Kérjük jelentkezz be!
Gyakori kérdések

Tesztelj Velünk! GYIK

Miután a Tesztelj Velünk! pályázattal kapcsolatban több kérdés is érkezett, szükségét láttuk egy összefoglaló GY.I.K. (Gyakran ismétlődő kérdések) összeállításának. A lista a későbbiekben bővülhet.

Csak saját munkával nevezhetek, vagy az internetről lementett, más újságból kimásolt írással is? 
Kizárólag saját munkákat kérünk. Aki más szerző művével próbálkozik, figyelmeztetjük, kizárjuk a pályázatból, súlyos esetben az oldalról is kitilthatjuk. 

Milyen játékokról lehet írni? 
Először is nézd át a tesztadatbázist és a lapszámainkat, hogy nincs-e már az oldalon, illetve nem írtunk-e még róla. Nyilván a friss és nagy címekről sem lehet írni, hiszen ezekről várható teszt a Guruban. Friss, de kisebb cuccokról (budget kategória, casual játékok) esélyes, de mindenképp kérdezd meg előtte! Biztosra akkor mehetsz, ha régebbi, 2006-2008 körüli vagy előtti címeket pécézel ki magadnak. 

Konzolos címekről lehet írni? 
Lehet, bár itt sem fogunk mindent elfogadni, elsősorban a PC a profilunk, de nem zárkózunk el a konzolos címektől. Kérdezd meg

Modokról lehet írni? 
Kizárólag olyanról, ami fontos, minőségi, sokakat érdeklő lehet, amilyen a DotA vagy a Knight of the Force volt. Itt főleg érvényes az, hogy kérdezd meg privátban, és csak akkor állj neki, ha áldásunkat adtuk rá! 

Hány tesztet lehet beküldeni egyszerre? 
Egy hónapban egy embertől egy tesztet fogadunk el. Felhívom a figyelmet, hogy nem érdemes azzal sem csalni, hogy valaki más néven regisztrál, és úgy próbálkozik több teszttel. Van annyi gyakorlatunk, hogy az ilyet kiszúrjuk, és ebben az esetben az oldalról való azonnali kizárás lehet a büntetés! 

Képeket kell-e küldeni? 
Mindenképp megköszönjük -- de csak a saját magad által készítettet! A webről mi is össze tudjuk vadászni, azonban egy régi játék esetében nem biztos, hogy találunk ilyet. Ezért meggyorsítod a teszt kikerülését (amennyiben azt elfogadtuk), ha készítesz és küldesz hozzá egy-két tucatnyi játékképet. A képek legyenek jó minőségűek, tartalmasak, minimum 1024x768 felbontásúak (kivéve, ha régi játékról van szó, akkor a játék által támogatott legmagasabb felbontásban készítsd). Feltölteni a galéria képfeltöltő funkciójával tudod, ha ez megtörtént, írj privát üzenetet

Ha még nem lenne játékadatlap, s így galéria az adott játékhoz, írj üzenetet nekem, én létrehozom azt és visszaírok, amikor kész, hogy elkezdhesd a feltöltést. 

Milyen formátumban küldjem a tesztet? 
Kizárólag .doc (Microsoft Word) formátumban kérjük a pályaműveket! Az Open Office, az új MS Office is tud ilyenbe menteni. Kerüljétek az egzotikus formátumokat. Persze ha valakinek gondot okoz a dolog, sima szövegfájlként is beküldheti... Leginkább annak örülünk, ha a letölthető tesztsablonban írjátok meg a munkát, mindenféle extra formázás nélkül, félkövérrel kiemelve a belcímeket, sordobással tagolva a bekezdéseket, minden mást érintetlenül hagyva és értelemszerűen kitöltve. A beküldött írások karakterszáma maximum 7000 leütés körüli legyen, erre figyeljetek oda! Köszönjük.

Kapok érte valamit? 
Az első helyezett három hónapos PC Guru előfizetést nyer és egy dobozos játékot. A többi elfogadott teszt bekerül az adatbázisunkba, kikerül az oldalra, publicitást kap. Ha valaki nagyon tehetséges, arra pedig felfigyelünk -- így lett lapunk állandó munkatársa JohnBart, Mahmud és Lor is. 

Megtudhatom, miért utasítottátok el a tesztemet? 
A kirívó eseteknél odaírjuk a teszt címe mellé, amit a pályázati oldalon elolvashatsz. Más esetekben írj levelet a pályázat e-mail címére, de itt légy türelemmel, ne várj azonnali választ. Tudni kell azonban, hogy csak olyan teszteket fogadunk el, amely egy bizonyos színvonalat megüt, amit felvállalhatunk ország-világ előtt. Érdemes elolvasni korábbi, az oldalon szereplő teszteket, hogy ezt a szintet belőhesd. 

Ha elutasítottátok a tesztemet, később újra pályázhatok vele? 
Ha átírod, átdolgozod, akkor a következő pályázat alkalmával ismét próbálkozhatsz vele, amennyiben persze más nem csapott le rá közben. 

Rossz a helyesírásom, pályázhatok? 
Ha a tesztet nem átírni kell, csak korrektúrázni, igen. Kirívó esetekben azonban elutasíthatjuk a munkát -- ha valakinek extrém mértékben csapnivaló a helyesírása, annak általában a kifejező- és fogalmazási készségével is gond van, így nem biztos, hogy átugorja azt a bizonyos lécet... De csak azért, mert valaki nem tud helyesen írni, még nem utasítjuk el. 

Milyen egy jó teszt? 
Nehéz kérdés, de pár tanács ehhez: 

  • Írj magyarul! Fontosnak tartjuk anyanyelvünk védelmét és ápolását. Attól még nem leszel bennfentes, ha teletűzdeled a cikket mindenféle idegen kifejezéssel. Különösen kerülendő a „hunglish” nyelv: fícsör, fíling, kveszt, híró, monszter... 
  • Kerüld a pongyola stílust, a szóismétléseket. A magyar nyelv gazdag szinonimákban, használd őket! És még egyszer: a küldetés szinonimája nem a küldi vagy a kveszt, hanem a misszió, megbízatás, feladat... 
  • Egy jó teszt tömör, világos, átlátható. Lehet ugyanarról a játékról 120 ezer és 12 ezer karakterben írni úgy, hogy utóbbi a jobb... (a kevesebb néha több!) Ne játssz az olvasó türelmével, ne fuss fölösleges köröket, ne menj bele fölösleges részletekbe. Foglald össze, miről szól a játék, pár mondatban mutasd be a sztorit (de ne lődd le a poénokat), majd jöhetnek a játékmechanizmus fontosabb elemei (kezelőfelület, mesterséges intelligencia, satöbbi), a grafika és a hangok, ha van, akkor a többszemélyes üzemmód rövid ismertetése, majd az összegzés, a személyes vélemény, az ajánlás, lezárásként. Jó, ha van kerete a tesztnek, azaz a vége rímel, visszautal az elejére, ettől összeszedettnek tűnik a cikk. 
  • Ne feledd, ez egy teszt, kritika! Egyértelműen meg kell fogalmaznod a véleményed, látnia kell az olvasónak, miért osztottad ki az adott pontszámot a játéknak. Bár ez szubjektív műfaj, próbálj meg objektív maradni. Különösen fontos ez akkor, ha kedvenc játékodról írsz. Vedd észre a hibákat, hasonlítsd össze a játékot a műfajon belül, valamint az általános kritériumokkal, és ha régebbi címről írsz, mindenképp az adott évben helyezd el, tehát a grafikát is az akkori játékokhoz mérd. (Persze megemlítheted, hogy milyen mai szemmel a grafika, de ez ugye akkor is egy adott korszakban született, az akkori hardverszintnek és fejlettségnek, generációknak megfelelő alkotás, és nem túl sportszerű egy 2001-es FPS-t a Crysisszal összevetni...) 
  • Lásd el, tagold a tesztet belcímekkel. Ezek azonban ne darabolják szét nagyon a cikket, azaz például ha a sztoriról két mondatban írsz, kerüld az „A sztori” típusú belcímet, ami után ez a két mondat szerepel, majd jön egy újabb belcím, mert ettől szétesik az írás. A belcímek ne legyenek sablonosak (A sztori, A grafika és a hangok), sokkal inkább frappánsak. Lehet idézet, lehet szójáték, hogy felkeltsd az olvasó figyelmét. Kerüld azonban a fölösleges angol mondatokat (azaz ami nem a témához, a játékhoz kapcsolódik) -- vedd figyelembe, hogy nem minden olvasó érti! 
  • Ha valami olyanról akarsz szólni, ami nem illik bele koherensen a cikkbe, kiteheted külön szövegdobozba. Ezeket a cikk végén sorolhatod fel. Ilyen lehet például egy világháborús játéknál a történet alapjául szolgáló esemény leírása, egy irodalmi művön alapulónál a szerző bemutatása. Ezek hossza 500 karakter körül legyen. Ezekhez mellékelhetsz képet is, praktikusan egy URL (hiperhivatkozás) megadásával. 
  • Találd meg a saját stílusod! Ne próbálj utánozni másokat, ne más poénjaival akarj csillogni, főleg ne poénkodj csak azért, hogy humorosnak tűnj, mert ettől sokszor lesz erőltetett, izzadságszagú egy írás. Lehetnek saját, rád jellemző mondatok, kifejezések, de ezeket ne vidd túlzásba, mert az modorosságnak hat. Tudom, hogy ez a legnehezebb pont, de mint tudjuk, a stílus maga az ember...