaország fekvőtámasz-meccset. Az egy dolog, hogy az Egyedült Államokat képviselő, pocakos Garry úgy nyerte meg a mérkőzést, hogy alig volt képes szabályos fekvőtámaszt csinálni, de a borzalmas akcentussal megfejelt narráció és a versenyzők „menten becsinálok”-arckifejezése megkoronázta a Ubisoft bemutatóját. Bravó!
Az Assassin’s Creed: Unity és a nők
Szintén a Ubisofthoz kapcsolódik, bár nem szervesen a show-hoz: az E3 2014-en láttuk először akcióban az Assassin’s Creed: Unityt, melynek legnagyobb dobása a négyfős kooperatív játékmód, ami teljesen ki is üti a ringből az eddigi kompetitív multit. A játékot leleplező CGI-videó remekül sikerült, ám érdekes módon egyik benne kaszaboló asszasszin sem volt nő, így a megveszekedett orgyilkosok virslifesztivált rendeztek Párizs utcáin. Később megerősítést nyert, hogy az Assassin’s Creed: Unity kooperatív módjában nem lesznek női karakterek, méghozzá azért nem, mert a fejlesztők szerint túl sok munka lett volna elkészíteni őket. Aha. Mindezt megennénk, ha az ACU egy 20 eurós indie játék volna, de tekintve, hogy a Ubisoft legnagyobb dobásáról van szó, és a sorozatban korábban is nagy hangsúlyt kaptak a női asszasszinok, érthető a rajongók szkepticizmusa. A kínos magyarázkodást csak tovább fokozta a kreatív igazgató azon kijelentése, miszerint a Unityben teljesen mindegy, milyen nemű a karakter, mert a multi során úgyis csak Arno, a főszereplő látszik a játékosok képernyőjén. A nem kicsit arrogáns reakció eredménye egy online petíció és internetes botrány lett, megfejelve a nem elhanyagolható számú női Assassin’s Creed rajongó érthető felháborodásával. Hogy lehetett ennyire csőlátású a Ubisoft?
Conker visszatér! Ja, nem…
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy Rare nevű brit fejlesztőcsapat, amely királyabbnál királyabb játékokat készített a Nintendónak, mígnem egy nap jött a gonosz Microsoft varázsló, hogy magához láncolva a Rare-t, elszívja annak kreatív energiáit. A sötét mágia eredménye egy halom undorító kinectes borzalom lett, na meg egy csoportosan megerőszakolt Banjoo és Kazooie. Hát igen, az MS tudja, hogy kell megríkatni a Rare-t. Ez azonban még mind semmi ahhoz képest, hogy a redmondi cég szadista élvezettel forgatja a kést a rajongókban is: ennek bizonyítékaként a Project Spark bemutatót nem mással vezette fel a Microsoft, mint Conkerrel, a káromkodó, alkoholista mókussal, akinek lassan húsz éve nem volt egy rossz napja. Mikor a Rare-re még emlékező gamerek épp reménykedni kezdtek, hogy talán kedvencük kiszabadul az amerikai gonosz szorításából, nagy képernyőn szállítva érkezett a pofon, lévén Conker csak reklámfogás, egy karakter, aki használható kellék lesz a PC-re és Xbox One-ra érkező Project Sparkban. Aki nem tudná, egy játékkészítő alkalmazásról van szó, amit jómagam is kipróbáltam, s azóta nem vagyok a régi.
A Nintendo ért a nyelvezéshez
A Nintendo E3-as bemutatói sosem voltak túl szofisztikáltak, így idén is számítottunk pár kínos benyögésre, véletlen, minden szándékot nélkülöző, de természetesen irtó vicces jelenetre. Nos, nem kellett sokat várnunk: az új Yoshi-játék (nem tudom a címét, utánanézni lusta vagyok, meg különben is, kit érdekel?) bemutatója alatt elhangzott, hogy a cuki dínónak „a nyelve a legerősebb fegyvere”, utalva Yoshi… nos, tehetséges nyelvjátékára. A szöveget japánról fordították angolra és vágták az előre összeollózott prezentáció alá, így elképzelni sem tudjuk, hogy nem vette észre senki, hogy milyen kétértelműen hangzik mindez. Komolyan, ennél már csak az lenne viccesebb, ha Mijamotó közölné, hogy Mariónál senki sem bánik jobban a vízvezetékével, vagy hogy Zelda hercegnő az új, open world Zeldában is kielégíti a játékosok minden vágyát. Mindent egybevetve egyébként a Nintendo Direct E3 2014-es kiadása korrektnek bizonyult, sőt, sokak szerint a legjobb show volt az E3-on, annak ellenére is, hogy a nagy N nem bérelt színpadot a játékok bemutatására.
Valóság a The Division
A listát záró jelenetsor is a Ubisoft standjáról származik -- igen, nyugodtan mondhatjuk, hogy a francia cégé volt a legkínosabb E3-as sajtókonferencia. Pedig a játék, amit a lent látható fejlesztő felkonferált, a show egyik legjobbja, a The Division. Hogy akkor mi a baj? Nos, a derék Petter Mannerfelt, aki a játék producere, olyan drámai arccal és hanghordozással vezette fel a The Division új trailerét, hogy simán elhittük, a csávó egy igazi világvégéről beszél. Nem is szaporítom a szót, hallgassátok meg Pettert, akinek az ábrázata angol nyelvtudás nélkül is hátborzongató. A móka 0:50-nél kezdődik.