Legutóbb a Mafia 3-mal kapcsolatban hallottuk, hogy a megjelenés napjáig a sajtó sem próbálhatja ki. A végeredményt látva már sejtjük, hogy erre miért volt szükség. Ezután azt hallani, hogy a Bethesda mostantól nem fog sajtópéldányokat küldeni a médiának a játékaik megjelenése előtt, hát minimum aggasztó.
Pedig pont a Bethesdának nincs oka visszatartani a teszteket, hiszen az utóbbi játékaik, a Doom és a Fallout 4 kiemelkedően jók lettek – igaz, már a Doom is csak egy nappal a megjelenés előtt jutott el a sajtóhoz. És a kiadó pont a Doomot hozta fel példának amellett, hogy nincs szükség a sikeres kritikai- és közönségfogadtatásra ahhoz, hogy egy játékot már a megjelenés előtt teszteljenek, sőt, kifejezetten azt érzik, hogy a korai kritikáknak nincs befolyása az eladásokra. Véleményem szerint viszont ez csak a valóban jó játékokra igaz, de mi van az olyan programokkal, mint a Mafia 3? Sokan nem erre számítottak. Őket lehet, hogy lebeszélte volna egy megjelenés előtti teszt (persze, nyilván ennek elkerülése volt a Take-Two célja).
Minden esetre a Bethesda azt javasolja blogpostjában, hogy aki a vásárlás előtt szeretne tesztet olvasni, az várja ki, amíg kedvenc tesztelői kifilézik a játékot, és csak aztán döntsön arról, hogy kell-e neki a játék, és ezzel mi is csak egyetérteni tudunk.
Hogyan szerezzünk sok pénzt rövid időn belül? 2016-os kiadás
[strike]Kritikusok lefizetése.[/strike]
[strike]"Feltörhetetlen" másolás védelem.[/strike]
[strike]Megtévesztő reklám.[/strike]
[strike]Sajtó kiiktatása.[/strike]
Game Play videók betiltása.
Hogyan szerezzünk sok pénzt rövid időn belül? 2016-os kiadás
[strike]Kritikusok lefizetése.[/strike]
[strike]"Feltörhetetlen" másolás védelem.[/strike]
[strike]Megtévesztő reklám.[/strike]
[strike]Sajtó kiiktatása.[/strike]
Game Play videók betiltása.
Azért lássuk be, hogy ez nem a világvége. A net kishazánkban való elterjedése előtt csak magazinokból értesültünk, olykor még a megjelenések is újdonságnak hatottak.
Manapság információval túltelített minden, és már el vagyunk kényeztetve, türelmetlenné (vagy ha úgy tetszik függővé) tették a fogyasztót és elvárás lett a mézesmadzag - szerintem meg ez volt a káros.
Akárhogyan is, de ez van, ha az ember hozzászokik valamihez, aztán elveszik tőle, akkor már hiányzik. Akkor is, ha nem is veszít vele semmit, csak három napot.
Ezért mertem előrendelni a Dishonored 2-tőt ps4-re. Azért elég sok mindent letettek már az asztalra. Én teljes mértékben megértem, hogy nem játszhatnak vele. Mindenkinek magának kell megtapasztalnia, hogy milyen a játék. Aki Dishonored vagy TES fan, az megveszi, és tetszeni fog neki.
Ezért mertem előrendelni a Dishonored 2-tőt ps4-re. Azért elég sok mindent letettek már az asztalra. Én teljes mértékben megértem, hogy nem játszhatnak vele. Mindenkinek magának kell megtapasztalnia, hogy milyen a játék. Aki Dishonored vagy TES fan, az megveszi, és tetszeni fog neki.
Ezzel teljes mértékben ki lehet küszöbölni az elhamarkodott és elvétett pénztárca-szavazást. Én ezt csinálom évek óta és sok fejfájástól mentett már meg (pl. a No Man's Sky-al is szemeztem anno).
Egyúttal hosszútávon a játék készítők/kiadóknak is nyomást jelentene, hiszen az ócska játékaikat nem vennék meg annyian, így csak a minőségre törekedve tudnának versenyben maradni.
Ezzel teljes mértékben ki lehet küszöbölni az elhamarkodott és elvétett pénztárca-szavazást. Én ezt csinálom évek óta és sok fejfájástól mentett már meg (pl. a No Man's Sky-al is szemeztem anno).
Egyúttal hosszútávon a játék készítők/kiadóknak is nyomást jelentene, hiszen az ócska játékaikat nem vennék meg annyian, így csak a minőségre törekedve tudnának versenyben maradni.
Előnye az, hogy a játékokat ténylegesen csak akkor tesztelik le a kritikusok, amikor az már kész és akkor fogalmaznak meg róla véleményeket.
Mindkét eset lehet jó és rossz is én afelé húzok, hogy nem adok sokat a kritikusok véleményére, mert nem biztos, hogy ugyanazokkal a dolgokkal én is találkozok egy játéknál, meg hogy amit ő nem ért, nem érez vagy nem tud, mert pl más játékokhoz szokott, az nekem is ugyanolyan legyen. Mindenkinek megvan a maga kedvelt műfaja, ha egy fps rajongónak puzzle játékot adsz a kezébe, akkor az úgy is unalmasnak fogja találni, kivétel ha tényleg olyan próbálja ki, aki az adott területhez ért, mert az megtud állapítani dolgokat.
A másik dolog, hogy mivel demót már nem csinálnak, illetve csak kevés cég csinál demót, mert nem éri meg, akkor már a játékot egy teljes napig lehessen próbálni és ha problémád van, akkor egy héten belül visszafizetik neked a játék árát. Igazából ezt érzem a legjobb megoldásnak, mert akkor kritika mentesen te tapasztalod meg, hogy a játék milyen. Sok játéknál lehet, hogy a vége felé jönnek elő a bakik, de akkor meg lehessen jelenteni a cég felé és akkor csináljanak hozzá javítást.
Másfelől, a day 1 patchek és az epizodikus játékok korában rendes pre-release tesztre amúgy sincs lehetőség. Ezekért nem a kritikusok felelnek, de mondjuk a Guru írott verziójában is gyakran lehetett olvasni olyan dolgokat, amik a megjelenés napjára módosultak (a teszt verzióban hiányoztak bizonyos funkciók, átvariáltak másokat, kikerültek egyes bugok, stb). Egy nagyobb lélegzetvételű játéknál pl. biztosan hidegen hagy, ha valaki egy nap után értékelést ír, hiszen mit láthatott belőle? A tizedét? Annyit se?
Arról már felesleges is beszélni hogy a megjelenés napján tömegével streamelik a játékmenet videókat, azok meg többet mondanak egy írott kritikánál. Ehhez szintén nem szükséges egy megjelenés előtti tesztpéldány.
A másik, hogy nem feltétlenül tesztelnek kész játékot, vagy úgy tesztelik pl. hogy nincs terhelve a szerver stb. De javítsatok ki a tévednék.
A másik, hogy nem feltétlenül tesztelnek kész játékot, vagy úgy tesztelik pl. hogy nincs terhelve a szerver stb. De javítsatok ki a tévednék.